اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چهارصدمین عمل پیوند کبد در مشهد با موفقیت انجام شد

رئیس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انجام موفقیت‌آمیز چهارصدمین عمل پیوند کبد در مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: در این عمل کبد یک آقای ۳۰ ساله مرگ مغزی به یک خانم ۴۷ ساله نیازمند به این عضو حیاتی اهدا شد.

چهارصدمین عمل پیوند کبد در مشهد با موفقیت انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب‌دا، دکتر محسن علی‌اکبریان اظهار کرد: امروز و هم‌زمان با انجام هزار و چهل و هفتمین عمل اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شاهد انجام چهارصدمین عمل پیوند کبد در این مرکز درمانی بودیم، عضوی که از یک آقای ۳۰ ساله که به علت تشنج دچار مرگ مغزی شده بود و با رضایت خانواده‌اش از بیمارستان امام رضا(ع) به مرکز درمانی منتصریه منتقل‌شده بود به یک خانم ۴۷ ساله مبتلا به نارسایی حاد کبدی پیوند شد.

رئیس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سالی که گذشت سال بسیار سختی برای گروه‌های مختلف به‌ویژه جامعه پزشکی فعال در امر پیوند اعضا بود و سختی کار عمل‌های پیوند عضو ازجمله کبد بیشتر از ایام قبل از این بحران شد، زیرا انجام عمل‌هایی همچون پیوند کبد شرایط خاص خودش را دارد و تحت هر شرایطی نمی‌توان عمل را انجام داد.

وی بابیان اینکه در زمان اهدای عضو فرد دهنده نباید مثبت و مشکوک کرونا باشد، زیرا اعضای بدن این نوع افراد مناسب فرد نیازمند به عضو نیست، خاطرنشان کرد: گرچه شرایط کار در زمان بحران کرونا بسیار سخت شد و تعداد اعمال پیوندی کاهش یافت، اما خوشبختانه موجب متوقف شدن عمل‌های مختلف پیوندی ازجمله کبد نشد و در طول ۱۵ ماهه کرونایی تعداد ۴۵ عمل پیوند کبد در بیمارستان منتصریه مشهد انجام‌شده که ۱۰ مورد آن در سال جاری بوده است.

دکتر علی‌اکبریان یادآور شد: به گیرندگان عضو توصیه می‌کنیم که مراقبت بیشتری از خودشان به‌خصوص در ماه‌های اول پس از پیوند داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند، گرچه شرایط تزریق واکسن کرونا به بیماران پیوندی فراهم‌شده، اما باید بدانیم که هیچ واکسنی به معنای تضمین ۱۰۰ درصدی نیست و همچنان باید نکات پیشگیرانه توسط آحاد مختلف جامعه به‌ویژه بیماران پیوندی و کسانی که با آنان در ارتباط هستند رعایت شود.

وی با ذکر این نکته که انجام عمل پیوند کبد در ایام بحران کرونا به دلیل حیاتی بودن این عضو از بدن ممنوع نیست، تأکید کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام برخی از عمل‌های پیوندی در شرایط بحرانی کرونایی ممنوع بوده که این مهم شامل پیوندهای حیاتی همچون کبد نمی‌شود و عمل‌های این نوع پیوند با رعایت کامل دستورالعمل‌های  بهداشتی انجام می‌شود تا ادامه حیات،  به بیماران نیازمند به عضو هدیه شود.

رئیس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با تلاش مسئولان دانشگاه علوم مشهد شرایط انجام پیوندهای کبدی اورژانسی در بیمارستان منتصریه در تمامی گروه‌های سنی به‌ویژه اطفال فراهم‌شده و با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیوند زنده به زنده از دهنده خویشاوندی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به‌جز پیوند کبد زنده به زنده، پیوند پانکراس هم با یک شرایط خاص لحاظ شده انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون ۲ مورد پیوند مشترک کلیه و پانکراس در مشهد داشتیم.

دکتر علی‌اکبریان با قدردانی از تلاش‌های کلیه اعضای این تیم در کسب موفقیت‌های حاصله، گفت: در اینجا جا دارد از تک‌تک اعضای تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ازجمله دکتر محمدناصر توتونی جراح تیم پیوند، دکتر امین دلیلی استادیار گروه جراحی، دکتر سهیلا میلانی استادیار دانشگاه و فلوشیپ بیهوشی پیوند، دکتر محمدعلی کیانی دانشیار دانشگاه و فوق تخصص گوارش کودکان، دکتر رزیتا خداشاهی استادیار دانشگاه و فلوشیپ عفونی پیوند، همکاران رادیولوژیست و پاتولوژیست و پرسنل بیمارستان منتصریه و دیگر اعضای این تیم تقدیر و تشکر کنیم، بی‌شک موفقیت‌های حاصله در تمامی اعمال جراحی و پیوندی حاصل یک تلاش جمعی بوده و به‌تنهایی به دست نیامده و خوشبختانه شاهد آن هستیم که هریک از اعضا به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول