اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

تولید زهر زنبور و ژل رویال در خوی/ ضرورت تقویت بازاریابی و خروج از تک محصولی عسل

شهرستان خوی با سهم یک پنجمی از عسل تولیدی کشور، به عنوان قطب تولید عسل کشور شناخته می‌شود، کشت تخمه‌های آجیلی از جمله آفتابگردان سبب شده تا کیفیت عسل تولیدی خوی در سطح بین‌المللی مطرح شود ولی به دلیل فقدان بازاریابی توسط صادر کنندگان و تولید کنندگان و کم توجهی به برندسازی عسل خوی، این شهر تا کنون آنطور که باید در بازارهای جهانی مطرح نشده است و ضرورت دارد با خروج از تک محصولی و تقویت بازارهای جهانی، عسل خوی به یکی از برندهای جهانی تبدیل شود.

تولید زهر زنبور و ژل رویال در خوی/ ضرورت تقویت بازاریابی و خروج از تک محصولی عسل

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کشت آفتاب گردان در شهرستان خوی رونق خوبی دارد، از این رو از خوی به عنوان شهر گل‌های آفتابگردان نیز یاد می‌شود که این گل‌ها منبع خوبی برای زنبورها جهت جمع‌آوری شهد محسوب می‌شود.

علاوه بر گشت آفتابگردان، طبیعت خوی دارای گل‌های خودرو زیادی است که سبب شده تا زنبور از شهد این گل‌ها نیز تغذیه کرده و غنای عسل تولیدی در زنبورستان‌های این شهر بالا برود.

خوی یک پنجم کل عسل تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و سهم ۵۰ درصدی از تولید عسل آذربایجان‌غربی را دارد و با توجه به میزان تولید عسل در خوی، این شهر به عنوان قطب تولید عسل در کشور محسوب می‌شود.

از نظر کیفیت نیز عسل تولیدی این شهر زبانزد بوده به طوری‌که عسل طبیعی خوی به دلیل دارا بودن کیفیت خوب با خاصیت‌های درمانی،  همواره با استقبال خریداران روبرو بوده است ولی به دلایل مختلف از جمله، ضعف بسته‌بندی، کانال توزیع نامناسب، کمبود تبلیغات برون مرزی، فقدان آموزش تخصصی صادرکنندگان، فقدان برنامه‌های بازاریابی نسبت به شناسایی بازارهای خارجی و نبود مشوق‌های صادراتی سبب شده تا تولید کنندگان خویی در بازاریابی این طلای شیرین با مشکل مواجه شوند و در مواردی مشاهده شده که عسل تولیدی خوی توسط واسطه‌ها خریداری و به نام عسل تولیدی سایر استان‌ها در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رود؛ در حالی که موقعیت جغرافیایی خوی و قرارگیری این شهر در کنار جاده ابریشم و از سوی دیگر وجود زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی و هوایی و هم مرز بودن این کشور با ترکیه، به شرط بازاریابی قوی عسل تولیدی، می‌تواند به عنوان ظرفیت برای صادرات این محصول پرخاصیت باشد.

تولید سالانه ۱۲ هزار تن عسل در خوی

فرماندار خوی در این خصوص گفت: گل‌های طبیعی که در طبیعت خوی می‌روید زمینه خوبی فراهم آورده تا زنبورهای عسل از شهد این گل‌ها بهره‌برداری کنند؛ علاوه بر این، زمانی که فصل گل‌دهی به پایان می‌رسد، در شهرستان خوی، گل‌دهی گل آفتابگردان و کدو شروع می‌شود که این امر افزایش فعالیت زنبور عسل را در پی دارد و از علل مرغوب بودن عسل خوی است.

حسن عباسی با بیان اینکه در صوت توجه جدی زنبورداران و صادرکنندگان به بازاریابی عسل خوی، می‌توان از درآمد عسل در توسعه این شهر استفاده کرد، گفت: عدم انسجام تشکل‌های زنبورداری، ضعف تبلیغات و بازاریابی و پایین بودن سطح علمی زنبورداران سبب شده تا در عرضه این محصول با کیفیت و پرخاصیت با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه عسل منبع درآمدی خوبی برای مردم این شهر است، تصریح کرد: اقتصاد بسیاری از خانواده‌های شهرستان خوی به ۲ محصول تخمه‌های آجیلی و عسل این شهرستان وابسته است.

فرمانداری خوی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار زنبوردار در این شهرستان در تولید عسل نقش آفرینی می‌کنند، ادامه داد: ۴۵۰ هزار کندو در اختیار این زنبورداران است و سالانه به طور متوسط ۱۲ هزار تن عسل توسط این زنبورداران تولید و روانه بازار می‌شود.

وی بر استفاده از امکانات روز در تولید عسل تاکید کرد و گفت: از هر کندوی مدرن حدود ۲۷ کیلوگرم عسل تولید می‌شود که این رقم در کندوی بومی ۱۷کیلوگرم بوده و این در حالی است که زنبورداران خوی از هر کندوی مدرن بیش از ۲ برابر میانگین کشوی عسل برداشت می‌کنند.

فرماندار خوی ایجاد زنجیره تولید، بازاریابی و فروش عسل را خواستار شد و اظهار داشت: باید جهاد کشاورزی در این زمینه قوی‌تر ورود پیدا کند.

خروج از تک محصولی با تولید زهر زنبور عسل و ژل رویال

مدیر کشاورزی خوی گفت: آذربایجان‌غربی سهم ۲۷ درصدی در تولید عسل کشور دارد و این در حالی است که خوی ۵۰ درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

امینی با بیان اینکه از ۴۵۸ هزار کندوی موجود در خوی ۴۵۰ کدو مدرن و ۸ هزار کندو بومی هستند، اظهار داشت: این شهر قطب اول تولید عسل در کشور است.

وی با بیان اینکه امسال میزان تولید عسل بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود، اعلام کرد: با توجه به مساعد بودن آب و هوا، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید عسل ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خوی با تاکید بر خارج کردن پرورش زنبور عسل از تک محصولی و رونق تولید در این بخش، ادامه داد: امسال تولید ژل رویال، گرده و زه راز زنبور عسل جزء برنامه‌های تولیدی زنبور داران شهرستان خوی است که در این زمینه‌ها آموزش‌های ترویجی در اختیار زنبورداران قرار داده شده است.

کم توجهی به برندسازی عسل تولیدی خوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: عسل یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان آذربایجان‌غربی است که زمینه اشتغال خوبی را در استان فراهم کرده به طوری‌که در استان بیش از ۶ هزار و ۱۷۶ نفر به عنوان بهره‌بردار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید عسل نقش دارند.

کرامتی با اشاره به ایجاد زنجیره‌های تولید این محصول، افزود: تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل از پتانسیل و توانمندی‌های شهرستان خوی در بحث زنبورداری است.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۳۸ هزار و ۲۸۲ کیلوگرم گرده گل، ۱۹ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم بره موم ، ۴۵۶ هزار و ۶۳۴ کیلوگرم  موم و ۰.۳۶ گرم زهرتولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در بازاریابی این محصول با مشکل مواجه هستیم و ضرورت دارد سازمان صمت نیز زنبورداران را در این زمینه همراهی کند، ادامه داد: چهار کارخانه بسته‌بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز هشت کارگاه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس و اشنویه در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول فعالیت دارند.

وی با اشاره به کم توجهی در برندسازی این محصول، اعلام کرد: برند سازی و تجاری سازی عسل مورد تاکید و توجه قرار دارد و باید نسبت به توسعه حضور در بازارهای صادراتی بیش از پیش توجه شود.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول