اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

«زفرات» محفلی که از ناله‌ها شعر می‌سازد/ روایتی از دورهمی شعرای آئینی در شهرکرد

مدتی است که جمعی از جوانان دغدغه‌مند حوزه شعر هر پنج‌شنبه تحت عنوان حلقه ادبی «زفرات» گرد هم می‌آیند و علاوه بر نقد و بررسی اشعار جدید، با حضور مداحان برای غنای اشعار آیینی تلاش می‌کنند.

«زفرات» محفلی که از ناله‌ها شعر می‌سازد/ روایتی از دورهمی شعرای آئینی در شهرکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدتی است که جمعی از جوانان دغدغه‌مند حوزه شعر هر پنج‌شنبه تحت عنوان حلقه ادبی« زفرات» در جبهه فرهنگی شهرکرد گرد هم جمع می‌‌شوند تا برخی از مشکلات این حوزه را بررسی و مرتفع کنند.

به همین منظور در یکی از این جلسات مهمان شدم تا بیشتر با این مجموعه ادبی و نحوه عملکرد آن آشنا شوم.

از پله‌های موکت شده جبهه فرهنگی که بالا می‌رفتم صدای شاعری را می‌شنیدم که با سوگ و حزنی در گلو قطعه‌ای را که گویا خود سروده بود با صدای بلند و رسا می‌خواند با خود فکر کردم حتما سالن پر از جمعیت است که این شاعر اینگونه فریاد می‌زند.

وقتی به خود آمدم دیدم مقابل درب ایستاده‌ام و آقایی که انگار از ورود من به این جمع مردانه متعجب شده بود روبرویم ایستاده، خود را معرفی کردم وارد سالن شدم و برای هزارمین بار به اثر کرونای لعنتی در جمع‌های دوستانه برخوردم که هم جمعیت و هم طرز نشستن افراد را تحت‌ الشعاع قرار داده بود.

کمی منتظر ماندم تا با مدیر این مجموعه ادبی گفت‌وگو کنم، در این مدت کوتاه دریافتم که شاعران در این جلسات اشعار خود را قرائت می‌کنند تا سروده‌هایشان توسط اساتید نقد و بررسی شود.

البته خواندن شعر در این جلسات برای مداحان نیز مورد توجه است و حضور آنان سبب می‌شود تا معایب شعری را بشناسند و هنگام برپایی جلسات بیشتر به مفاهیم و مضامین اشعار دقت کنند تا خدای ناکرده از اشعار سخیف در مدح و یا سوگ اهل بیت(ع) استفاده نکنند.

در این فاصله نکته مثبت دیگری از این جلسه دریافتم و آن این بود که این جلسات تمرینی‌‌ست برای آماده شدن اجرای شاعران در جمع‌های بزرگ که اعتماد به نفس لازم را از «زفرات» به دست می‌آورند و معایبشان در اجرا نیز برطرف می‌شود.   

بعد از سپری شدن این دقایق با مدیر مجموعه در سالنی دیگر دیدار و به گفت‌وگو نشستم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: مجموعه زفرات از چه تاریخی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟

مرتضی کریمی: هدف تشکیل این مجموعه و جلسات، بررسی آسیب‌ها و فرصت‌ها بود که هدفگذاری کلی این طرح به مهرماه سال ١٣٩٨ برمی‌گردد اما اولین جلسه عمومی در ایام فاطمیه همان سال برگزار شد.

به همین مناسبت نام مجموعه را از یکی از شعرهای منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت فاطمه(س) تحت عنوان «نفسی علی زفرات‌ها محبوسة» برگزیدیم و زفرات به معنی ناله‌ها نام این مجموعه شد.

این جلسات معمولا در جبهه فرهنگی شهرکرد برگزار می‌شوند اما به علت شیوع کرونا بعضاً در فضای باز برپا می‌شوند.

فارس: شرکت‌کنندگان در این مجموعه چه شرایطی باید داشته باشند؟

برای ورود اعضا به محفل زفرات، انتخاب و گزینشی در کار نیست و هر کدام از شاعران، مداحان و علاقه‌مندان به شعر آیینی و ولایی که اشتیاق به حضور در این محفل داشته باشند، قدم بر دیدگان ما می‌گذارند.

فارس: جامعه هدف این حلقه چه کسانی هستند؟

جامعه هدف ما همه علاقه‌مندانی هستند که قصد قلم زدن در راه اهل بیت(ع) را دارند. تنها تلاش ما در راستای تربیت شعرای شاخص ولایی، در اختیار قرار دادن اطلاعات و علوم لازم و قرار گرفتن در معرض نقد ادبی و محتوایی است که تا امروز به توفیقاتی دست یافته‌ایم.

اما بخاطر شرایط کرونایی و کمبود نیرو هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌های فرهنگی خود را آنچنان که شایسته است، پیاده کنیم.

فارس: جلسات برای بانوان هم برگزار می‌شود؟

با توجه به درخواست مکرر خواهران گرامی برای حضور در جلسات، همواره یکی از دغدغه‌های ما همین مسئله بوده است اما فعلاً شرایط کرونایی و نبود فضای مناسب با این فعالیت، دست ما را بسته است.

فارس: از دیگر برنامه‌های این مجموعه  بگویید.

زفرات همیشه قصد داشته در راستای تقویت اشعار مذهبی قدم بردارد و برای تحقق این هدف اقداماتی از جمله استفاده از اساتید هم‌استانی و یا استان‌های همجوار، برگزاری جلسات مختلفی از جمله شب شعرهای «نفسی علی زفراتها محبوسهة» و «باکاروان آه»، کارگاه شعرهای مختلف که همه جلسات با حضور بزرگان و مسئولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه در استان و مردم  شعردوست استان برگزار شد که استقبال بالا از این جلسات بیانگر جای خالی چنین حلقه‌هایی در استان است که به مدد خداوند این جای خالی در حال پر شدن است.

فارس: تأثیرگذاری این جلسات بر روی اشعار شاعران استانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تغییر محسوس این جلسات را می‌توان در صفحه‌ها و کانال‌های مجازی دوستان شاعر اهل زفرات و همچنین با یک نظرسنجی از مداحانی که در این جلسات حضور داشته و دارند دید که تاثیر چشمگیر این محفل و محافلی از این دست، آشکار است.

امیدواریم با رفع محدودیت‌های کرونایی این جلسات پرشورتر شود تا بیشتر شاهد تحولات در حوزه شعری استان باشیم.

انتهای پیام/68036/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول