اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به مرز روسیه

به دنبال افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن، مقام‌های آمریکا گفته‌اند، ایالات متحده تمایل دارد پس از خروج از افغانستان، نظامیان خود را در کشورهای نزدیک به مرز روسیه مستقر کند.

تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به مرز روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در صدد است، نیروهایی را که از افغانستان خارج می‌کند، مجدداً در نزدیکی مرز روسیه مستقر کند.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش کرد، با بهبود اوضاع امنیتی افغانستان در مقایسه با زمان حمله واشنگتن به این کشور در سال ۲۰۰۱، ایالات متحده و ناتو از اول می (۱۱ اردیبهشت) خروج از افغانستان را آغاز کردند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از مقام‌های دولتی و نظامی آگاه با اشاره به آغاز خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان گزارش کرد که ایالات متحده ترجیح می‌دهد نظامیان و تجهیزات نظامی خود را پس از خروج از افغانستان در ازبکستان و تاجیکستان، دو جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی که از سمت شمال با افغانستان هم مرز هستند، مستقر کند.

این روزنامه سپس ادامه داد که با این حال، حضور نظامی روسیه در منطقه و افزایش نفوذ چین، طرح‌های آمریکا برای استقرار در آسیای مرکزی را پیچیده خواهد کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک، تاجیکستان عضو تمام عیار ائتلاف سازمان پیمان امنیت جمعی روسیه است و ازبکستان نیز که در سال ۲۰۱۲ عضویت خود را در این سازمان به حالت تعلیق درآورد، همچنان رابطه اقتصادی و امنیتی مستحکم خود با مسکو را حفظ کرده است.

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در هفته گذشته به تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و آن طور که در این گزارش آمده است ظاهراً در خصوص لزوم جلوگیری از تشدید خشونت در افغانستان قبل از تکمیل خروج کامل نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف از این کشور تا ضرب‌الاجل ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ گفت‌وگو کرده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، واشنگتن تلاش برای تقویت روابط امنیتی با تاجیکستان و ازبکستان را در دهه ۹۰ میلادی و پس از جدایی این دو کشور از اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد و در سال ۲۰۰۱، تاحدودی نظامیان خود را در یک پایگاه نظامی در «کولاب» تاجیکستان مستقر کرد و حدود هفت هزار نظامی خود را در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در پایگاه هوایی «کارشی خان آباد» در جنوب ازبکستان مستقر کرد که دولت ازبکستان در سال ۲۰۰۵ پس از ناآرامی‌ها در این کشور، نیروهای آمریکایی را مجبور به ترک خاک خود کرد.

طبق این گزارش، ایالات متحده همچنین در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴، تأسیسات نظامی مهمی در پایگاه هوایی «ماناس» در قرقیزستان داشته است و از آن برای رفت و آمد نظامیان خود به افغانستان و خارج شدن از افغانستان استفاده می‌کرده است.

مقام‌های قرقیزستان به طور مداوم به دنبال تعطیلی این پایگاه نظامی بودند و در سال ۲۰۱۱، «الماس بیک آتامبایف» رئیس‌جمهور وقت قرقیزستان وعده داد که در سال ۲۰۱۴ این پایگاه را تعطیل کند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال اعلام کردند که نیروهای آمریکایی را علاوه بر آسیای مرکزی، می‌توان مجدداً در یک یا تعداد بیشتری از تأسیسات نظامی آمریکا در خلیج فارس مستقر کرد.

بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در غرب آسیا در دوحه قطر فعال است و بیش از ۱۰ تأسیسات نظامی آمریکا در کشورهای دیگر منطقه از جمله کویت و عمان دارد.

طبق این گزارش، احتمال می‌رود ایالات متحده یکی از ناوگروههای تهاجمی خود را در نزدیکی افغانستان مستقر کند که البته مقام‌های نیروی دریایی و دیگر‌ مقام‌های آمریکایی این احتمال را بعید می‌دانند.

تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن در ماههای اخیر در خصوص طیفی از مسائل از جمله اتهام‌زنی ایالات متحده به روسیه درباره مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین دست داشتن در حملات سایبری اخیر به نهادهای مهم آمریکا تشدید شده است که روسیه بارها این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول