اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آزمون سخت روابط‌عمومی‌ها در روزهای آخر دولت/ «تبلیغ بیجا» ممنوع!

روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در روزهای آخر عمر دولت آزمون سختی پیش روی دارند؛ مردم در شرایط نامساعد اقتصادی هستند و عقیده‌ها بر این است که در این اوضاع نابسامان، «تبلیغ بیجا ممنوع»!

آزمون سخت روابط‌عمومی‌ها در روزهای آخر دولت/ «تبلیغ بیجا» ممنوع!

خبرگزاری فارس- سمنان: در آستانه اولین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم و میزان مشارکت مردم در این دوره انتخابات به‌طور قطع نقش شایانی در تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

به باور کارشناسان، جریان‌های سیاسی داخل کشور برای شناساندن یک انتخاب درست برای مردم در مرحله اول باید نگاه خاکستری به جریان‌های رقیب داخلی را تقویت بخشند؛ چراکه نگاه سیاه و سفید به رقیب نه‌تنها عاملی برای توسعه نیست بلکه با دوقطبی سازی ناسالم، سبب نابودی امید مردم و منجر به بازی در زمین دشمن خواهد شد.

ستادهای انتخاباتی نامزدهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال پا گرفتن است و این روزها کاربران فضای مجازی با تحلیل شخصیت‌ها و نامزدهای انتخابات پیش‌رو به هیجان انتخابات برای مشارکت پرشور آحاد جامعه در مهم‌ترین رویداد سیاسی سال ۱۴۰۰ افزوده‌اند.

به باور کارشناسان، در عصر ارتباطات، تبلیغاتی مؤثر و مفید است که ضد تبلیغ نباشد و جایگاه فرد یا افرادی را تخریب نکند و در صورتی که تبلیغات به ضرر و یا به‌نوعی تخریب دیگر نامزدهای انتخاباتی و مسؤولان باشد، به‌طور قطع مشکلات و عواقب منفی به بار خواهد آورد.

روابط عمومی‌ها؛ به دور از رسانه‌داری

حبیب‌الله خجسته‌پور، رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان در همین زمینه با بیان اینکه مدیران روابط عمومی‌ها باید با رسانه‌های استان ارتباط قوی، مستمر و دوسویه برقرار کنند، تأکید کرد: حلقه وصل رسانه‌ها با دستگاه‌های اجرایی، روابط عمومی‌ها هستند و روابط عمومی‌ها در مسیر کاری خود، نباید نقش رسانه را ایفا کنند و این وظیفه را به اصحاب رسانه بسپارند.

وی با تأکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید رسانه‌مدار باشند، افزود: هنگامی که یک روابط عمومی، رسانه داری را در اولویت کاری خود قرار دهد و به ایفای نقش اصحاب رسانه بپردازد، قطعاً نه می‌تواند نقش خود در عرصه روابط عمومی را به‌خوبی ایفا کند و نه می‌تواند رسانه دار باشد.

خجسته‌پور ضمن تقدیر از مدیرانی که واحد روابط عمومی را یک واحد کیفی در راستای ارتقای کیفیت خدمات دستگاه اجرایی دانسته و به کار می‌گیرند، خطاب به آنان گفت: مسؤولان و افراد فعال در این حوزه، عاشقانه و خالصانه در دستگاه‌های اجرایی به ایفای نقش می‌پردازند؛ سعی کنید کیفی‌ترین نیروهای خود را در روابط عمومی به کار گرفته و از مشاوره این افراد بهره لازم و کافی را در راستای ارتقای خدمات مجموعه ببرید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان اظهار کرد: مسؤولان روابط عمومی‌ها صرفاً مسؤول تنظیم و پخش خبر نبوده و می‌توانند مشاور خوبی در عرصه روابط عمومی، تشریفات و اطلاع‌رسانی در دستگاه‌های اجرایی باشند.

محدودیتی نداریم!

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان با بیان اینکه عمدتاً استفاده از نیروهای کیفی در عرصه روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی استان مورد توجه قرار دارد، گفت: مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان، ارتباط صمیمی و منطقی خود را با مدیران تقویت کرده و مشاوره‌های لازم را در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی، ارتباطات و تشریفات ارائه دهند.

خجسته‌پور با بیان اینکه اعمال فیلترینگ و ایجاد محدودیت برای برخی نرم‌افزارهای ارتباطی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در قرن ۲۱ و عصر انفجار اطلاعات چهره خوشایندی ندارد، اظهار کرد: با وجود محدودیت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، شاهدیم برخی مسؤولان دولتی در شبکه‌های فیلترشده فعال بوده و از این ظرفیت استفاده می‌کنند؛ اما در زمان اجرای قانون برای سایران، بر اساس همان حکم صادره در این زمینه که فرد صادرکننده حکم نیز در سیر مراحل قضایی پرونده‌های تخلف قرار دارد، اقدام می‌کنند که نیاز است تا این مهم برای ایجاد رویه یکسان برای آحاد اقشار جامعه ساماندهی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تأکید کرد: مسؤولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان، در عرصه فعلی از تمامی ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اطلاع‌رسانی که با محدودیت مواجه نیستند و همچنین نرم‌افزارهای بومی، برای اطلاع‌رسانی اقدامات و خدمات دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند و در این مسیر در راستای یک ارتباط منطقی و خوب گام برداشته و تمامی جوانب قانونی امر را مدنظر قرار دهند.

بیان خدمات دولت تبلیغ انتخاباتی نیست!

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اما در همین زمینه عقیده دارد: در ماه‌های پایانی دولت و در آستانه انتخابات قرار داریم، انتظار می‌رود تا با اقدامات ویژه در امر اطلاع‌رسانی، مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان ما، در جریان اقدامات و خدمات هشت ساله دولت قرار بگیرند و بدانند ثمره رأی آنها به دو دوره چهار ساله از فعالیت‌های دولت چه بوده است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید دو بار در سال‌های ۹۲ و ۹۶، از مردم رأی تأیید گرفت و تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت کرد، حتی رأی دولت تدبیر و امید در دوره دوم، دولت دوازدهم با اقبال بیشتر مردم، افزایش چشمگیری یافت و این بدین معناست که مردم تا آن مقطع از عملکرد دولت رضایتمندی داشتند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان تأکید کرد: اطلاع‌رسانی خدمات و اقدامات دولت تنها وظیفه شورای اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری نیست، بلکه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان مجموعه دولت هستند و باید اقدامات این مجموعه‌ها به‌صورت مجزا اما در قالب اقدامات دولت، برای آحاد اقشار جامعه اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه دولت امروز طرفی از امر انتخابات نبوده و بیان عملکرد دولت به معنی تبلیغ نیست، گفت: دولت امروز حامی شخص یا اشخاصی در انتخابات نبوده و در این عرصه حتی به‌عنوان کاندیدا نیز حضور ندارد.

مدیران پاسخگوی رسانه‌ها باشند

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان گفت: توقع داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و سایر عزیزان در استان، جمع‌بندی اقدامات و خدمات دولت را انجام داده و از طریق روابط عمومی‌های خود، این مجموعه اقدامات مثبت را که با وجود تحریم‌ها، بیماری کرونا و سایر موارد صورت گرفته است، به‌عنوان یک حق مسلم و طبیعی به اطلاع عموم مردم برسانند.

معاون سیاسی استاندار سمنان در انتقاد به عملکرد برخی از مدیران اجرایی استان تصریح کرد: عده قلیلی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، امروز زنبیل خود را در صف انتخابات دولت بعدی قرار داده‌اند، این افراد باید بدانند که حتی اطلاع‌رسانی خدمات هشت ساله دولت تدبیر و امید نیز نافی برنامه آتی آنها نخواهد بود، چراکه اطلاع‌رسانی خدمات نظام و دولت همان‌طور که مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان تأکید داشتند، برای مردم باید انجام شود.

او تأکید کرد: مدیران باید پاسخگوی رسانه‌ها باشند و اصحاب رسانه نیز لازم است مدیران را نسبت به عملکردشان به چالش بکشند، وظیفه ذاتی تک‌تک مدیران استان پاسخگویی به اصحاب رسانه، مخاطبان و مردم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: آنچه گفتم صریح و شفاف باید به اطلاع مردم و رسانه‌ها رسانده شود، تعلل در این برهه زمانی برای اینکه مصلحت سنجی کنیم که اطلاع‌رسانی خدمات دولت به نفع ماست یا خیر، به هیچ عنوان از هیچ مدیری پذیرفته نیست و روابط عمومی‌ها می‌توانند در این عرصه نقش بسیار تأثیرگذار و حائز اهمیتی داشته باشند.

ارتقای عملکرد؛ آری

فرشید فلاح‌لاله‌زاری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان هم گفت: از تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی استان در راستای تقویت هرچه بیشتر جایگاه روابط عمومی، تقدیر می‌شود.

او گفت: سرفصل مشترک روابط عمومی و بخش‌های اطلاع‌رسانی، نمونه بارز جمله دانایی و توانایی است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان اضافه کرد: امروز سرمایه‌گذاری اصلی در کشور توسط بخش خصوصی و مردم صورت می‌گیرد و در این مسیر بخش روابط عمومی باید توانمندی و ظرفیت‌های جامعه را بهتر به مخاطبان معرفی کند.

فلاح‌لاله‌زاری بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید توجه بیشتر به روابط عمومی را به‌عنوان یک بخش و ابزار مدیریتی و یکی از شاخص‌های عملکرد مدیر در دستگاه، مدنظر قرار دهند.

او گفت: در شرایطی که امروز سیاه‌نمایی‌های سازمان‌یافته را در سطح جامعه از سوی معاندان نظام و دولت شاهدیم، روابط عمومی‌ها باید تلاش و کوشش بیشتری را برای اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و شفاف در دستور کار قرار دهند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان گفت: اعلام آمادگی داریم تا بین روابط عمومی‌ها و بخش‌های خبری جامعه، هماهنگی بیشتری را برای ارتقای عملکرد روابط عمومی‌ها و کسب اطلاع دقیق توسط آحاد اقشار جامعه ایجاد کنیم.

مطالبه‌گری بسیار جدی؛ در صدر امور

قاسم شریفی، دبیر هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان هم گفت: مناسبت‌ها، فرصتی مناسب برای قدرشناسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌هاست.

او افزود: رویکرد جدید و دقیق ما در هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان با نگاه بر این موضوع بوده و برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت هفته روابط عمومی نیز تهیه و تدوین شده است.

دبیر هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان گفت: از تلاش‌های آگاهانه، دقیق و سنجیده همکاران ما در عرصه روابط عمومی و کسانی که در حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی فعال هستند، تقدیر می‌شود.

شریفی بیان کرد: باید با آسیب‌شناسی دقیق، ایرادات، کمبودها و نواقص، شناسایی‌شده و ضمن با تعامل با مدیران برطرف خواهد شد.

او گفت: اولویت‌ها و برنامه‌هایی به‌ویژه در بحث آموزش توسط هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان تدوین شده و در طول سال اجرا خواهد شد.

دبیر هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان اضافه کرد: در این مسیر کمیته‌های ذیل این شورا، در راستای جلب مشارکت عمومی همکاران در عرصه روابط عمومی، تشکیل خواهد شد.

شریفی افزود: مطالبه‌گری بسیار جدی و خوبی بین اعضای هیأت رئیسه جدید شورای روابط عمومی‌های استان شکل گرفته که جای قدردانی دارد.

حجت‌الله یحیایی، رئیس دبیرخانه هیأت رئیسه شورای روابط عمومی‌های استان سمنان هم گفت: برنامه‌های مختلف و متعددی برای گرامیداشت هر چه بهتر روز ارتباطات و روابط عمومی و هفته منتسب به این روز در دستگاه‌های اجرایی استان، در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: به مناسبت هفته روابط‌عمومی، جلسه‌ای مشترک با حضور مسؤولان روابط عمومی‌های استان و اصحاب رسانه به‌صورت وبیناری برگزار خواهد شد.

رئیس دبیرخانه هیأت رئیسه شورای روابط عمومی‌های استان سمنان ادامه داد: دیدار هیأت رئیسه شورای روابط عمومی‌های استان با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان، برای اولین بار در سال جاری و در هفته روابط عمومی و ارتباطات انجام شد.

یحیایی بیان کرد: همان‌گونه که نماینده ولی‌فقیه در استان تأکید داشتند، روابط عمومی‌ها راستی، درستی، صداقت و امانت را مورد توجه قرار دهند تا با ارائه خدمات دولت، افزایش حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف کشور ازجمله انتخابات محقق شود.

لزوم تقویت سواد رسانه‌ای

امروز باید شیوه تبلیغ بر محور دوری از تخریب‌های وحدت‌شکن قرار داده و در صورتی که نقد و پیشنهادی در ارتباط با نحوه عملکردها وجود دارد، به‌عنوان یک نقد سازنده مطرح شود.

در انتخابات پیش‌رو بیش از پیش به تقویت فرهنگ سواد رسانه‌ای نیاز داریم و با اطلاع‌رسانی درست و شفاف از ایجاد شایعات و عوام‌فریبی جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/74001/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول