اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ارزانی‌ها هنوز برای مردم گران است/جای خالی نظارت و جولان سودجویان

پس از ماه‌ها گرانی و کمبود کالاهای اساسی امروز چهره بازار یزد مدعی ارزانی و فراوانی است و این در حالی است که گزارش میدانی خبرنگار فارس از کاهش قدرت خرید و نبود تعادل قیمت های کم شده با جیب بسیاری از مردم خبر می دهد.

ارزانی‌ها هنوز برای مردم گران است/جای خالی نظارت و جولان سودجویان

 علی افشارپور در این باره طی گفت‌وگوی تلفنی به خبرنگار فارس از یزد، با بیان این‌که فراوانی دام در استان‌های همجوار و صادرات گوشت قرمز به استان یزد باعث کاهش قیمت هر کیلو گوشت تا ۱۲۵ هزار تومان شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو گرم مرغ نیز در بازار یزد با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

معاونت امور بازرگانی سازمان صمت در رابطه با دیگر کالاها موجود در بازار یزد افزود: در مرحله اول تظیم بازار ماه رمضان ۵۰۰ تن برنج هندی، ۴۰۰ تن شکر و ۳۷ تن گوشت  گوساله منجمد، در بازار توزیع شد و از اواسط ماه رمضان نیز دومین مرحله این تامین بازار در قالب توزیع ۱۰۰۰ تن شکر با قیمت مصوب هفت هزار و ۸۰۰ تومان و  ۶۰۰ تن  برنج هندی با قیمت هرکیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان یزد انجام شده است.

از دیگر کالاهای مورد نیاز سفره مردم، میوه و تره بار است که حسین مشرف در این باره اظهار کرد: فراوانی میوه و تره بار به دلیل ورود به فصل تابستان و از طرفی کاهش چشمگیر صادرات تا حد زیادی قیمت میوه و تره بار را کاهش داده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با بیان این‌که کاهش صادرات باعث فراوانی بیش از حد و هدر رفت کالاها در میادین شده است، گفت: این مشکل در میادین بیشتر شامل هندوانه و پیاز است.

وی در رابطه با قیمت این دو کالا با بیان این‌که هر کیلو پیاز از یکهزار تا سه هزار تومان و هر کیلو هندوانه از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است، تصریح کرد: هر کیلوگرم شمام از ۱۵۰۰ تا سه هزار تومان، هر کیلو گرم طالبی از ۳ تا ۵ هزار تومان و ملون نیز از ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان می باشد.

مشرف قیمت هر کیلو گوجه در بازار یزد را از دو تا ۴۵۰۰، هر کیلو خیار مینی را از دو تا پنج هزار تومان و خیار گلخانه‌ای را از یکهزار تا چهار هزار تومان عنوان کرد و تأکید کرد: فراوان سیب زمینی و قیمت ارزان آن در بازار برای کشاورزان خرابی به بار آورده و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار یزد با بیان این‌که قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار از دو تا چهار هزار تومان است، بیان کرد: هرکیلو سبزی خوردن نیز در بازار یزد  ۶۵۰۰ تومان  و هر کیلوگرم سبزی خورشتی ۳۷۰۰ تومان بفروش می‌رسد.


مشرف با گلایه از کاهش بیش از حد صادرات، بیان کرد: تعادل در صادرات به چرخه بازار را تصحیح خواهد کرد، زیرا صادرات بیش از حد گذشته و کاهش کنونی آن هر دو به گونه ای ضرر است و اگر توازن آن ایجاد نشود، به کشاورز و خریدار ضرر خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت های اعلام شده مربوط به میادین بوده و در بازار با ۳۰ درصد افزایش قیمت همراه خواهد بود.

در همین راستا بعد از کسب اطلاع از قیمت ها و همچنین خدمات انجام شده توسط دستگاه های متولی نظارت بر بازار، به سراغ فروشندگان و مردم رفیتم و میزان رضایت مردم از وضعیت بازار یزد را جویا شدیم.

ارزانی‌ها همچنان برای مردم گرانند

محمدعلی فرهمند یکی از شهروندان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: جیب مردم خالی تر از قیمت‌های ارزان شده است و همچنان قیمت ها با توجه به در آمد و مخارج بالاست.

وی افزود: متاسفانه قیمت‌ها در هر گوشه بازار متغییر است و یک کالا با چند قیمت فروخته و نظارتی بر آن‌ها نیست.

الهه بیگی یکی دیگر از شهروندان یزدی بیان می‌کند: در آمدها کم است و مسئولین علاوه بر کاهش کالاها باید به افزایش درآمد شهروندان نیز توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: مردم علاوه بر خورد و خوراک نیازهای دیگری دارند که باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی قادر به خرید برخی از کالاهای اساسی همچون گوشت و برخی میوه‌ها نیستند و رفع این چالش همت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

کاهش قیمت‌ها نتوانسته آن طور که باید به رونق بازار کمک کند

علیرضا دهقان یکی از فروشنده‌های میوه و تره بار در بازار یزد نیز در این باره می‌گوید: میوه نسبت به گذشته خیلی ارزان تر شده ولی هنوز قیمت آن برای خرید مردم زیاد است و متأسفانه این کاهش قیمت نتوانسته آن طور که باید به رونق بازار کمک کند.

این فروشنده یزدی با بیان این‌که متأسفانه شیوع ویروسکروناو گرانی‌های بی برنامه قدرت خرید مردم با به شدت کاهش داده است، افزود: متغییر بودن قیمت ها در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه از دیگر دغدغه‌های بازار یزد است که باید بیش از پیش مد نظر مسئولان قرار گیرد.

دهقان تفاوت کیفیت در میادین میوه و تره بار با برخی از مراکز عرضه را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: متأسفانه جای خالی نظارت مستمر و دقیق در بازار میوه و تره بار مشهود است.


یاسر کردستانی یکی از فروشنده های مرغ وگوشت در بازار یزد هم درمورد گرانی مواد غذایی مختلف، گفت: درست است که می گویند قیمت ها کاهش داشته ولی واقعیت این است که قیمت گوشت و مرغ همچنان برای بسیاری از مردم گران است و این معضل به ضرر فروشنده و خریدار است.

وی خاطرنشان کرد: مردم در خرید گوشت گوسفندی ناتوان هستند و متأسفانه تقاضا برای خرید مرغ هم روز به روز در حال کاهش است.

انتهای پیام/ز/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول