اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاهش 47 درصدی بارندگی‌ها طی سال آبی جاری در زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: از مهر تا مهرماه یک سال آبی نامیده می شود که آمار نشان از کاهش ۴۷ درصد بارندگی‌ها در زنجان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

کاهش 47 درصدی بارندگی‌ها طی سال آبی جاری در زنجان

اسماعیل افشاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت مجموع بارندگی‌های ثبت شده در استان ۱۸۵ میلی متر بود که این آمار نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ درصد منفی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در زنجان از مهر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ به میزان ۳۵۴ میلی متری بوده است، تصریح کرد: از مهر ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ که یک سال آبی نامیده می‌شود ۴۷ درصد کاهش را نسبت به سال آبی قبل نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آمار دراز مدت بارندگی که آماری ۳۰ یا ۴۰ ساله است، حدود ۳۰ درصد منفی شده است، عنوان کرد: امیدوار بودیم بارش‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تداوم داشته باشد که این اتفاق روی نداده و امسال از سال‌های سخت آبی برای استان است.

افشاری با اشاره به اینکه امسال ۷۴ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است، گفت: این رقم نسبت به سال قبل که ۱۹۲ میلیون متر مکعب بود تقریبا ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این متاسفانه به دلیل نبود بارش برف و باران مناسب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه چون شهرهای بزرگ استان مثل زنجان، ابهر و خرم‌دره از آب‌های سطحی برای شرب تغذیه می‌کنند، برنامه این شرکت به گونه‌ای است که مصرف این منابع را با حساسیت بیشتری کنترل کنند تا برای فصل گرما با کمبود مواجه نشویم، ادامه داد: سال قبل ۲۹۱ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود داشت که امسال با ۲۰ میلیون کاهش یعنی ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب در این سدها موجود است و این موضوع، صرفه جویی حداکثری همشهریان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه منابع آب به دو بخش آب زیر زمینی و آب سطحی تقسیم می‌شود، گفت: آب سطحی قابل رویت است ولی آب زیرزمینی قابل رویت نیست و متاسفانه همین موضوع موجب شده  است که شاهد مصرف بی رویه‌ای از سوی کشاورزان و بهره‌برداران استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به متوسط افت ۷۷ سانتی متری تراز آب زیرزمینی در دشت‌های استان، تصریح کرد: باید توجه داشت آب یک منبع نامحدود نیست.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول