اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  گردشگری

لزوم بومی سازی گردشگری با الگوی ایرانی - اسلامی

مشاور و مدرس مدیریت و مباحث راهبردی بر ضرورت بومی سازی گردشگری در جهت الگوی اسلامی-ایرانی تأکید کرد.

لزوم بومی سازی گردشگری با الگوی ایرانی - اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیل درویشی مدرس دانشگاه و از فعالان حوزه گردشگری در وبینار الزامات حکمرانی در حوزه گردشگری شهر تهران اظهار داشت: کشور ما در حوزه گردشگری در عرصه بین الملل دارای رتبه 89 جهان است و در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا) نیز رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده اما طبق آمار سال 2018 در زمینه ارزان قیمت  بودن و منابع طبیعی و فرهنگی رتبه اول را داریم.

وی اتکای اقتصاد کشور به حوزه نفت را یکی از مهمترین چالش های عدم سرمایه گذاری در گردشگری دانست و افزود: این در حالی است که فقدان نفت در کشورهای همسایه، آن ها را به فعال سازی حوزه گردشگری سوق داده و حتی به امتیاز و جایگاه قابل توجهی نیز دست یافته اند. از سوی دیگر موازنه منفی و تبلیغ گردشگری کشور ما باعث خروج ارز فراوانی از کشور به جای جذب آن شده است که در حوزه حاکمیتی باید با آن توجه ویژه شود.

درویشی با انتقاد از بی مهری به موضوع حکمرانی گردشگری در اسناد بالادستی کشور گفت: در قانون اساسی کشور ما هیچ گونه اشاره ای به این موضوع روز دنیا نشده است. حتی در سند چشم انداز 1404، نقشه جامع علمی کشور و برنامه های توسعه کشور نیز به مقوله گردشگری کم توجهی و حتی بی توجهی شده است.

درویشی، فقدان متولی مشخص را مهمترین چالش در حوزه گردشگری شهر تهران عنوان کرد و افزود:  ما در تهران متولی مشخصی برای گردشگری نداریم. بسیاری از دستگاه ها، نهادها و سازمانها در این موضوع دخیل هستند اما امکان تصمیم گیری نهایی برای هیچ کدام وجود ندارد. این معضل باعث عدم انسجام در سیاستگذاری، تصمیم گیری، نظارت و در نهایت جزیره ای عمل کردن هریک از این نهادها شده که ضربه اساسی به گردشگری کلانشهر تهران وارد کرده است.

وی مختصات ویژه شهر تهران و وجود تفاوت های فرهنگی و توازن مذهبی در کشور را یکی از عوامل جذب توریست برای این کلانشهر دانست و افزود: احیای بافت فرسوده و آثار باستانی در حوزه گردشگری و استفاده اقتصادی از آن یکی از راهکارهای جذب گردشگر است که در شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد اتفاق افتاده اما در تهران باوجود دارابودن پتانسیل های نهفته بسیار در این زمینه،  مورد غفلت قرار گرفته است.

در ادامه این وبینار، محمد چکشیان مشاور و مدرس مدیریت و مباحث راهبردی با تأکید بر لزوم اتخاذ رویکرد مردمی سازی در چشم انداز گردشگری شهر تهران، افزود: توجه نکردن به ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و همچنین بروکراسی در حوزه واگذاری مجوزها مانع از توسعه گردشگری می شود.
چکشیان با تأیید ایجاد وحدت مدیریت در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه گردشگری افزود: با حذف تصدی گری و زمینه‌سازی و تسهیل‌گری برای نقش آفرینی گروه‌های مردمی می‌توان در جهت تحول و ارتقاء کشور در حوزه گردشگری حرکت کرد و این مهم جز با حضور مردم و گروه‌های مردمی ممکن نیست.
وی همچنین بر ضرورت بومی سازی نگاه ما به گردشگری در جهت الگوی اسلامی-ایرانی تأکید کرد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول