اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خیز تاشکند و دوشنبه برای افزایش مبادلات تجاری تا 1 میلیارد دلار

هشتمین نشست کمیسیون مشترک ازبکستان و تاجیکستان با موضوع همکاری های اقتصادی و بازرگانی در شهر «تاشکند» برگزار شد.

خیز تاشکند و دوشنبه برای افزایش مبادلات تجاری تا 1 میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هشتمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی ازبکستان و تاجیکستان در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تحت ریاست «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان و «قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست تاکید شد که گفت و گوهای شفاف، قابل اعتماد و موثر بین روسای جمهور دو کشور برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه، تحکیم فضای دوستی و حسن تفاهم بین دو کشور برادر کمک کرده است.  

طرفین با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان، گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور را نیز بررسی کردند.

همچنین در چارچوب گفت و گوها امکانات بالقوه برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی تا یک میلیارد دلار در سال‌های آینده بررسی شد.

در این نشست اقدامات مشترک برای تحکیم تعاونی صنعتی، همکاری در زمینه‌های معادن و الکتروتکنیکی، انرژی و حمل و نقلی و همچنین توسعه روابط بین مناطقی مورد بررسی قرار گرفت.   

طرفین در مورد تمهیدات مشترک برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در زمینه‌های ماشین سازی کشاورزی، توسعه و ایجاد زیربناهای مدرن و جاده‌های زمینی و ریلی به توافق رسیدند.

در پایان هشتمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی ازبکستان و تاجیکستان در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی پروتکل توافقات مهم به دست آمده در چارچوب مراسم ها و ابعاد اصلی شراکت همه جانبه به امضا رسید.

هیئت تاجیکستان در چارچوب سفر به ازبکستان همچنین کارخانجات صنعتی نیز بازدید کرده است.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2020 میلادی در سطح 500 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت با سرمایه گذاری تاجیکان و در تاجیکستان نیز 9  شرکت با سرمایه گذاری ازبکان فعالیت می‌کنند.

 تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول