اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم توجه به انتخابات بحث اصلی جلسه شورای فرهنگ عمومی در مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: اشاره به اینکه مسئله انتخابات مهم‌ترین برنامه فرهنگی پیش روی ما است، اظهار کرد: در جهت افزایش اصل مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح باید برنامه‌ریزی کنیم، دشمن در فضای مجازی در حال تاخت و تاز است.

لزوم توجه به انتخابات بحث اصلی جلسه شورای فرهنگ عمومی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه مسئله "انتخابات" مهم‌ترین برنامه فرهنگی پیش روی ما است، اظهار کرد: در جهت افزایش اصل مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح باید برنامه‌ریزی کنیم، چرا که دشمن در فضای مجازی در حال منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات در حال تاخت و تاز هستند. 

*موضوع مهم فرهنگی روز، توجه به انتخابات است

وی افزود: مسئله دیگر جریان غدیر خم است، اگرچه فاصله داریم ولی باید بگوییم آنطور که باید در تجلیل و معرفی از این موضوع اقدامی صورت نگرفته است، امیدواریم دستگاه‌های فرهنگی توجه کنند.

محمدی لائینی یادآور شد: تابستان، دریا، اعتیاد، بی‌حجابی، طلاق، کاهش زاد و ولد، پیری جمعیت از جمله مسائلی است که باعث نگرانی است علاوه بر این‌ها باید به کم‌غیرتی مردان توجه شود، در رابطه با حجاب باید با تشکل‌های پشت پرده‌ای و زیرزمینی، البسه دوزی و البسه فروشی‌ها را برخورد کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: در همه دستگاه‌ها بنیاد حجاب و عفاف وجود دارد ببینیم تا چه اندازه کارکرد دارد و خود مجموعه چه‌مقدار رعایت می‌کنند! سمن در زمینه ترویج عفاف و حجاب نداریم.

این مسؤول با تاکید بر اینکه فرهنگ صرفه‌جویی و الگوی درست مصرف یک فرهنگ واجب شرعی است که باید جا بی‌افتد، متاسفانه ایمان مردم در حال سست شدن است، خطر اینجا است، اگر نسبت به تعطیلی مساجد و مصلی‌ها در شیوع کرونا اعتراض می‌کنیم که تنفسی بدهید به‌خاطر همین است چرا که تعطیلی این محافل در افت ایمان‌ها و باورها موثر است.

لائینی تاکید کرد: شعار سال را جدی بگیرید فقر زمینه‌ساز بسیاری از ناهنجاری‌ها است، اینکه چرا تولید در مملکت تکان نمی‌خورد، گره کار کجا است، تولید رشد بکند اشتغال به‌وجود بی‌آید افزایش رغبت به ازدواج و کاهش آسیب‌ها را شاهد خواهیم بود.

محمدی‌لائینی یادآور شد: مسئله هم‌صدایی و هم‌نگاهی در زمینه فرهنگی لازم است، چندسلیقگی آسیب‌زا است نهادهای امنیتی و نظارتی نسبت به عملکرد و رفتار ستادهای تبلیغاتی توجه ویژه‌ای داشته باشند، در انتخابات برخی کاندیداها برای اینکه رای بیاوردند یک سری آسیب‌ها را ترویج می‌کنند در حالی که باید پاسخگوی خون شهدا باشند.

*برگزاری ۱۰۱ جلسه شورای فرهنگ عمومی با ۵۳۰ مصوبه

همچنین عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۱ جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌های استان مازندران با ۵۳۰ مصوبه برگزار شد و استان مازندران در تراز میانی خوبی در کشور قرار گرفت.

وی افزود: در راستای برگزاری جلسات، چهار شهرستان؛ آمل، نور، چالوس و بابل بیشترین جلسات را برگزار کردند و چند شهرستان کمترین جلسات را در این بخش برگزار کردند که باید تعادل ایجاد شود.

زارع یادآور شد: جلسات در هشت سرفصل شامل؛ فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی که با تولید محتوای خوب، ترویج فرهنگ کمک مومنانه در مبارزه با کرونا، توسعه ترویج فرهنگ عمومی، ترویج حوزه شهادت با محوریت سردار سلیمانی و غیره برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: در ۱۴۰۰ سرفصل پانزده‌گانه فعالیت‌ها مصوب شد که همه‌جانبه بوده و همه حوزه‌ها را در برمی‌گیرد، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌های اجتماعی، زنان و خانواده، بهداشت، آسیب‌های اجتماعی،دین، جوانان، مصرف فرهنگی، محیط‌زیست، فضای مجازی و غیره ای جمله  این سرفصل‌ها است.

این مسوول تاکید کرد: در خصوص نحوه عملکرد باید بحث داشته باشیم چرا که امسال شاهد تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه فرهنگی هستیم، تخصیص ۳۰ میلیون تومانی در خصوص حمایت از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مازندرانی یکی از این موارد است.

*لزوم توجه به ترویج فرهنگ در فصل تابستان

در ادامه هادی ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران افزود: با توجه به اینکه استانی گردشگرپذیر هستیم یکی از دغدغه‌های استان در فصل تابستان در استفاده از دریا باید مراقبت کنیم از فرهنگمان در آستانه استفاده از سالم‌سازی طرح دریا قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از دغدغه‌های ما به فصل تابستان و برنامه دستگاه‌های فرهنگی برمی‌گردد که بدانیم برای اوقات فراغت چه برنامه ای دارند

ابراهیمی تصریح کرد: متاسفانه آمار طلاق در استان بالا است ما جزو چهار استان برتر کشور در این بخش هستیم باید برایش برنامه داشته باشیم بتوانیم نشات گرفته از چه مباحثی است از طرفی بحث پیری جمعیت را داریم بدانیم چه اقداماتی باید انجام بدهیم 

مدیرکل صدا و سیمای مازندران گفت: پیشنهادم این است که برای این ۱۵ سرفصل مهم کارگروه‌هایی برای اجرایی شدن لین سرفصل‌ها در یک پروسه ۶ ماهه تدوین شود که ما آمادگی دادیم در رادیو و تلویزیون با درنظر گرفتن سازوکارها نسبت به پخش آن‌ها اقدام کنیم، ما آمادگی مشارکت در مباحث مختلف را داریم.

این مسوول اظهار کرد: متاسفانه سرمایه‌های اجتماعی ما مخدوش شده است برای تقویت آن باید بدانیم چه کنیم چند روز دیگر انتخابات در پیش است هیچ موضوعی امروز مهم‌تر از جمهوری اسلامی نیست، دشمن در حال تولید محتوا در زمینه انتخابات کشور ما است، در این حوزه عقبیم، گرانی‌های بی‌دلیل و دگردیسی در فضای مجازی به‌عنوان یک معضل جدی است.

در ادامه عبدالمهدی حق شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران با اشاره به ترویج بدحجابی در سطح کوچه و بازار در استان تاکید کرد: در مسیر تغییر پوشش‌های نیمه تنه‌ای که به‌تازگی افزایش یافته باید اقدامی صورت بگیرد از رصد لباس‌فروشی‌ها گرفته تا مباحث فرهنگی که قطعا ارشاد فرد به فرد نتیجه نمی‌دهد.

*لزوم توجه به مشارکت حداکثری و انتخاب فردی اصلح در انتخابات

سپس، محمد انتظاری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، اظهار کرد: مشارکت حداکثری و تلاش برای انتخاب فرد اصلح همچنین امیدآفرینی برای مردم در جهت خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنان، انتخاب افراد برای اداره کشور، اینکه تمام ائمه جماعات استان برنامه‌ریزی خودشان را تدوین کردند، سرفصل گفتمان‌سازی و معیشت مردم برایمان اهمیت دارد.

*مراقب تاخت و تازهای انتخاباتی باشیم/ آموزش را دریابید

در ادامه، کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران یادآود شد: آموزش در همه سطوح در جامعه ما در حال نزول و پسرفت است علتش هم مقوله کرونا و هم سستی در کنار عدم حضور در جامعه است، بخش مهمی از فرهنگ عمومی مربوط به آموزش است، در بخش حفظ سرمایه‌های اجتماعی باید تلاش شود‌.

وی افزود: متاسفانه در انتخابات کسانی که خودشان در گذشته عملکرد مناسب و مطلوبی نداشتند می‌خواهند با سوار شدن بر امواج به نتایجی برسد و خسارت بزنند، نباید اجازه بدهیم، فقر تدریجی در دامان خانواده‌ها رخنه کرده است روز به روز بیشتر می‌شود در حالی که از منابع عظیمی برخوردار هستیم.

نوذری تاکید کرد: بحث آموزش مهم‌ترین رکن فرهنگ عمومی است تا آموزش را جدی نگیریم موفق نخواهیم شد، اینکه مصوبات جامعی داشته باشیم اما در مرحله اجرا موفق نباشیم کاری نکردیم.

*در کنار بی‌حجابی بانوان کم غیرتی مردان را در نظر بگیرید

همچنین، سمیه طوسی مدیرکل امور اجتماعی بانون استانداری مازندران نیز افزود: مباحث اجتماعی، بحث تحکیم و تقویت‌بنیان خانواده، افزایش نشاط اجتماعی، تقویت فرهنگ‌ قناعت از مواردی است که بیشتر مورد توجه ما است، شرایط موجود صله ارحام را کمتر کرد علتش کوچک‌تر شدن سفره مردم است‌.

وی افزود: بحث حجاب بانوان همواره در تابستان این رفتار هنجارشکنانه و پوشش نامناسب را تایید نمی‌کنیم در آن لایه پنهان غیرت آقایان را مدنظر قرار داده بشود بهتر است،این دو مقوله را باهم درنظر بگیرید.

طوسی با اشاره به اتفاقات عجیب و غریب در فضای مجازی کشت و کشتار توسط والدین، گفت: این زنگ خطری برای جامعه حاضر است، در این رابطه و به‌خصوص بررسی آسیب‌های اجتماعی در کنار امیدبخشی باید مورد توجه قرار بگیرد.

*در زمینه موضوعات فرهنگی هم‌پوشانی لازم است

همچنین، سردار مرتضی میرزایی فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران، با تاکید بر اینکه در موضوعات فرهنگی تنها بخش سلبی و ایجابی کار نباید مدنظر باشد، ادامه داد: منظور این نیست که باید نادیده گرفته شوند بلکه باید در بخش ایجابی اقداماتی انجام شود تا زمینه برای اجرای بخش سلبی فراهم شود.

وی افزود: در استان مازندران به‌خصوص در فصل گرما بحث تروبج حجاب و فرهنگ در ادوار گذشته ۱۲ کمیته تشکیل شده، در ماه مبارک رمضان اگر توجه نمی کردیم وضعیت اسف باری در بحث حجاب و روزه‌خواری اتفاق می‌افتاد، بازرسی همچنان ادامه دارد ولی نیروها بار مابقی نهادها را به دوش می‌کشند همکاری لازم است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در مباحث فرهنگی هم‌پوشانی سازمان‌ها موثر خواهد بود، نظارت و کنترلی از جانب سایر دستگاه‌ها نباشد اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول