اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بهره‌برداری از تنها ساختمان نوغانداری خراسان شمالی در رازوجرگلان

سرپرست مدیریت اداره جهاد کشاورزی رازوجرگلان گفت: تنها ساختمان نوغانداری با عملیات پیله خشک‌کنی در بخش جرگلان به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از تنها ساختمان نوغانداری خراسان شمالی در رازوجرگلان

آشر محمد یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رازوجرگلان اظهار کرد: این شهرستان با تولید بین ۴۰ الی ۵۰ تن پیله تَر در خراسان شمالی رتبه یک را دارد و امسال اهالی ۷۰ روستا از ۸۰ روستای آن مشغول پرورش کرم ابریشم هستند که در بین ٣ بخش نیز، بخش جرگلان با ۴۶ روستای درگیر این شغل فصلی هستند.

وی گفت: در ابتدای سال جاری، یک هزار و ۷۶۴ جعبه تخم نوغان در بین اهالی توضیح شد که نسبت به پارسال افزایش داشت.

سرپرست مدیریت اداره جهاد کشاورزی رازوجرگلان افزود:هزار و ۲۶۰ نوغاندار در رازوجرگلان وجود دارد که ۶ تعاونی نیز در این مورد فعالیت می‌کنند که امسال پیش‌بینی می‌شود ۵۸ تن پیله تَر برداشت شود.

یزدانی تصریح کرد: تنها ساختمان نوغانداری پیله خشک‌کن نیز با گنجایش ۳۶ تن پیله با کمک صندوق توسعه کشاورزی تعاون روستایی و با مبلغ یک میلیارد تومان تسهیلات داده‌شده، در روستای کلاته بهار که یکی از روستاهای مرزی است ، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود : گرچه در سال ۹۸ نیز در این ساختمان ۷ تن پیله خشک شد ولی به دلیل مشکلات اقتصادی دیگر نتوانستیم از آن استفاده کنیم که امسال این مشکل حل‌شده و مورداستفاده قرار خواهد گرفت .

یزدانی همچنین با اشاره به قیمت پیله‌های ابریشم نیز گفت: با توجه به مناطق جمع‌آوری پیله در استان‌های هم‌جوار مانند شهر تربت‌حیدریه که زودتر شروع‌شده است، قیمت در حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار تومان است که امید داریم قیمت پیله در شهرستان ما نیز به همین قیمت باشد.

وی همچنین به توتستان‌های ٢ روستای کلاته بهار و ابریشم نیز اشاره کرد و گفت : روستای بهار دارای ۸ و نیم هکتار توتستان است که ظرفیت پرورش ۲۰۰ جعبه نوغان را دارد که در سال  ۹۶،  یک و نیم هکتار، سال ۹۷ ۳و نیم و در سال ۹۸ ۴ هکتار کشت‌شده است.

سرپرست مدیریت اداره جهاد کشاورزی رازوجرگلان ادامه داد: در حال حاضر در ۱۰۰ جعبه با کمک اعضای شرکت تعاونی روستای بهار پرورش انجام می‌شود و همچنین در روستای کلاته ابریشم نیز که دارای ۱۰ هکتار توتستان است نیز همین مقدار در حال پرورش است.

این مقام مسؤول بیان کرد: همچنین به نوغانداران را به خرید دستگاه‌های نخ کشی خانگی توصیه کرد و گفت : با توجه به اینکه ساختمان پیله خشک‌کنی کلاته بهار تنها ساختمان خراسان شمالی در حال راه‌اندازی است به اهالی که بیش از ٢ جعبه پرورش تخم نوغانداری دارند پیشنهاد می‌شود اقدام به خرید دستگاه‌های نخ کشی خانگی کنند که قیمت آن‌ها از کوچک به بزرگ ۹ تا ۳۰ میلیون تومان است و با این کار بازده بهتری و درامد بهتری نیز داشته باشند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول