اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی وزیر خارجه قزاقستان با همتایان چینی و قرقیز

وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه دومین نشست سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای «آسیای مرکزی و چین» با وزیران امور خارجه کشورهای چین و قرقیزستان به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

رایزنی وزیر خارجه قزاقستان با همتایان چینی و قرقیز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه دومین نشست وزرای امور خارجه آسیای مرکزی و چین که در «شی‌آن» برگزار شد، به طور جداگانه با «وان ایی» و «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه چین و قرقیزستان ملاقات کرد.

در دیدار وزرای خارجه قزاقستان با چین طیف وسیعی از همکاری دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

سران نهادهای دیپلماتیک دو کشور بر لزوم تشدید همکاری در سطوح بالا و عالی و همچنین اهمیت توسعه روابط بین پارلمانی تاکید کردند.

وزیر خارجه قزاقستان طی این دیدار گفت: کشورهای ما تعهد کامل نسبت به سطح بالا اعتماد در دوره همه گیری کرونا را به نمایش گذاشتند. حمایت متقابل در لحظات دشوار نمونه‌ای از روابط دوستانه بین دو کشور بود.

تلئوبردی در ادامه همتای چینی خود را در مورد اقدامات در حال انجام دولت قزاقستان در زمینه مبارزه با همه گیری کرونا و آغاز استفاده از واکسن داخلی «قزواک» مطلع کرد و اقدامات قاطع چین در راستای مبارزه با بیماری همه گیر را ستود.

وزیر امور خارجه چین به نوبه خود روابط دوجانبه با قزاقستان را از جمله اولویت‌های دیپلماسی کشور عنوان و بر آمادگی «پکن» برای همکاری با «نورسلطان» در زمینه تحقق روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

در جریان گفت‌وگوی وزرای خارجه قزاقستان و قرقیزستان موضوعات همکاری سیاسی و اقتصادی مانند راه‌های افزایش تجارت دوجانبه، حمایت از سرمایه گذاری‌های متقابل و همکاری در حوزه آب و انرژی را بررسی و در خصوص وضعیت آسیای مرکزی، تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و همگرایی تبادل نظر کردند.

تلئوبردی در سخنانی تاکید کرد که روابط با اعتماد و با احترام بین دو کشور همچنان به عنوان پایه محکمی برای تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک قزاقستان و قرقیزستان و توسعه گفت و گوی سازنده در همه زمینه‌ها موثر خواهند بود.

هیات قزاقستان در دومین  دور نشست سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای آسیای مرکزی و چین که در شهر «شی‌آن» چین برگزار شد، تحت ریاست وزیر امور خارجه این کشور، شرکت کرد.

شرکت کشورهای مذکور طی این نشست دورنمای توسعه تعامل بین منطقه ای در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، ترانزیت و حمل و نقل را بررسی و در مورد مسائل امنیت بین المللی و مبارزه مشترک با همه گیری کرونا تبادل نظر کردند.

سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای شرکت کننده بر لزوم اقدام مشترک در زمینه بهبود اقتصاد پس از بحران، تقویت همکاری بین منطقه‌ای و حفاظت از محیط زیست تاکید و به اهمیت تشدید تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایمنی اپیدمیولوژیک و بیولوژیکی اشاره کردند.

شرکت کنندگان این نشست توافق کردند که برای اجرای ابتکاراتی که طرفین ارائه کرده‌اند، نقشه راهی تهیه کنند.

طرفین از تلاش‌های بین المللی با هدف ایجاد اجماع بین همه طرف‌های پروسه صلح در افغانستان و ادغام تدریجی «کابل» در فرآیندهای اقتصادی آسیای جنوبی و مرکزی، حمایت کردند.

در پایان این نشست وزرای امور خارجه، یادداشت تفاهم در زمینه ایجاد قالب برای جلسات وزیران امور خارجه کشورهای «آسیای مرکزی و چین»، اقدامات مشترک «همکاری در زمینه مبارزه با کووید 19»، «توسعه همکاری بین منطقه‌ای» در مورد افغانستان تصویب کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول