اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تنش آبی در شهر و ۹۵ روستای ثلاث باباجانی/ آب ۱۷ چشمه روستایی خشک شد

سرپرست امور آبفا ثلاث باباجانی، از تنش آبی در شهر و ۹۵ روستای شهرستان خبر داد و گفت: میزان نزولات جوی شهرستان از ۵۵۶ میلی‌متر در سال گذشته به ۳۴۰ میلی‌متر در سال آبی جاری رسیده است.

تنش آبی در شهر و  ۹۵ روستای ثلاث باباجانی/ آب ۱۷ چشمه روستایی خشک شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، علی رحمانی امروز در جمع اصحاب رسانه از تنش آبی در شهر و ۹۵ روستای شهرستان ثلاث باباجانی خبر داد و اظهار داشت: ارائه خدمات پایدار و مدیریت منابع آبی موجود همواره مورد توجه و از اولویت کاری این امور بوده است.

وی افزود: در سال آبی جاری شهرستان ثلاث باباجانی میزان بارش محدودی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده، به طوریکه میزان نزولات جوی شهرستان از ۵۵۶ میلی‌متر در سال گذشته به ۳۴۰ میلی‌متر در سال آبی جاری رسیده است، کاهش ۴۰ درصدی نزولات آسمانی و افزایش سرانه مصرف آب به سبب شیوع ویروس کرونا، موجب کاهش سطح منابع تامین آب و ایجاد تنش آبی در شهرها و ۹۵ روستای شهرستان شده است.

سرپرست امور آب و فاضلاب ثلاث باباجانی تصریح کرد: شهرستان ثلاث باباجانی دارای سه شهر با ۶ هزار مشترک است که نیاز آبی آن با ۱۴۰ لیتر در ثانیه از ۳ دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با میزان تولید ۷۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

وی همچنین از عمده مشکلات موجود در شهرستان را کاهش دبی چشمه سراب شیان دانست و افزود: این چشمه که تنها منبع تامین آب شهر میرآباد و ۹ روستای آن است با کاهش دبی مواجه شده به طوری که میزان آبدهی آن از ۲۷ لیتر در ثانیه به کمتر از ۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

رحمانی ضمن اشاره به ضرورت تامین آب شرب سالم و پایدار، اظهار داشت: ارائه خدمات به روستائیان به عنوان جمعیت مولد همواره حائز اهمیت بوده و هست، شهرستان ثلاث باباجانی دارای ۱۶۳ روستا است که از این میزان ۱۱۷ روستا با بیش از ۶ هزار مشترک و نیاز آبی ۱۱۰ لیتر در ثانیه تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارد، منابع تامین آب این روستاها از ۲۴ دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با حداکثر تولید ۵۰ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۷ دهنه چشمه تامین آب نیز در روستاهای شهرستان موجود است که در حال حاضر به دلیل وجود خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی میزان آبدهی آن‌ها به صفر رسیده است، که این عوامل موجب ایجاد تنش آبی در ۹۵ روستا شده، به طوری که در حال حاضر به ۴۵ روستای شهرستان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

سرپرست امور آبفا ثلاث باباجانی در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب، بیان کرد: ما در این امور تمام تلاش خود را جهت تامین آب سالم و‌ پایدار انجام خواهیم داد و تنها درخواستی که از مردم فهیم شهرستان داریم این است که رعایت الگوی صحیح مصرف را مدنظر قرار داده و از مصارف غیرضروری خودداری کنند تا با برنامه‌ریزی صحیح در زمینه مصرف بهینه، چالش آبی پیش رو را کاهش و از وضعیت بحرانی موجود عبور کنیم.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول