اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

5 داور «دوسالانه غزل منزوی» را داوری می‌کنند

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل با اشاره به برگزاری دوسالانه غزل منزوی در دو بخش «ترکی و فارسی» گفت: 5 داور به صورت مجزا، این جشنواره را داوری خواهند کرد.

5 داور «دوسالانه غزل منزوی» را داوری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نخستین جایزه ملی دوسالانه غزل به دو زبان «فارسی و ترکی» به یاد حسین منزوی برگزار می‌شود.

این جایزه ملی دوسالانه غزل منزوی در سه بخش برگزار می‌شود که نخستین بخش مربوط به «کتاب مجموعه غزل» چاپ شده از ابتدای سال 1396 تا 1398، بخش دوم مربوط به تک‌ اثر (ارسال پنج اثر از سوی هر شرکت‌کننده) و بخش سوم در بخش پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل حسین منزوی است.

اسماعیل امینی با بیان اینکه فراخوان مربوط به نخستین جایزه ملی دوسالانه غزل، اسفند سال قبل مننشر شد، اضافه کرد: در همین مدت کوتاه که فراخوان منتشر شده ۱۹ اثر به دبیرخانه واصل شده که از این تعداد دو اثر مربوط به آمریکا و کانادا و مابقی مربوط به ۱۲ استان کشور است.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در تشریح جزئیات برگزاری این دوسالانه ادبی گفت: در بخش مجموعه غزل، آثار ارسالی بایست چاپ شده از ابتدای۱۳۹۶ تا پایان ۱۳۹۸ باشد و در بخش تک اثر هر شاعر باید پنج غزل(نه کمتر ،نه بیشتر) ارسال کند.

امینی با اشاره به اینکه در بخش پژوهش آثار باید شامل پایان‎‌نامه، مقاله و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزلِ حسین ‌منزوی باشد( بدون محدودیت زمانی) باشد، گفت: در بخش تک اثر هر غزل در یک فایل word جداگانه در سایت جشنواره بارگزاری شود.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل با تأکید بر اینکه کتاب‌های چاپ شده باید دارای مجوز رسمی ازوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیباشد، تصریح کرد: طبق فراخوان مسؤولیت حقوقی آثار ارسالی با شرکت کننده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان مجاز به شرکت همزمان در همه بخش‌ها هستند، گفت: در صورت کسب رتبه در بیش از یک بخش صرفا در بخشی که رتبه بالاتر کسب شده باشد جایزه تعلق می‌گیرد.

امینی با تأکید بر رعایت قوانین جشنواره از سوی شرکت‌کنندگان بیان کرد: دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار ارسالی در چاپ کتاب و دیگر تولیدات فرهنگی را دارد.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با شیوه شرکت در مسابقه اظهار کرد: با توجه به اینکه جشنواره در قالب غزل برگزار خواهد شد، از همین رو باید قالب اشعار مجموعه کتابی که معرفی می‌شود، غزل باشد، (یعنی حداقل 50 درصد قطعات شعری غزل باشد).

وی یکی دیگر از شروط داوری را انتشار کتاب در بازه زمانی تعیین شده عنوان کرد و گفت: چاپ دوم کتاب مشکلی برای حضور در جشنواره نیست، آنچه در داوری مورد توجه قرار خواهد گرفت، ویژگی‌های غزل است.

امینی ارسال یک نسخه از کتاب چاپ شده به همراه فایل پی دی اف برای دبیرخانه جشنواره را الزامی دانست و گفت: هدف از دریافت فایل کتاب‌ها تسریع در روند داوری است.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با مراحل داوری کتاب‌های رسیده نیز گفت: داوری در یک مرحله انجام خواهد شد، اما قبل از آن کتاب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و کتاب‌هایی که در چارچوب ضوابط و قوانین جشنواره نباشند، حذف و کنار گذاشته می‌شود.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ادامه توضیحاتی درباره روند داوری در جشنواره ارائه کرد و افزود: داوران در دو بخش ترکی و فارسی به بررسی آثار می‌پردازند و اسامی داوران هم پس از اعلام آثار نهایی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه داوران بخش ترکی و فارسی متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: البته مقدار جایزه در زبان ترکی و فارسی تفاوتی نخواهد داشت.

امینی با اشاره به اینکه تعداد داوران همانند داوران جشنواره‌های معتبر در هر بخش پنج نفر است، افزود: با توجه به دو بخشی بودن جشنواره و بررسی شعر فارسی و ترکی دو گروه داور پنج نفره برای آن پیش‌بینی شده است.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با جوایز پیش‌بینی شده در این جشنواره نیز گفت: جوایز جشنواره‌های شعر زیاد چشمگیر و حتی قابل مقایسه با سایر جشنواره‌ها نیست.

دبیرعلمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با زمان‌بندی برگزاری جشنواره نیز گفت: امیدواریم تا تابستان فرآیند برگزاری جشنواره را به پایان برسانیم و برندگان اعلام نهایی شوند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول