اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

اشعار مختومقلی در دانشگاه‌های قزاقستان تدریس می‌شود

سرکنسولگری قزاقستان در ایران شهر گرگان گفت: اشعار «مختومقلی فراغی» شاعر ترکمن در دانشگاه‌های قزاقستان در بخش ادبیات تدریس می‌شود.

اشعار مختومقلی در دانشگاه‌های قزاقستان تدریس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، آیدجان آیداشف عصر امروز در همایش بین‌المللی ادبی «مختومقلی فراغی» در محوطه برج قابوس اظهار کرد: «مختومقلی فراغی» یکی از شاعران شایسته دوران گذشته بوده که اشعار وی در کل جهان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
وی تصریح کرد: یکی از فعالان فرهنگی و شاعران قزاقستان این اشعار را به زبان قزاقی ترجمه کردند.
سرکنسولگری قزاقستان در ایران شهر گرگان خاطرنشان کرد: با توجه به ارزشمند بودن اشعار این شاعر شهیر ترکمن، دیوان اشعار وی در بخش ادبیات دانشگاه‌های قزاقستان تدریس می‌شود.

* ۵۰ مقاله علمی از سراسر ایران به دبیرخانه همایش مختومقلی ارسال شد
دبیر علمی همایش بین‌المللی ادبی مختومقلی فراغی در این مراسم اظهار کرد: شناساندن اشعار و شخصیت مختومقلی فراغی در آسیای میانه و کشور عزیزمان مدیون جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: در ۴۰ سال اخیر در جمهوری اسلامی به‌خاطر اندیشه‌های والای اسلامی و همگرایانه شاعر والامقام ترکمن مراسم باشکوهی در زاد روز وی برگزار می‌شود.
عرازمحمد سارلی خاطرنشان کرد: در این مدت برنامه‌های مختلفی برگزار شده اما به نظر می رسد باید نگاه عمیق علمی درباره اشعار و شخصیت این شاعر صورت گیرد.
وی ادامه داد: برای نگاه علمی به اشعار و شخصیت این شاعر باید اندیشمندان علوم حوزوی و محققان نسل جدید به عنوان شاخه‌ای از دانش به شاعر شهیر بپردازند.
دبیر علمی همایش ادبی «مختومقلی فراغی» گفت: به منظور تولید محتواهای جدید و عطف توجه بیشتر به شخصیت و اندیشه‌های این شاعر این همایش ادبی ترتیب یافت که در مدت یک‌ماه بیش از ۵۰ مقاله از شهرهای مختلف تهران، تبریز، ارومیه و غیره به دبیرخانه همایش ارسال شد.
وی بیان کرد: برای نخستین بار در این همایش دیپلم افتخار به افرادی که برای بزرگداشت این شاعر قدم برداشتند اهدا می‌شود و سریال ۱۳ قسمتی از این شاعر از صداوسیما پخش خواهد شد.
* مختومقلی فراغی نماد وحدت بین اقوام مختلف است
نماینده تشکل‌های مردمی ترکمن در این مراسم اظهار کرد: موسسه فرهنگی هنری بنیاد مختومقلی از ۲۵ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۸۳ رسما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرد.
وی ادامه داد: فعالیت این بنیاد در راستای اتحاد و انسجام امت اسلامی، وحدت اقوام و دیگر فعالیت‌ها بوده که همگی در راستای وحدت و اتحاد بوده است.
عبدالرحیم نیازی‌ساعی گفت: مختومقلی فراغی نماد وحدت بین اقوام مختلف بوده و یکی از عوامل وحدت در منطقه و استان گلستان بین اقوام مختلف این شاعر شهیر است.
وی با اشاره به عدم اعتبار و بودجه به تشکل‌های مردمی خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی برای تمام ادارات بودجه و اعتبار در نظر گرفته شده اما برای این سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها اعتبار خاصی وجود ندارد.
نماینده تشکل‌های مردمی ترکمن بیان کرد: حفظ فرهنگ اساس کار بوده و تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد حفظ این فرهنگ و آداب رسوم بوده و از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم پیگیر تخصیص اعتبار در این خصوص باشند.
انتهای پیام/2307

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول