اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اصلاح الگوی کشت راهکار موثر در مقابله با خشکسالی گچساران

سرپرست اداره امور آب گچساران گفت: جهادکشاورزی نسبت به اصلاح الگوی کشت تابستانه اقدام موثری داشته و از کشت‌هایی که نیاز به آب کم دارند را به کشاورزان معرفی کند.

اصلاح الگوی کشت راهکار موثر در مقابله با خشکسالی   گچساران

سید معصوم افضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران  اظهار کرد:  متاسفانه تداوم خشکسالی و کم بارشی  در کشور و به تبع در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران به یک بحران تبدیل شده است.

وی با اشاره به آمار بارندگی استان استان گفت: امسال 607  میلی متر بارندگی در استان رخ داد در حالی که در سال گذشته در قریب بر۵۴۹میلی متر بارندگی بوده است

رئیس امور آب گچساران ادامه داد: سال گذشته  در شهرستان گچساران ۳۳۴میلیمتر بارندگی به ثبت رسید که در حالی امسال میزان بارندگی 424میلی متر باران به ثبت رسیده است.

افضلی اذعان کرد: میزان بارش بارندگی امسال در فصل زراعی نسبت به سال گذشته 100 میلی متر بیشتر بوده است اما به دلیل پراکنش بارندگی در ماه های اخیر موجب شد که محصولات کشاورزی رشدخوبی نداشته باشد و به بخش کشاورزی خسارت وارد شود.

وی با بیان اینکه این میزان بارندگی در 6 ایستگاه باران سنجی به ثبت رسیده است، عنوان کرد:
 کم بارشی و پراکنش بارندگی در ماه های اخیر سال از جمله در اسفندماه و اویل سالجاری در فروردین و اردیبهشت ماه موجب شد  که محصولات کشاورزی خسارت جبران ناپذیری وارد شود.

 سرپرست امور آب گچساران ادامه داد: در ماه هایی که باید بارندگی رخ می داد متاسفانه صورت نگرفت.

افضلی بیان کرد: شهرستان گچساران دارای 2 رودخانه بزرگ زهره و خیرآباد است اما این 2رودخانه نسبت به دبی ورودی آب به سد نشان دهنده کم آبی و خشکسالی است که نیاز دارد یک تدابیری جدیدی اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه موقعیت آبگیری سد کوثر خوب و خوشبختانه در کشور از رتبه خوبی برخوردار است، افزود: علاوه بر سد کوثر ، سدچم شیر و 2 رودخانه بزرگ ، رودخانه های دیگر در سطح شهرستان جاری هستند که دبی آب آنها به دلیل کم بارشی بسیار  پایین آمده است.

 سرپرست امور آب گچساران تصریح کرد: قریب بر ۱۷۵چشمه ، پنج قنات و۶۹۲چاه آبرفتی و ۵۵چاه آهکی  در شهرستان وجود دارد که  با توجه به تنش آبی که وجود دارد باید تدابیری از این بحران به جهت عبور  از خشکسالی را داشته باشیم.

افضلی گفت: رودخانه نازمکان ورودی به سد کوثر است که سال گذشته ۱۶/۸دهم متر مکعب آب در ثانیه بوده است.
وی ادامه داد: در این فصل باید بیشترین دبی آب  ورود به سد را داشته باشیم که متاسفانه به دلیل کم بارشی برف در مناطق سردسیر این اتفاق رخ نداد.

سرپرست امور آب گچساران خاطرنشان کرد: اگر شرایط تنش آبی مرتفع نشود قطعا با مشکل جدی بر خورد خواهیم کرد.

افضلی اذعان کرد: بسیاری از اهالی روستا به کشاورزی مشغول هستند و اگر چنانچه این خشکسالی تداوم داشته باشد به این  بخش کشاورزی خسارت وارد می شود.

وی با بیان اینکه برای عبور از بحران خشکسالی از کشت های محصولات پرمصرف مانند هندوانه و برنج جلوگیری شود، بیان کرد: جهادکشاورزی نسبت به تعیین و اصلاح  الگوی کشت تابستانه اقدام موثری داشته و از کشت‌هایی که نیاز به آب کم دارند را به کشاورزان معرفی و آموزش های لازم را ارائه دهد.

این مسوول ابراز کرد: در بحث شبکه آبارین نوین  در دشت امامزاده جعفر کارهای اساسی در فاز1و2 انجام گرفته است و امیدواریم که این کارها مثمر ثمر واقع و موجب ایجاد اشتغالزایی در منطقه شود.

افضلی خاطرنشان کرد: ایستگاه پمپاژ دژ سلیمان سالها تحویل داده شده که متاسفانه جهادکشاورزی برای استفاده بهینه تا کنون اقدام نکرده است.

انتهای پیام/82031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول