اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کرونا بازار کسب و کار اینترنتی را داغ کرد

شیوع ویروس کرونا و تداوم آن طی یکسال گذشته باعث شد تا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارهای خدماتی دچار مشکل شود و در مقابل فعالیت بسیاری از کسب وکارهای آنلاین و اینترنتی رونق یابد.

کرونا بازار کسب و کار اینترنتی را داغ کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بیش یک و نیم سال است از که شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی می‌گذرد در این راستا شیوع کرونا تحول عظیمی در جهان و سبک زندگی تمام افراد به وجود آورد و صدمات جانی و مالی بسیاری را بر جوامع بشری تحمیل کرده است.

ویروس کرونا به دلیل سرعت بالای انتشار در مدت زمان کم  بیشتر کشورهای جهان را درگیر کرده است و همه‌گیری این ویروس علاوه بر اینکه موجب مرگ و میر بسیاری از مردم در دنیا شد و هزینه‌های سنگینی را بر حوزه سلامت تحمیل کرد، فعالیت طیف گسترده‌ای از کسب و کارها را نیز با رکود مواجه کرده و پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای را برای کشورهای جهان به دنبال داشته است.

در این میان برخی از کسب‌ و کارها بر اثر شیوع این بیماری آسیب جدی دیده‌اند که بسیاری از اصناف و کارگاه‌های تولیدی را به تعطیلی کشانده و در مقابل این آسیب‌ها بسیاری از کسب‌وکارها در شرایط شیوع ویروس کرونا توانستند به‌خوبی نوع فعالیت خود را گسترش دهند و یکی از تاثیرات مثبت کرونا بر کسب ‌و کارهای غیر برخط (سنتی) و ورود آنها به بازار آنلاین، یا همان تجارت الکترونیک است در این راستا بررسی فعالیت‌های تجاری صورت گرفته، انجام بیش از یک میلیارد خرید را در  بیش از ۳۴ کشور نشان می‌دهد که این مساله از رشد انفجاری تجارت الکترونیک در سراسر جهان حکایت دارد و به گفته کارشناسان، شیوع بیماری کرونا سبب شده است صنعت تجارت الکترونیک در جهان ۵ سال زودتر از موعد رشد کند.

بدون شک با شیوع این بیماری منحوس و به دلیل  رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، مردم بیشتر تمایل دارند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را در درب منزل تحویل بگیرند و حتی المقدور از خانه‌های خود خارج نشوند، بنابراین شرکت‌هایی که در حال فعالیت ارسال کالا در درب منزل هستند، بیشترین سود را از شرایط فعلی می‌برند.

رونق کسب و کار اینترنتی در دوران شیوع کرونا

خبرنگار فارس در خصوص فعالیت‌های انجام شده و رونق کسب و کار اینترنتی مصاحبه‌ای با فعالان و مسوولان در این زمینه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

کارآفرین حوزه IT در خصوص رونق کسب و کارهایی اینترنتی و صدمات وارد شده بر حوزه کسب و کار سنتی در دوران شیوع کرونا به خبرنگار فارس گفت: باتوجه به شیوع کرونا و قرنطینه‌ی خانگی درصد قابل توجهی از کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفته و در واقع تعدادی از کسب و کارها ضرر کرده و در مقابل این تغییرات برای برخی کسب و کارها مفید واقع شده و موجب گسترش و رونق فعالیت آنان در حوزه کاری خود شده است.

آرتین ناصری افزود: کسب و کارهای مربوط به گردشگری، سفر و کسب و کارهای سنتی مانند بازارهای شب عیدی و اصناف تحت تاثیر منفی قرار گرفتن و درآمد آنان درصد قابل توجهی کاهش یافت، اما در این میان برخی کسب و کارها مانند سوپر مارکت‌های آنلاین و برخی کسب و کارهایی مانند برگزاری دوره آموزشی و حوزه  IT رونق پیدا کرده و فروش آنان افزایش یافت.

وی تصریح کرد:کسب وکارهای که مربوط به حمل و نقل سنتی مانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی بودند بسیار ضرر کردند اما در مقابل حوزه حمل و نقل آنلاین توانست رشد مناسبی در این زمینه کسب کند.

کار آفرین حوزه IT با اشاره به اینکه کرونا باعث شد کسب و کارها از سنتی بودن به سمت و سوی آنلاین شدن و به روز شدن مهاجرت کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان نتیجه گرفت با توجه به پیشرفت تکنولوژی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان مجبور هستند به سوی آنلاین شدن و بهره بردن از فناوری‌های نوین پیش روند.

ناصری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تغییرات به وجود آمده در جامعه تاکید کرد: در شرایط کرونایی که مردم بیشتر به فضای مجازی روی آورده‌اند و بیشتر خریدها از این فضا انجام می‌شود بایستی افرادی که در زمینه فروش اقلام فعالیت دارند از فضای مجازی و اینترنت بیشترین و بهترین بهره را ببرند و باید حمایتهای موثرتری در این زمینه نیز انجام شود.

افزایش ۵۴ درصدی درآمد پست آذربایجان‌غربی در دوران شیوع کرونا

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی از افزایش ۵۴ درصدی درآمد پست آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت:با شیوع ویروس کرونا و الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر الگوی زندگی آمار مرسولات پستی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

قاسم جلیلی نژاد ادامه داد: در یک سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۲۳۰ اقلام مرسوله و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ اقلام وارده داشتیم که در بخش مرسولات ۱۴۰ درصد و در بخش اقلام وارده به استان ۱۶۹ درصد افزایش را شاهد هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی تصریح کرد: افزایش چشمگیر مرسولات و اقلام ورودی به استان باعث به وجود آمدن چالشی در بحث توزیع و دریافت آنها شد که با افزایش شیفت کاری و صدور مجوز به شرکت‌های خصوصی موضوع مدیریت شد.

جلیلی نژاد اضافه کرد:در راستای توسعه خرید اینترنتی پست استان نسبت به تجهیز ۱۲۵ نامه رسان به دستگاه ام پوز جهت وصول هزینه‌های پستی از طریق کارت اعتباری اقدام کرده که این موضوع در بحث توسعه تجارت الکترونیک با توجه به شرایط کرونایی موثر است.

وی در خصوص اجرای طرح بهنگام سازی کد پستی ۱۰ رقمی بیان کرد: در سطح استان ۱۰۰ درصد مناطق شهری و روستایی بهنگام سازی شده است اما در برخی از مناطق روستایی در بحث ژئوکد به علت عدم لحاظ در نقشه پارسل به طور کامل این طرح تحقق نیافته است که طی امسال برای تحقق آن در تمام روستاها برنامه‌ریزی شده است.

آمارها نشان می‌دهد به دلیل تداوم شیوع کرونا تمایل به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسب و کارهای آنلاین افزایش یافته است و کارشناسان مربوط توصیه می‌کنند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، راه اندازی و گسترش مشاغل اینترنتی به ویژه در دوران کرونا نتیجه بهتری دارد و افراد را به درآمدزایی بیشتر در این زمینه ترغیب می‌کند در این راستا لازم است نهادهای امنیتی نیز در خصوص نظارت بیشتر بر این کسب و کارهای اینترنتی اهتمام جدی داشته باشند تا از تخلف و کلاهبرداری احتمالی نیز در این زمینه کاسته شود.خاطرنشان می‌شود با توجه شرایط حاکم بر جامعه و شیوع ویروس منحوس کرونا و ایجاد محدودیت‌های کرونایی الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات و عرضه کالا از طریق فروشگاههای آنلاین در بازار کار اثرگذار بوده و افزایش استقبال مردم و کارآفرینان از کسب وکارهای اینترنتی را به دنبال داشته است. موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا باعث شد تا بسیاری از سایتها و فروشگاههای آنلاین که شاید تا قبل از شیوع کرونا چندان مطرح نبودند، با معرفی خدمات و محصولات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شوند و به سرعت رونق یابند.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول