اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فارس من| نیش سالک همدم روستانشینان/ نوش‌دارویی که دیگر مرهم نیست!

سالک سال‌هاست با روستانشینان جنوب دامغان همدم شده و همه اقدام‌های صورت‌گرفته تا امروز هنوز نتوانسته مرهمی بر این زخم‌های کهنه باشد.

فارس من| نیش سالک همدم روستانشینان/ نوش‌دارویی که دیگر مرهم نیست!

خبرگزاری فارس- دامغان: بیماری سالک سال‌هاست در برخی مناطق شهرستان دامغان مردم را درگیر خود ساخته و سبب شده است تا شماری از آنها با راه‌اندازی کمپینی در «فارس من» از مسؤولان استان سمنان بخواهند تا فکری برای مهار بیماری کنند؛ اگر با این خواسته هم‌نظرید، «اینجا ببینید».

مردم می‌گویند: «بیماری سالک در شهر دامغان به‌خصوص روستاهای قهاب رستاق بیداد می‌کند. مسؤولان در جهت پیشگیری و تهیه آمپول گلوکانتیم که تنها روش درمان است، هیچ اقدام و پیگیری مؤثری نکرده‌اند که مرهمی بر درد مردم باشد».

مهدی بندرآبادی، فرماندار شهرستان دامغان هم چندی پیش در بازدید از روند اجرای طرح مبارزه با بیماری سالک در بخش امیریه دامغان گفته بود: با گرم شدن هوا، بیماری سالک رو به افزایش است و مردم باید بهداشت فردی و محیطی را رعایت کنند.

او با بیان اینکه پارسال بیش از یک هزار نفر از مردم روستاهای جنوب دامغان به این بیماری مبتلا شدند، می‌گوید: برای مبارزه با این بیماری قرارگاه مقابله با سالک تشکیل و برای اجرای طرح مبارزه با بیماری سالک بیش از ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است؛ این مسأله در حالی مطرح می‌شود که مردم همچنان گلایه‌هایی دارند.

این ویدئو را ببینید (فیلم دارای تصاویر دلخراش است):

دانشگاه علوم پزشکی؛ مسؤول مستقیم مبارزه

علی‌اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس در همین زمینه به فارس می‌گوید: پیگیری مسائل بهداشتی و درمانی مردم در شهرستان دامغان یکی از اولویت‌های اساسی دفتر نماینده مردم محسوب می‌شود و به‌طور مستمر، پیگیر این مشکلات هستیم.

او ادامه داد: بیماری سالک متأسفانه مردم دامغان را آزار می‌دهد و باید فکری برای کنترل این بیماری بشود.

نماینده مردم دامغان در مجلس اضافه کرد: ما دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان را مسؤول مستقیم مبارزه با بیماری سالک می‌دانیم که باید در این زمینه اقدامات بهتری انجام دهد.

تلاش‌ها کافی نیست

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان هم نگرانی در مورد بیماری کرونا، سالک و سایر بیماری‌ها را از دغدغه‌های به‌جا و درست مردم دامغان دانست و گفت: اقدامات خوبی از سال گذشته در حوزه پیشگیری از سالک به انجام رسیده؛ اما کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولیت کنترل بیماری سالک با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان است، عنوان کرد: فرماندار دامغان به‌عنوان مسؤول قرارگاه مقابله با سالک، مسؤولیت هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادها را در این خصوص بر عهده دارد.

استاندار سمنان همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواست تا برای مقابله با بیماری سالک، ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی اختصاص دهد.

آشناگر ساماندهی تشکل‌های غیردولتی برای مبارزه با بیماری سالک را مؤثرترین راه برای مقابله با این بیماری عنوان کرد و افزود: جوانان خوب دامغانی همواره پای کار بوده‌اند و برای مقابله با بیماری سالک نیز می‌توان از این نیروی بالقوه استفاده و به آنها اعتماد کرد.

او اظهار کرد: اگر در مبارزه با بیماری سالک جدی باشیم، قطعاً با خلاقیت‌های ایجادشده توسط تشکل‌ها موفق خواهیم شد تا بر این بیماری فائق آییم.

استاندار سمنان تأکید کرد: لازم است تا از ظرفیت ارزشمند خیران در رفع مشکلات بهداشتی و درمانی استان و شهرستان دامغان استفاده شود.‌

اعداد را اعلام کنید

گلچهره محمدمحمدی، یک فعال اجتماعی نیز می‌گوید: دامغان و میامی دو شهرستانی هستند که فاصله کمتری با شهرستان شاهرود داشته و امکان برخورداری بیشتری از بهداشت و درمان شاهرود را دارند. فاصله هردو شهرستان از شاهرود، ۶۶ کیلومتر است.

او می‌گوید: در شاخص بهداشت و درمان مانند تمامی امور دامغان با جمعیت بیش از ۹۴ هزار نفری زیرپوشش مرکز استان است.

این فعال اجتماعی عقیده دارد: مردم گرمسار می‌توانند برای بهداشت و درمان به تهران یا سمنان مراجعه کنند و دامغان نیز فاصله ۶۶ کیلومتری از شاهرود و ۱۱۲ کیلومتری از سمنان دارد و این مسأله مهم است.

محمدمحمدی بیان کرد: دامغان با بیماری سالک دست به گریبان است و در دوران کرونا، بیماران خاص آن شرایط دشوارتری را تجربه می‌کنند؛ محور قانون برنامه ششم توسعه عدالت بین منطقه‌ای و رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت است.

او می‌گوید: در بند (ح) ماده ۷ این قانون آمده است: «دولت مکلف است از سال اول اجرای قانون برنامه جهت عملیاتی کردن رویکرد تمرکززدایی و اثربخشی مدیریت اجرایی در مراکز استان‌ها و جهت زمینه‌سازی، تعادل‌بخشی، توان و آمایش سرزمینی توزیع ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور را به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختصاص دهد».

این فعال اجتماعی افزود: سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت استان سمنان شفاف اعلام کند که چه بخشی از این اعتبارات و اعتبارات استانی و..... به شهرهای استان سمنان بر اساس برنامه ششم توسعه اختصاص یافته و بهداشت و درمان شهرستان دامغان با ۱۰۶ آبادی دارای سکنه و توازن منطقه‌ای قانون برنامه ششم توسعه چگونه تعریف می‌شود.

پول دادیم؛ باز هم می‌دهیم

نادر مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان هم گفت: با توجه به شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ تمام اعتباراتی که معمولاً در پایان هر سال به دستگاه مختلف ارائه می‌شد، به‌صورت یکجا به دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود اختصاص یافت که این امر با نگاه خاص استاندار سمنان و شرایط ویژه کرونایی انجام شد.

او تصریح کرد: به‌منظور رفع مشکل سالک در شهرستان دامغان در سال گذشته، ۱۰۰ درصد اعتبارات در اختیار فرمانداری تخصیص یافت و امسال نیز این روند تکرار خواهد شد.

قرارگاه مبارزه تشکیل دادیم

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اما می‌گوید: دو عامل در سالیان اخیر به افزایش سالک در شهرستان دامغان منجر شده است که می‌توان به ترسالی و حذف سم‌پاشی باغات به دلیل انجام اقدامات ارگانیک اشاره کرد.

او گفت: امسال با الگوبرداری از شیوه‌های مقابله با کرونا و با هماهنگی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، قرارگاه مبارزه با سالک به ریاست فرماندار دامغان راه‌اندازی شده و تقسیم‌بندی امور به انجام رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: بر اساس تقسیم‌بندی انجام‌شده در قرارگاه مبارزه با سالک، مسؤولیت آموزش عمومی مردم، درمان و بیماریابی به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان واگذار شده است.

اقداماتی که باید تقویت شود

گرچه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در زمینه مبارزه با بیماری سالک اقدامات متفاوتی را در شهرستان دامغان انجام داده که یکی از آنها، آموزش چهره به چهره در سال جاری است؛ اما این تلاش‌ها کافی نیست.

باید تلاش شود تا با بهره‌گیری از الگوی مبارزه با کرونا و سم‌پاشی‌های روزهای نخست مبارزه با این ویروس، بیماری سالک نیز در شهرستان دامغان ریشه‌کن یا نهایتاً کنترل شود.

نکات آموزشی پیشگیری از بیماری سالک:

- فعالیت ناقل بیماری سالک (پشه خاکی) از اوایل اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل مهرماه ادامه دارد. در صورت حضور در مناطق آلوده از وسایل حفاظت فردی نظیر لباس پوشیده یا لوسیون دافع حشرات استفاده کنیم.

- فعالیت ناقل بیماری سالک (پشه خاکی) از غروب آفتاب شروع می‌شود و تا اوایل صبح ادامه دارد. به هنگام غروب آفتاب و در طول شب و هنگام خواب از لباس‌های پوشیده استفاده کنیم.

- در طول شب در قسمت‌های باز بدن مانند صورت، دست و پاها از مواد دورکننده حشرات استفاده کنیم.

- هنگام خواب از پشه‌بند آغشته به سم و پشه‌بند معمولی با تورهای دارای منافذ ریز استفاده کنیم.

- روی پنجره‌ها و درهای ورودی، توری ریزبافت نصب کنیم.

- از انباشتن و ریختن زباله، نخاله‌های ساختمانی و کودهای حیوانی در کوچه‌ها و معابر خودداری کنیم.

- از نگهداری سگ، دام و طیور در نزدیکی منازل مسکونی خودداری کنیم و سم‌پاشی دامداری و اماکن نگهداری طیور را به روش صحیح انجام دهیم.

- مبارزه با جوندگان را در باغات، مزارع، معابر و حیاط منازل به‌طور مداوم انجام دهیم.

- در صورت بروز هرگونه جوش یا نیش پشه در نقاط باز بدن که بیش از دو هفته طول کشیده باشد، به واحدهای بهداشتی و درمانی مراجعه کنیم.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول