اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

فارس من| کشمکش‌های مجموعه علوم پزشکی با یک پزشک/ فرهنگ می‌ماند یا می‌رود؟

به دنبال راه اندازی کمپینی با عنوان لغو جابجایی مطب فرهنگ از شهرستان آبدانان در فارس من سر و صدای زیادی به پا شد که کماکان ادامه دارد.

فارس من| کشمکش‌های مجموعه علوم پزشکی با یک پزشک/ فرهنگ می‌ماند یا می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی روزهای گذشته به دنبال راه اندازی کمپینی با عنوان لغو جابجایی مطب دکتری فداکار در شهرستان آبدانان در فارس من و حمایت رسمی از خانم دکتر فرهنگ به منظور رفع فشارهای دانشگاه علوم پزشکی جهت انتقال مطبش به شهرستان دهلران سر و صدای زیادی به پا کرد.

فرهنگ طی انتشار مطلبی اینگونه بیان کرده بود که دانشگاه علوم پزشکی ایلام خواهان تعطیلی مطب او در شهرستان آبدانان و لغو قرارداد با بیمارستان رسول اکرم و افتتاح مطب در شهر دهلران و عقد قرارداد با بیمارستان شهدای آن شهر است.

طی تحقیقات به عمل آمده فرهنگ از نیروهای مناطق محروم بوده و نسبت به دانشگاه علوم پزشکی تعهداتی دارد که به علت سرپیچی از آنها مطبش تعطیل شده است و برای مدت کوتاهی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشغول به خدمت در شهر آبدانان شده اما در این ایام با توجه به فراگیر شدن ویروسکروناو کمبود نیرو در شهر دهلران با توجه به اینکه این شهر تنها یک نیروی متخصص داخلی داشته از طرف دانشگاه علوم پزشکی از فرهنگ خواسته شد به دهلران برگردد.

کارشکنی و عدم توجه به قواعد و قوانین در هر بخشی از جامعه کاری نکوهیده است؛ مخصوصاً اینکه پای سلامتی و جان مردم در میان باشد؛ در پی نافرمانی خانم فرهنگ از دانشگاه علوم پزشکی و بی‌توجهی به شرایط بیماران شهرستان دهلران پروانه مطب او در شهرستان آبدانان باطل و مطب او بسته شده است و باید طبق ابلاغ خود برای خدمت به مردم شهرستان دهلران به این شهرستان مراجعه کند.

وجود تنها یک پزشک متخصص در شهرستان دهلران 

محبوب رستمزاد مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در مورد تعداد متخصصین شهرستان دهلران گفت: در حال حاضر تنها یک پزشک متخصص داخلی در شهرستان دهلران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار است و مابقی افرادبه صورتخصوصی در دهلران مشغول به کار هستند؛ با توجه به جمعیت دهلران که به ۳۲ هزار و ۹۴۱ نفر می‌رسد، ارائه خدمات درمانی به این جمعیت توسط یک نفر نه تنها کار بسیار دشواری است بلکه باید بگویم کاری نشدنی است.

وی افزود: با توجه به کمبود نیروی متخصص در دهلران و نیاز مردم این شهرستان به متخصص داخلی و همچنین با توجه به این نکته که در شهرستان آبدانان ۳ متخصص داخلی مشغول به کار است بنا به صلاحدید دانشگاه علوم پزشکی خانم فرهنگ سهمیه‌ی مناطق محروم بوده و باید بر اساس تعهدی که نسبت به دانشگاه علوم پزشکی دارد از شهر آبدانان به دهلران رفته و در آنجا به مردم این شهرستان خدمت کند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: طبق ماده ۱۴ قانون مربوط به خدمات پزشکان و پیراپزشکان به منظور تربیت پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم و نیازمند کشور، وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی موظف است به‌هنگام پذیرش دستیار تخصصی، سهمیه‌های جداگانه‌ای را برای مناطق محروم و نیازمند کشور اختصاص دهد.

وی گفت: دستیاران تخصصی، استفاده‌کننده از‌ سهمیه مذکور موظف‌اند پس از انجام دوره تخصص، برابر طول دوره تخصص به عنوان خدمات قانونی موضوع این قانون در نقاط مربوط انجام دهند و‌ پس از انجام خدمات مذکور پروانه دائم دریافت خواهند کرد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند بنا به صلاحدید خود و با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای استان هر زمانی بخواهد برای نیروهای خود ابلاغ جدید صادر کند و پزشکان موظف هستند طبق دستور و ابلاغ صادر شده محل خدمت خود را تغییر دهند.

رستمزاد تصریح کرد: خانم فرهنگ باید طبق ابلاغی که از معاونت درمان استان در تاریخ  ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹ دریافت کرده‌اند، با توجه به شرایط موجود در شهرستان آبدانان و وجود دو نیروی متخصص در این شهرستان در صورت نیاز باید به شهرستان دهلران برگشته و ملزم به پوشش شهرستان مذکور است.

سعی دانشگاه علوم پزشکی بر این بوده است که با وجود کمبود نیروی متخصص در شهرستان‌های استان توازن و تعادل را بین آنها برقرار کرده و بنا به نیاز مردم شهرستان دهلران، بین مردم شهرستان آبدانان و شهرستان مذکور به عدالت رفتار کند و با برگرداندن خانم فرهنگ به محل خدمت‌شان ( شهرستان دهلران ) نیاز مردم شهرستان دهلران را تا حدودی مرتفع سازد.

دلیل ابطال پروانه مطب فرهنگ

مرادحاصلی فرماندار شهرستان آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع گفت: ماه گذشته دانشگاه علوم پزشکی از خانم فرهنگ خواسته بود به مدت یک هفته برای ارائه خدمت به شهرستان دهلران برود تا نیروی متخصص جدیدی برای این شهرستان بیاید؛ اما خانم فرهنگ فقط برای دو روز در شهرستان دهلران کار می‌کند و به میل خودش و بدون توجه به دستور دانشگاه به شهرستان آبدانان برمی‌گردد لذا رها کردن بیماران بدون اجازه دانشگاه علوم‌پزشکی موجب ابطال پروانه مطب او شده است. 

مرادحاصلی ضمن اشاره به نامه ابلاغ خانم فرهنگ گفت: هر اداره‌ای چارچوب و قوانین خاص خود را دارند و خانم فرهنگ موظف است طبق قوانین موجود بر اساس ابلاغ خود عمل کند و اکنون که دهلران تنها یک نیروی متخصص مشغول به کار دارد باید به فرهنگ برای کمک به همکار خود به شهرستان دهلران رفته و مشغول به کار شود.

مراد حاصلی گفت: من به عنوان یک شخص مسوول در شهرستان تمایل دارم تعداد زیادی متخصص در شهرستان آبدانان مشغول به کار شوند تا مشکلات مردم در این راستا حل شود اما خانم فرهنگ بهتر است طبق چارچوب‌های موجود عمل کند و روند قانونی را در پیش بگیرد؛ کسی نباید در اختیارات دانشگاه‌علوم‌پزشکی دخالت کند زیرا سلامت مردم مطرح است.

وی افزود: خدمات ارائه شده توسط خانم فرهنگ موجب بهبود شرایط مردم شهرستان آبدانان شده و کوله باری از دوش بیمارستان برداشته شده است؛ لذا تمایل ما این است که خانه فرهنگ در شهرستان آبدانان به خدمت خود ادامه دهد تا شرایط زندگی برای مردم آسان‌تر شود اما دانشگاه علوم پزشکی هم چارچوب خاص خود را دارد و خانم فرهنگ  فقط برای مدت محدودی و مشروط بر اینکه هر زمانی دانشگاه بخواهد محل خدمتش را تغییر دهد به آبدانان آمده است.

مرادحاصلی تصریح کرد: موضوع انتقال خانم فرهنگ در حیطه کار دانشگاه علوم پزشکی است و بهتر است موضوع از طریق آنها پیگیری شود، اما ما هم در حد توان خود به عنوان یک شخص مسوول در شهرستان آبدانان سعی در حل این مشکل داریم و پیگیر این موضوع هستیم و مکاتباتی را در این راستا با نماینده مجلس و استاندار و دانشگاه علوم پزشکی انجام داده‌ایم تا این مسئله حل شود.

پاسخ فرهنگ در خصوص حواشی

 مریم فرهنگ متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بعد از اتمام دوره‌ی تحصیلاتم در دانشگاه جندی شاپور اهواز به دلیل تعهد خدمتم به استان ایلام( البته بدون تعهد به شهرستان خاصی) در سال ۱۳۹۵ خود را به دانشگاه علوم پزشکی ایلام جهت شروع طرح معرفی کردم و از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ به خدمت در دهلران مشغول بودم. 

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ بعد از اتمام مرخصی زایمانم درخواست انتقالی به شهر زادگاهم «آبدانان» را دادم که با همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایلام، مطب من در تاریخ ۹۸/۱۱/۱۵ به آبدانان منتقل شد و از من خواسته شد برای انتقال محل طرحم تا شهریور ۹۹ صبر کنم.

این پزشک ادامه داد: بنده به صورت مرخصی بدون حقوق تا پایان شهریور ۹۹ صبر کردم و در آن زمان و تا پایان شهریور ۹۹ دهلران ۲ پزشک داخلی داشت در همین میان به صورت کتبی متعهد شدم در صورت نیاز دهلران به پزشک داخلی، تا پایان شهریور ۹۹ با آنها همکاری کنم که البته تا پایان شهریور ۹۹ به علت حضور دو پزشک در دهلران نیازی به حضور من نشد. 

وی با بیان اینکه معاونت درمان دانشگاه تقاضای شکایت از وی را به علت غیبت از طرح داشته بود، تصریح کرد: در تاریخ ۹۹/۰۷/۱۰ شکایت از بنده با عنوان غیبت از طرح به دستم رسید و در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۰ دفاعیات خود را در جواب آن نامه به دانشگاه ارسال کردم؛ در همان تاریخ ۹۹/۰۷/۲۰ حکم ابطال پروانه مطبم در آبدانان صادر شد و به صورت تلفنی از من خواسته شد جهت پوشش یک هفته‌ای بیمارستان به دهلران بروم.

فرهنگ ادامه داد: یک هفته به دهلران رفتم و پس از بازگشت از دهلران مجددا برای پیگیری انتقال دائم خود به آبدانان، به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردم که این بار با ورود مستقیم ریاست دانشگاه با انتقال محل طرحم به آبدانان موافقت شد؛ معاونت درمان دانشگاه در تاریخ ۹۹/۰۹/۲۴ طی ابلاغیه‌ای عنوان کرد که با موافقت ریاست دانشگاه با انتقال محل خدمت شما به آبدانان موافقت می‌شود اما در صورت نیاز دهلران به پزشک موظف به پوشش دهلران هستید؛ اینجانب این مورد را نپذیرفتم و مجددا با ریاست دانشگاه وارد مذاکره شدم.

به مدت ۶ ماه ۳۰ درصد از حقوق ماهیانه‌ام کسر شد

وی با بیان اینکه حکم انتقال وی به آبدانان در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۰ بدون هیچ قید و شرطی صادر شد، افزود: علی‌رغم اینکه از ابتدا رفتن من به آبدانان با حکم دانشگاه صورت گرفته بود، با این وجود به نام غیبت از طرح، به مدت شش ماه ۳۰ درصد از حقوق ماهانه‌ی من کثر شد، با اینحال بدون اعتراض به کثر حقوق، از تاریخ ۹۹/۱۰/۱۰ در بیمارستان آبدانان و در مطبم مشغول به خدمت شدم.

فرهنگ اظهار داشت: در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ابلاغیه‌ای حاکی از وضعیت بحرانی دهلران و لزوم حضور اورژانسی بنده در دهلران به دستم رسید که علی‌رغم نداشتن تعهد قانونی به دهلران، جنبه انسانی قضیه باعث شد همان روز به دهلران بروم و این در حالی بود که شرایط و وضعیت دهلران از نظر کرونا بسیار بهتر از آبدانان بود و پزشک متخصص نیز داشت اما با این وجود چند روزی تا مساعدتر شدن اوضاع دهلران آنجا ماندم.

وی بیان کرد: در طول خدمت چند روزه‌ی من در دهلران، پزشک متخصص دهلران به دلیل عدم پایبندی بیمارستان دهلران به تعهدات و قرارداد به ریاست بیمارستان اعتراض کرده بود که با پادر میانی‌هایی از جانب ریاست دانشگاه و قول‌هایی مبنی بر رعایت تعهدات از طرف بیمارستان دهلران، در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ درحالی که درخواست شروع طرحشان را هم به دانشگاه داد، مجددا مشغول خدمت در بیمارستان دهلران شدند.

فرهنگ افزود: پس از توافق پزشک دهلران با دانشگاه، ۸ بیمار بستری در بخش را به پزشک داخلی دهلران سپردم و همچنین رفتنم به آبدانان را به ریاست بیمارستان دهلران اطلاع دادم و در تاریخ ۴۰۰/۰۱/۲۹ پس از ویزیت بیماران بخش بستری بیمارستان شهدای دهلران، به آبدانان برگشتم.

وی تصریح کرد: اکنون دیگر دهلران دو پزشک متخصص داخلی داشت و وضعیت بیمارستان دهلران کاملا آرام بود، پس از بازگشت به آبدانان در کمال ناباوری حکم انتقال دائم من به دهلران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ صادر شد؛ از آن طرف علی‌رغم اینکه متخصص داخلی دهلران خانم رضایی نیز خواستارطبابت در شهرستان دهلران بودند، مجوز فعالیتش نیز در دهلران باطل شد.

ابطال مجوز فعالیت پزشک متخصص دیگر در دهلران

فریبا رضایی پزشک متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من جانباز ۷۰ درصد هستم که در تهران در تاریخ ۲/۱/۹۹ به صورت داوطلبانه به بخش کروناییان رفتم و در آنجا مشغول خدمت شدم.

وی افزود: پس از یک سال از دهلران با من تماس گرفتند جهت خدمت به زادگاه خودم با حقوق و مزایای بالا برای خدمت به دهلران بروم.

این پزشک تصریح کرد: پس از گذشت چند ماه از امضای قراردادم هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکردم و این در حالی بود که اداره‌ی تمام بیمارستان از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین را نیز به تنهایی انجام می‌دادم.

رضایی تصریح کرد: در مدت خدمت شش ماهه‌ی من تنها ۱۵ میلیون دریافت کردم که پس از اینکه از ادامه‌ی همکاری منصرف شدم دانشگاه مجوزفعالیت منرا باطل کرد و من را از هر گونه طبابت در دهلران باز داشت در ادامه به دیدار رئیس دانشگاه رفتم که با بی‌احترامی به سخنان من گوش نداد و من را از خدمت محروم کردند.

مشکلات و معضلات مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور در بسیاری از زمینه‌ها مطرح است و کمبود پزشک متخصص تنها یکی از این مشکلات است که باید با توجه و مدیریت مسوولان سلامت کشور مرتفع شود. 

در حقیقت هم شهرستان آبدانان و هم شهرستان دهلران با توجه به جمعیت و فاصله‌ای که از مرکز استان دارند هر دو نیازمند نیروی متخصص هستند؛ اما کمبود نیروی متخصص موجب شده دانشگاه علوم پزشکی با توجه به شرایط موجود در شهرستان دهلران به ناچار متخصصی که می‌تواند نیاز مردم آبدانان به پزشک متخصص را برطرف کند به دهلران منتقل کند بلکه گوشه‌ای از نیازهای مردم دهلران به نیروی متخصص رفع شود.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول