اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

مسجدالنبی (ص) یک سال پس از بازگشایی در ایام کرونا+فیلم و عکس

مسجدالنبی (ص) سال گذشته در چنین روزی با تصمیم متولیان حرمین شریفین بازگشایی شد و اکنون با توجه به ادامه ممنوعیت پذیرش زائران خارجی، فقط مردم ساکن عربستان که واکسن کرونا تزریق کرده باشند، امکان تشرف به حرم نبوی را دارند.

مسجدالنبی (ص) یک سال پس از بازگشایی در ایام کرونا+فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سال گذشته در چنین روزی درهای مسجدالنبی (ص) که به دلیل شیوع کرونا بسته شده بود، پس از ۷۳ روز تعطیلی باز شد و زائران که پیش از آن برای زیارت، پشت درهای بسته حضور می‌یافتند، این بار با رعایت نکات بهداشتی پشت درهای حرم نبوی صف کشیدند تا بعد از سنجش دمای بدن توسط متولیان مسجدالنبی (ص) بتوانند وارد شبستان شوند.

 

حضور زائران پشت نرده‌های مسجدالنبی (ص) هنگام بسته بودن حرم در ایام کرونا

البته در آن زمان هنوز روضه منوره بازگشایی نشده بود و محدودیت‌هایی در عربستان اعمال می‌شد؛ تا جایی که حتی درهای خانه خدا نیز همچنان بسته بود و هیچ زائری امکان تشرف به مسجدالحرام برای زیارت کعبه را نداشت.

 

با این وجود، درهای مسجدالنبی (ص) بازگشایی شد و حتی نماز جماعت با رعایت فاصله برپا شد. البته در آن زمان همه فرش‌های مسجدالنبی (ص) جمع‌آوری شده بود و هیچ قرآنی در این مکان مقدس وجود نداشت و زائران باید فقط با وسایل شخصی به زیارت حرم نبوی مشرف می‌شدند.

 

لحظه بازگشایی یکی از درهای مسجدالنبی بعد از ۷۳ روز تعطیلی

پس از بازگشایی مسجدالنبی (ص)، زمان تشرف به این مکان مقدس محدود شد و زائران فقط هنگام اقامه نماز جماعت امکان حضور داشتند؛ به طوری که درهای مسجدالنبی (ص) بعد از اقامه نماز مغرب تا حوالی اذان صبح بسته بود و با توجه به اهمیت حفظ سلامت زائران، در آن دوران از ورود افراد زیر ۱۲ سال نیز ممانعت می‌شد، تا اینکه به مرور زمان مردم مدینه منوره هم زندگی با کرونا و رعایت نکات بهداشتی را مورد توجه بیشتری قرار دادند و کم‌کم ورود و خروج زائران عادی شد و دیگر همچون گذشته نیازی به تشکیل صف‌های طولانی برای کنترل سلامت زوار نبود.

 

روضه منوره حرم نبوی نیز ابتدا با اعمال محدودیت زمانی ۲۵ مهرماه به روی بانوان بازگشایی شد و پس از دو روز یعنی از ۲۷ مهرماه این مکان مقدس پذیرای مردم مدینه شد. بسیاری از زائران که بعد از هفت ماه مجدد توفیق زیارت روضه منوره حرم نبوی را کسب کردند، با حضور در این مکان مقدس اشک از دیدگانش جاری شد و سجده شکر به جای آوردند.

 اکنون در مسجدالنبی (ص) روزانه هزاران زائر حضور دارند و نماز جماعت اقامه می‌کنند. همچنین نه تنها قرآن‌های جمع‌آوری شده قبل از کرونا، به جای قبلی بازگردانده شدند، بلکه حتی برخی از فرش‌های شبستان و صحن مسجدالحرام هم پهن شده است. البته این اقدامات به دلیل تدابیر جدید متولیان حرمین شریفین و تأکید به لزوم تزریق واکسن کرونا برای زائران است. بر همین اساس، همچنان نیز تنها افرادی که واکسن کرونا را تزریق کردند می‌توانند وارد مسجدالنبی (ص) شوند. 

 

 همچنین از هفته‌های گذشته ممنوعیت ورود زائران شهرهای دیگر عربستان هم برداشته شده است و نه تنها افراد بومی و ساکن مدینه، بلکه سایر افراد ساکن عربستان که واکسن کرونا تزریق کرده باشند، امکان حضور در مسجدالنبی (ص) را دارند.

 

حرم نبوی همزمان با هشتم شوال ۱۴۴۲

علاوه بر این، پروازهای بین‌المللی از عربستان در روزهای گذشته برقرار شده است. اما سعودی‌ها سفر به برخی از کشورهایی را که همچنان با کرونا درگیر هستند، ممنوع کرده است.

با این وجود، عربستان همچنان زائر خارجی نپذیرفته است و حتی عمره مفرده در ماه رمضان فقط برای افراد ساکن عربستان برگزار شد و با وجود افزایش تعداد زائران در روزهای اخیر به ویژه در مسجدالحرام، تصمیم خود برای حج تمتع سال جاری را نیز به طور مشخص اعلام نکرده و فقط به احتمال پذیرش زائران به صورت حداقلی اشاره داشته است. به همین دلیل هنوز کشورهای اسلامی منتظر وضعیت حج امسال هستند.

 

به گزارش فارس، پس از شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ درهای مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) و حتی بسیاری از اماکن مقدس جهان همچون حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران و حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در سوریه بسته شد. اما پس از مدتی این حرم‌ها و اماکن مقدس نیز با رعایت نکات بهداشتی و با اعمال محدودیت‌هایی پذیرای زائران شد؛ به طوری که هم‌اکنون همه اماکن مقدس جهان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول