اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

وحدت، کیلید توسعه بازار مسکن

ساماندهی بخش¬های مختلف بازاری همچون مسکن، به سیاستهای کلان و ساختاریافته¬ای نیاز دارد که همه سازمان¬های مرتبط با این بخش را، در یک جهت که همان توسعه است هدایت کند.

وحدت، کیلید توسعه بازار مسکن

. این مهم بدین معناست که تمام متولیان تصمیم­گیری در بخش مسکن، با یک هدف به فعالیت بپردازند و با مذاکرات یکپارچه، مسیر رسیدن به آن هدف را روشن کنند. این درحالی است که شوربختانه بیشتر سازمان­های فعال در این بخش، باهم اختلاف عقیده دارند و نمی­توانند به یک نقطه مشترک برسند.

مالیات، کیلید ساماندهی بازار مسکن؛

در سه سال اخیر که ناکارآمدی سیاستهای پیشین بخش مسکن مشخص شد، متولیان تصمیم­گیری این بازار، اعمال سیاستهای توسعه­ای جدیدی را در دستور کار قرار دادند تا هر چه زودتر این حوزه کلان اقتصادی از رکود خارج شده و ساختار کلی بازار مسکن پویا و فعال شود. سیاستهایی که در مرحله نخست مبارزه با سوداگری را نشانه گرفت و پس از فراز و نشیب­های متعدد، به دریافت مالیات رسید.

گفتنی است دریافت این ردیف­های مالیاتی، به اطلاعات جامع و یکپارچه­ای نیاز داشت که مشخص کند کدام یک از املاک موجود در کشور خالی از سکنه است و کدام خانه­ها، با چه متراژی و تحت مالکیت چه افرادی در حال استفاده هستند. خوشبختانه مدتی است وزارت راه و شهرسازی با را­ه­اندازی سامانه املاک و اسکان، مردم را مجبور به ثبت املاک خود کرده تا بتوان از این طریق تمام املاک کشور را شناسایی کرده و از شرایط سکونت آنها باخبر شد. اما در این میان نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

یکی مالکیت بسیاری از خانه­های خالی است که عمدتا در اختیار بانک­ها و سازمان­های دولتی است و دیگری صحت اطلاعات وارد شده در این سامانه است. چرا که به عنوان مثال در قوانین دریافت مالیات از خانه­های خالی، املاکی که 4 ماه سال، خانواده­ای در آن سکونت داشته باشد، خالی محسوب نمی­شود. ازاین رو شناسایی واحدی که به درستی میزان استفاده از آن درج شده باشد، امری دشوار است.

آموزش و توسعه ابزارها، کیلید ساماندهی بازار مسکن؛

از سوی دیگر پس از اینکه در خوشبینانه­ترین حالت دو میلیون واحدمسکونی خالی به بازار اجاره عرضه شد، چگونه می­توان به کاهش قیمت ها، افزایش تولید مسکن و تناسب بین عرضه و تقاضا در این بخش بزرگ امیدوار بود؟ آیا تمام مشکلات بازار مسکن را سامانه املاک و اسکان رفع می کند؟ واضح است که پاسخ خیر بوده و باید توسعه بازار به شکل یکپارچه روی دهد. بدین صورت که همزمان با افزایش تولید، قدرت خرید مردم را تقویت کرده و بستر توسعه مداوم این بخشها، در کل کشور ایجاد شود. چرا که با قیمت­های فعلی، خرید آپارتمان تهران و حتی اجاره آن، برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست.

شایان ذکر است توسعه یکپارچه بازار مسکن، با استفاده از ظرفیت­های بازارسرمایه و شرکت­های سرمایه­گذاری برای افزایش تولید و تقویت توان مالی مردم امکان پذیر است. چراکه ماهیت این مجموعه­ها، کسب سود در بلندمدت است و این مهم می­تواند به ایجاد بسترها و ابزارهای تامین مالی برای خرید و ساخت مسکن، با ارائه تسهیلات بلند مدت بی انجامد.

تمام فعالان بازار مسکن، باید با یک هدف فعالیت کنند؛

در این راستا وزارت راه و شهرسازی و سازمان­های زیربط نیز، می­توانند با ارائه آسان مجوزهای ساخت به پیمانکاران خصوصی و اعمال سیاستهای تشویقی به شرکت­های فعال در این زمینه، بستر افزایش تولید توسط بخش خصوصی را ایجاد کنند. در نهایت مردم و فعالان این بخش نیز با نگاه مصرف گرایانه به مسکن، عواید خرید و فروش آن را کاهش داده و از افزایش سوداگرانه قیمت خانه جلوگیری می­کنند.

گفتنی است تمام این مباحث با پیشرفت تکنولوژی بخش­های مختلف و آموزش صحیح به فعالان آن حوزه­ها و مردم امکانپذیر است. خوشبختانه در حوزه ساخت­وساز، تاحد قابل توجهی این پیشرفت حاصل شده و بخش­های زیادی از تولید مسکن با استفاده از دانش و تجهیزات روز دنیا توسط نیروی متخصص داخلی انجام می­شود. اما در بخش تامین سرمایه، سالهاست پیشرفتی حاصل نشده و هیچکدام از روش­ها و ابزارهای تامین مالی در کشور استفاده نمی­شود. همچنین تولید مصالح و تجهیزات باکیفیت داخلی نیز می­تواند در تحقق این ساماندهی تاثیر بسزایی داشته باشد.

مشاورین املاک، صنف پیشرو در پیشرفت تکنولوژی؛

لازم به ذکر است یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصادمسکن که فروش و عرضه آن است، به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده و سامانه­های هوشمند ملکی، صنف مشاورین املاک را با دانش و تکنولوژی روز دنیا همسو کرده­اند. به این صورت یکی از مشکلات بزرگ بازارمسکن که وجود سوداگران بود، از بین رفته و تمام معاملات ملکی در بستری شفاف و هوشمند روی می­دهد. گفتنی است متولی این توسعه و پیشرفت، مجموعه­ای دانش بنیان به نام کیلید بوده و همچنان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه­های فعال در این حوزه، این بخش مهم را با تکنولوژی روز دنیا همسو می­کند.

گفتنی است سامانه دانش بنیان کیلید، با استفاده از هوش مصنوعی ابزارهایی در اختیار مشاورین املاک و مردم قرار داده تا علاوه بر تسریع و تسهیل در انجام معاملات ملکی، آگاهی مردم نیز نسبت به تمام بخش­های بازارمسکن افزایش یابد. به این صورت کاربرانی که قصد جستجوی ملک متناسب با نیازهای خود را دارند، با واردکردن آن مولفه­ها، هوش­مصنوعی را برای جستجو در بین انبوهی از فایل­های بارگذاری شده در کیلید به کار می­گیرند تا به خانه رویایی خود برسند.

کیلید، متولی پیشرفت صنف مشاورین املاک؛

از سوی دیگر متقاضیان می توانند با مراجعه به بخش اطلاعات بازارمسکن کیلید، از روند تغییر قیمت املاک 22منطقه تهران مطلع شوند. همچنین تمام مردم می­توانند در ابزار تخمین قیمت مسکن کیلید، کدپستی ملک خود را وارد کرده و آخرین ارزش آن را مشاهده کنند. ابزاری که با ضریب خطای بسیار کم خود، در بین سامانه­های مشابه کشورهای توسعه یافته، به عنوان شاخص کیفیت از آن یاد می­شود.

گفتنی است کیلید در راستای افزایش آگاهی ملکی مردم، مشخصاتی همچون نوسانات قیمت محله­های پرتقاضای تهران را استخراج و منتشر می­کند. از این رو در ادامه قیمت خرید آپارتمان در سعادت آباد و خرید آپارتمان در ارم را مطالعه می­کنید:

سعادت آباد، رکورد دار همیشگی قیمت املاک در منطقه 2 تهران؛

نزدیک به چهار دهه است خرید آپارتمان در سعادت آباد، از عهده تمام اقشار جامعه برنمی آید و این محله خوش نشین، جزو مناطق لوکس تهران به شمار می­رود. اما با وجود قیمت بالای املاک این محله، همیشه یکی از پرتقاضاترین مناطق تهران به شمار می­رود و تعداد معاملات مسکن در آن قابل توجه بوده است. از این رو با نگاهی به بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید که آمار معاملات مسکن 7 سال گذشته را در اختیار دارد، نگاهی به قیمت مسکن این محله می­اندازیم.

ابتدای مهرماه سال 92 خرید آپارتمان در سعادت آباد با قیمت متری 5 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می­شد. پس از آن با شیب ملایمی روند افزایشی قیمتها آغاز شد و پایان سال 95، هرمتر مربع آپارتمان در این منطقه نزدیک به 7 میلیون تومان ثبت شد. این نرخ پیش از ورود بازارمسکن به رکود و تشدید یک باره قیمت­ها، تا حدودی توجیه پذیر بود. تا اینکه شیب صعودی قیمت­ها تند شد و ابتدای سال 97 هر مترمربع آپارتمان از 9 میلیون به  17 میلیون تومان در اسفندماه همان سال رسید. گفتنی است میانگین نرخ آپارتمان تهران در آن سالها حدود 12 میلیون تومان بود.

به این صورت قیمت خریدآپارتمان­درسعادت­آباد، پایان سال 98 متری 23میلیون تومان و آخرین روزهای سال 99 هر مترمربع آپارتمان مسکونی در این منطقه، 46 میلیون تومان خرید و فروش می­شد.

ارم، محله­ای آرام و خوش مسیر در غرب تهران؛

بسیاری از متقاضیان خرید آپارتمان تهران، تردد آسان و خلوتی را مهمترین شاخصه­های انتخاب محل سکونت می­دانند. این مولفه­ها نیز به طور معمول در مناطق شمالی و گران قیمت تهران یافت می­شد. اما در غرب تهران، محله­ای کاملا آرام قرار دارد که به واسطه جایگری در میان بزرگراه­های متعدد، از مسیرهای خلوتی نیز برخوردار است. از طرفی نزدیکی به ایستگاه مترو نیز یکی دیگر از شاخصه­های مناسب سکونت در این محله که ارم نام دارد، به شمار می­رود. گفتنی است این خصوصیات مناسب، قیمت خرید آپارتمان در ارم را تحت تاثیر قرار داده و از 4 میلیون تومان سال 92، به 35 میلیون تومان در سال 99 رسانده است.

به این صورت خرید آپارتمان در ارم، طی 7 سال گذشته نزدیک به 31 میلیون افزایش قیمت را در هر مترمربع تجربه کرده است. شایان ذکر است تا سال 97 این نرخ­ها تا 12 میلیون تومان رشد کرد و صرفا در دوسال اخیر با چنین افزایشی روبرو شد. گفتنی است این محله که در انتهای ضلع غربی بلوار فردوس قرار گرفته، یکی از پرتقاضاترین محله های تهران به شمار می رود. از این رو پیشنهاد می­شود با استفاده از ابزارهای مختلف کیلید، جستجویی هوشمندانه و انتخابی آگاهانه را تجربه کنید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول