اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رد پای غرب در مناقشات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

کارشناس سیاسی قزاق عدم حصول توافق و تداوم منازعات مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان را با دخالت مستقیم و غیر مستقیم غرب مرتبط دانست.

رد پای غرب در مناقشات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «تورار کریم‌اف»، کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در تحلیلی به بررسی این موضوع که «چرا در مرز تاجیکستان و قرقیزستان درگیری رخ می‌دهد؟» پرداخت.

در این مطلب آمده است: چندی قبل در مرز تاجیکستان و قرقیزستان درگیری مسلحانه رخ داد که در نتیجه آن ده‌ها نفر از هر دو طرف کشته و زخمی شدند.

قرقیزستان مدعی است آبگیر «گلاونای» که منبع درگیری عنوان شده، متعلق به این کشور است در حالی که طرف تاجیکی بر اساس نقشه‌های 1924-1927 و 1989 آن را متعلق به خود می‌داند.

چنین درگیری‌هایی بین ساکنان مناطق مرزی زیاد رخ می‌دهد، در پی آنها از سوی دو طرف به سمت یکدیگر سنگ پرتاب می‌شود و اغلب اوقات با خونریزی به پایان می‌رسد.

در 6 سال اخیر ده‌ها درگیری جدی بین دو طرف صورت گرفته است و هر بار سران دو کشور تلاش می‌کنند توافق کنند اما تاکنون بدون نتیجه مانده است.

با این حال، باید گفت در این که طرفین به هیچ وجه نتوانسته‌اند به توافق برسند رد پای نیروهای خارجی در سیمای سفارتخانه‌های غربی و سازمان‌های غیر دولتی طرفدار آمریکا که توسط غرب سرمایه گذاری می‌شوند، به چشم می‌خورد.

در سال 2006 میلادی سازمان بین المللی « International Alert » گزارش « Central Asia: A Strategic Framework for Peacebuilding » را با سرمایه گذاری انگلستان و آژانس توسعه و همکاری سوئیس تهیه کرد که شامل راهنما برای سازمان‌های غیردولتی در چنین شرایطی است که در آن ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان اهداف اصلی درج شده‌اند. در این راهنما در مورد راه‌های ریشه کردن، جلوگیری از نفوذ روسیه و چین و همچنین آنچه که «فرهنگ درگیری» را تشکیل می‌دهد، صحبت می‌شود.

علاوه بر این، در این گزارش همچنین به نمونه‌های اجرایی موفق ابتکاراتی مانند پروژه «داوری طرف ثالث در اختلافات ارضی» در تاجیکستان (با سرمایه گذاری انگلستان) و پروژه «حمایت حقوقی جمعیت روستایی» در قرقیزستان که توسط یوساید و آژانس سوئیس تامین مالی می‌شود، اشاره شده است.

همچنین در این سه کشور (ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان) مراکز ایجاد و دوره‌های آموزشی با موضوع حل و فصل منازعات و اختلافات با جلب مقامات محلی، نمایندگان جامعه و کارشناسان برگزار می‌شود. در حقیقت، معلوم می‌شود که غرب شبکه جاسوسی ایجاد کرده که فعالیت بسیار فعالی دارد.

از مشاوره‌های که در این گزارش ارائه شدند، دو سال قبل استفاده شد. آن هنگام آکادمی «دویچه وله» مسابقه‌ای برای رسانه‌های تاجیکی و قرقیزی در مورد «بهترین مطلب در مورد مسائل مرزی» برگزار کرد. روزنامه نگاران بایستی در موضوعات مربوط به منابع طبیعی مناطق مرزی، ویژگی‌ها و مشکلات ضمن عبور از مرز، تجارت، روابط اقتصادی و در کل زندگی در چنین مناطقی مطلب تهیه می‌کردند. برندگان این مسابقه لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند دریافت کردند.

علاوه بر این، غرب در حال ایجاد شبکه‌ها و رسانه‌های قابل کنترل است. در گزارش «اینترنیوز قرقیزستان»، سازمانی با حمایت مالی آمریکا، در مورد مشاوره‌ و آموزش‌ و بازدید روزنامه نگاران در منطقه باتکن صحبت می‌کند. همچنین در آن مطالب از تجربه مولداوی، یکی از کشورهای شوروی سابق اشاره شده که با اخبار جعلی و ترول‌ها با کشور دیگر شوروی سابق به مبارزه پرداخته است.

انگلستان نیز از قافله عقب نمانده و در گزارش خود سعی می‌کند پیشنهاداتی را برای دامن زدن درگیری ارائه کند. به طور خاص، در گزارش سفارتخانه انگلستان در قرقیزستان ارائه شده در سال 2014 میلادی بیان شده است که در سال‌های 2012-2015 فعالیت‌هایی با هدف «گسترش ظرفیت جامعه مدنی برای مطالعه درگیری‌های احتمالی» انجام شده است.

در همان زمان در آنجا به «لابی گری حقوق جوامع منزوی و آسیب پذیر» اشاره شده، اینجا بحث در مورد مناطقی تاجیک نشین هم مرز با قرقیزستان است. تقریبا 150 هزار پوند توسط «اینترنیوز قرقیزستان» برای افزایش توانایی انستیتوهای محلی برای حل و فصل مناقشات مربوط به چراگاه‌ها در جنوب قرقیزستان هزینه شده است. به عبارت دیگر، برای مقامات محلی جهت مقابله در برابر تصمیمات رهبری کشور آموزش‌هایی ارائه می‌دادند.

در استان‌های همجوار قرقیزستان و تاجیکستان، اوضاع به طور مداوم توسط سازمان غیر دولتی « مرکز پشتیبانی وارخ» که تحت کنترل هشیارانه اطلاعات انگلیس MI-6 است، نظارت می‌شود.

یکی از  وظایف این سازمان انجام نظر سنجی در بین ساکنان منطقه باتکن است.  باید توجه داشت که بر اساس دستور العمل‌های آسیای مرکزی، رهبران محلی باید زمینه مناسبی را برای مردم مهیا کنند  تا هنگام تصمیم گیری‌ها و حل مسایل مهم در فرصت‌های جدیدی حق بیشتر را برای ابراز رای به دست آورند.

در برخی مناطق مرزی با سرمایه گذاری بانک جهانی، مراکزی برای جوانان تأسیس شده است. بنابراین به احتمال زیاد، با توجه به تراکم استقرار مراکز قدرت نرم غرب و فقدان نیروی مخالف آنها، صلح در مرز تاجیکستان و قرقیزستان به زودی برقرار نخواهد شد.

بدیهی است سفارتخانه‌های غربی و سازمانهای غیر دولتی با « نظرسنجی» از افکار عمومی و  پیشنهادات خود به مقامات، عمدا به درگیری مرزی بین جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان دامن زده و اوضاع را تحت تاثیر قرار دادند.

این احتمال را باید در نظر داشت که ممکن است شرکت کنندگان در این تحریکات نمایندگان ساختارهای مافیایی باشند که قاچاق مواد مخدر را کنترل می‌کنند، زیرا آنها سال‌هاست که با سرویس‌های ویژه آمریکایی ارتباط محکم دارند.

از این گذشته ، روشن است که ذینفعان این درگیری خونین ایالات متحده و کشورهای ناتو هستند که علاقه‌مند به ایجاد هرج و مرج و درگیرهای بین قومی در میان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول