اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

همه دولت‌ها با تصمیمات خود به زاینده‌رود لطمه زدند/ در شرایط فعلی نتیجه پروژه بن-بروجن نابودی محیط زیست است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های گذشته با اینکه می‌خواستند کارهایی انجام دهند اما لطمه‌هایی به زاینده‌رود زدند.

همه دولت‌ها با تصمیمات خود به زاینده‌رود لطمه زدند/ در شرایط فعلی نتیجه پروژه بن-بروجن نابودی محیط زیست است

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون مشکلات زاینده‌رود اظهار داشت: در موضوع آب هرچه جلوتر می‌رویم به یک بحث حیاتی برای استان اصفهان و سایر استان‌هایی که از بالادست تا پایین‌دست در مسیر زاینده‌رود هستند تبدیل می‌شود.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی‌توانیم نگاه بخشی و محلی به زاینده‌رود داشته باشیم و باید ملی و فرامحلی به آن توجه کنیم تا منافع همه بهره‌برداران و رعایت حقوق شرعی و عرفی و قانونی در آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که در این سال‌ها پیش آمده در سه بخش بوده است، یکی خشکسالی بوده و هم‌چنین عدم اجرای طرح‌های انتقال آب که با خشکسالی‌ها منابع جدیدی به رودخانه اضافه نشده است، به جز مقاطعی که بارندگی داشتیم به طور متوسط در سال‌های اخیر همیشه ذخیره آب پشت سد از حد نرمال از پنجاه سال اخیر کمتر بوده است.

فولادگر افزود: خصوصاً در مقاطعی که رودخانه کلا خشک بوده و همین امروز هم حداقل در پایین دست می‌بینیم که رودخانه کاملا خشک است.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل دوم بحث حق‌آبه‌ها و بهم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود است و اینکه در مصارفی که باید براساس منابع باشد رعایت نشده است.

تابلوی منابع و مصارف مصوب شورای عالی آب که اصفهان به آن اعتراض داشت هم مبنا قرار نگرفت

وی با بیان اینکه در بخش شرب و صنعت و کشاورزی آنچه که می‌توانست مبنا باشد، یعنی تابلوی منابع و مصارف مصوب شورای عالی آب، مبنا قرار نگرفت، افزود: اگرچه استان اصفهان روی آن اعتراض داشت اما همان هم مبنا قرار نگرفت و رژیم حقوقی رعایت نشد، درحالیکه منابع درستی وارد رودخانه نشده مصارف در حال انجام است و در استان بالادست بیش از آن مقداری که در تابلو مشخص شده مصرف می‌شود.

فولادگر عنوان کرد: سومین مسأله هم بحث الگوی مصرف است، الگوی مصرف هم مصرف کردن بهینه، صرفه‌جویی نکردن که در شرب و بهداشت رعایت نشده است.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صنعت هم بخش آبی که برداشت شده مبنای قانونی داشته افزود: اما امروز دیگر امکان اینکه آب شیرین از رودخانه به آن بدهند فراهم نیست که از طرق مختلف باید جبران شود.

وی ادامه داد: کشاورزی هم رزق و معاش مردم بالادست و پایین‌دست رودخانه است که آن‌ها هم باید الگوی کشت و آبیاری را رعایت کنند.

بارندگی‌های سال‌های اخیر به دلیل عدم پیش‌بینی هدر رفت

فولادگر پیرامون راه‌حل‌های موجود عنوان کرد: در حال حاضر باید برای بخش منابع دست یاری به پروردگار دراز کرد تا بارندگی داشته باشیم، یک بارندگی هم که در سال‌های اخیر رخ داد به دلیل اینکه پیش‌بینی نشده بود آب بسیاری هدر و به خوزستان و خلیج فارس رفت، اگر کمی از آن ذخیره می‌شد، درصدی از مشکل هم حل می‌شد.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب هرچه زودتر باید انجام شود، تصریح کرد: طرح پل تونل سوم رو به اتمام است اما سد آن هنوز کار دارد، تونل چشمه لنگان هم همین‌طور و بهشت‌آباد هم هنوز بلاتکلیف است؛ این منابع اگر اضافه نشود، رودخانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر منبعی ندارد، مسائل محیط زیستی و انصاف و عدالت باید رعایت شود.

وی ابراز داشت: بحث رژیم حقوقی هم واقعا باید رعایت شود، وقتی مصرف به اندازه قبل باشد و بارگذاری جدید هم ممنوع باشد، همین وضعیت پیش می‌آید.

پروژه بن بروجن با شرایط کنونی نتیجه‌ای جز نابودی زاینده‌رود و محیط زیست نخواهد داشت

فولادگر افزود: اشکالی که به بن بروجن داریم همین است که شما بارگذاری جدید انجام می‌دهید بدون اینکه منبعی اضافه شود، وقتی منبع جدیدی نیامده و تونل سوم هنوز به رودخانه‌ اضافه نشده و بهشت‌آباد تعیین تکلیف نشده است، منابع فعلی کافی نیست و خشکسالی هم وجود دارد، چنین طرحی به جز نابودی زاینده‌رود و محیط زیست و آب شرب حیاتی چند میلیون شهروندان استان‌های مختلف نتیجه‌ای ندارد.

آیا بحث آب اولویت همه ۲۰ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی است؟

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره یازدهم مجلس تا جایی اطلاع دارم برخی نمایندگان به دنبال بحث آب بودند اما اینکه بگوییم همه ۲۰ نفر نماینده استان بحث آب را در اولویت خودشان قرار داده باشند جای پرسش دارد.

وی با اشاره به اینکه در دوره دهم و گذشته بسیار پیگیری شد و موضوع اصلی ما بحث آب بود، افزود: تلاش‌هایی هم شد، مثلا بحث لغو اختیاری که برای امور حاکمیتی برای استان بالادست بود که شورای نگهبان قانون استانی شدن را به شرطی تصویب کرده بود که اختیار حاکمیتی دست وزارت نیرو باشد اما دولت نهم در سفر استانی آن را به استان بالادست داد که با پیگیری‌های مجلس لغو شد.

فولادگر ادامه داد: پیگیر پروژه‌ها شدیم و در مجلس هشتم ردیف اجرایی برای انتقال آب به فلات مرکزی گذاشته شد و در دوره نهم و دولت دهم اجرا هم شروع شد و اعتبار آن افزایش پیدا کرد و حتی فولاد مبارکه را به مشارکت دعوت کردیم که با همکاری بنیاد نصف جهان جلساتی داشتیم که در تونل سوم مشارکتی داشتند.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع استعفای مجلس دهم اگرچه چند روز بیشتر ادامه نداشت اما اهمیت مسأله را به مسؤولان رساند و دو نتیجه هم از آن گرفتیم، یکی اینکه سامانه آب شرب ردیف مشارکتی پیدا کرد و در سال ۱۳۹۹ ردیف بودجه‌ای پیدا کرد، برای ستاد احیای زاینده‌رود هم پیگیری‌هایی صورت گرفت.

همه دولت‌های گذشته لطمه‌هایی به زاینده‌رود زدند

وی عنوان کرد: شورای عالی آب را هم نمایندگان پیگیر بودند که جلساتش تشکیل شد، از دولت‌های گذشته یعنی سازندگی و اصلاحات و مهرورزی و تدبیر و امید با اینکه می‌خواستند کارهایی انجام دهند اما لطمه‌هایی به زاینده‌رود زدند، مثلا طرح انتقال آب به یزد در حالی که منابع جدیدی اضافه نشده بود، مجوز دادن به طرح‌های بالادستی که بسیاری از آن اضافه بر مصارف حق‌آبه‌داران بود، متوقف کردن بهشت‌آباد در دولت نهم و یازدهم.

فولادگر بیان داشت: در دولت دهم طرح بهشت‌آباد اجرایی شد اما در دولت یازدهم اقدامی ندیدیم، از دولت می‌خواهیم که در مدت زمان باقیمانده طرحی که خودشان متوقف کردند را پیگیری کنند.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه بن بروجن هم در دولت یازدهم در سفر استانی تصویب کردند اما باید شرط گذاشته می‌شد که اجرای این پروژه تا منبع جدیدی نیاید، شروع نشود؛ این‌ها مسائلی است که نمایندگان مجلس و بنیاد نصف جهان باید پیگیر باشند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول