اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد

«یورگن هابرماس» جامعه‌شناس و فیلسوف برجسته آلمانی پذیرش جایزه گران‌قیمت «کتاب شیخ زاید» امارات را به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری و در اعتراض به سرکوب مخالفان از سوی نظام سیاسی حاکم در این کشور، رد کرد.

فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یورگن هابرماس» جامعه‌شناس و فیلسوف برجسته آلمانی جایزه «کتاب شیخ زاید» امارات را به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری در این کشور نپذیرفت.

این روشنفکر ۹۱ ساله که همچنین شخصیت فرهنگی سال ۲۰۲۱ از سوی این نهاد لقب گرفت، پیشتر این جایزه را پذیرفته بود اما بعد در بیانیه‌ای که نشریه «اشپیگل» آلمان آن را منتشر کرد، اعلام کرد: تمایل خود برای پذیرفتن جایزه امسال کتاب شیخ زاید را اعلام کرده بودم. این یک تصمیم اشتباه بود، که در اینجا آن را اصلاح می‌کنم.

وی افزود: برای من ارتباط بسیار نزدیک بین این نهاد که جایزه‌ها را در ابوظبی اعطا می‌کند با سیستم سیاسی موجود در آنجا روشن نشده بود.

این جایزه به نام «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» نام‌گذاری شده که بیش از ۳۰ سال حاکم ابوظبی بود. زاید که در سال ۲۰۰۴ در ۸۶ سالگی فوت کرد، همچنین موسس امارات عربی متحده بود.

طبق گزارش «دویچه وله»، این جایزه هر ساله به افراد و ناشرانی اعطا می‌شود که نوشته‌ها و ترجمه‌های آنها در حوزه علوم انسانی به غنای فرهنگ، ادبیات و زندگی اجتماعی دنیای عرب کمک می‌کند. برنده هر یک از هشت رده این جایزه معادل ۲۰۴,۲۰۰ دلار (۲۲۶ هزار یورو) دریافت می‌کند.

بعد از اعلام تصمیم هابرماس، این نهاد در بیانیه‌ای به آن واکنش نشان داد. در این بیانیه اعلام شد: جایزه کتاب شیخ زاید از تصمیم آقای یورگن هابرماس برای پس گرفتن تصمیم پذیرش جایزه ابراز تاسف می‌کند اما به آن احترام می‌گذارد.

به گزارش «میدل ایست آی» گرچه امارات اغلب تلاش کرده وجهه لیبرال و بین المللی از خود در خارج از این کشور نمایش دهد، منتقدان بر این باور هستند حکومت این کشور بی رحمانه مخالفان را سرکوب می‌کند.

طبق این گزارش، این کشور حاشیه خلیج فارس با اتهام استفاده از روش‌های غیرقضایی برای سرکوب مخالفان داخل مرزهای خود مواجه است و بارها به دلیل سابقه حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سال ۲۰۱۶ خود اعلام کرد مفقود شدن‌های اجباری در این کشور بسیار فراگیر است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول