اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

دهه ۷۰ «گل‌آقا» مردم را می‌خنداند

۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ شمسی «کیومرث صابری فومنی» درگذشت، اما پیش‌ از آن اکسیری از سیاست و طنز کیمیا کرد که شد یکی از نوستالژی‌های مهم دهه ۷۰. بله، دهه ۷۰ هم نوستالژی داشت؛ «گل‌آقا»!

دهه ۷۰ «گل‌آقا» مردم را می‌خنداند

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: سال ۱۳۲۰ به دنیا آمد و پیش‌از آن‌که به گل‌آقا مشهور شود «گل» بود و «آقا» بود. زندگی کودکی را با یتیمی و تنگدستی گذراند و بعدها دستی در سیاست داشت و اعتراض می‌کرد در دانشگاه در سال ۱۳۴۰ و کتکش را هم می‌خورد از پهلوی‌ها. معلم هم بود و بعد هم که انقلاب اسلامی شد رفیق «محمدعلی رجایی» بود و مشاور فرهنگی و مطبوعاتی او. در طنز هم دست داشت و در نشریه طنز «توفیق» می‌سرود و بعد از انقلاب در روزنامه اطلاعات ستون طنز می‌نوشت. از یک جایی کار سیاسی را با وجود سمت‌هایی که داشت و آینده ‌روشنی که داشت به کلی رها کرد و رفت دنبال علاقه اصلی‌اش که طنز بود و این‌که مردم ایران لبخند روی لب داشته باشند. با شجاعت طنز را با سیاست آمیخت و موفق هم شد. رمز کارش قلمش بود که به سوی کعبه گرفته بود: «در مکه به کعبه رفتم و در جوار کعبه قلمم را درآوردم و رو به کعبه کردم و گفتم: من این قلم را در خانه‌ خدا، با خدا معامله کردم. خدایا تو شاهد باش که من در راه اعتلای دین تو و کشورم گام برمی‌دارم. مرا از لغزش‌ها مصون بدار و قلمم را از انحرافات حفظ کن». 

نمونه‌ای از طنز گل‌آقایی

دل مردم را می‌بُرد

اولین شماره نشریه گل‌آقا سال ۱۳۶۹ درآمد و معروف است که همان نیم‌ساعت اول در تهران نایاب شد و مردم که پسندیدند، تازه کار شروع شد. در گل‌آقا شخصیت‌های طنز بودند که درد دل مردم را می‌گفتند؛ «شاغلام» نماینده قشر آسیب‌پذیر بود و «ممصادق» نماینده مردم کوچه و بازار و «مش‌رجب» و «غضنفر» هم بودند که گاهی میان ماجرا می‌پریدند و سخنی می‌گفتند که دل مردم را می‌بُرد. دل مسئولان را هم می‌بُرد. گل‌آقا عادت داشت روی جلد نشریه معمولا کاریکاتوری از وزراء یا معاونان رئیس‌جمهور می‌گذاشت و با بیشترشان هم رفیق بود و حرفش را می‌خواندند؛ از همه بیش‌تر با مرحوم «حسن حبیبی» که ۳ دوره معاون‌ اول رؤسای‌جمهور بود و اهل علم و دین و فرهنگ و ادب بود.

مرحوم «حسن حبیبی» در واقع به‌عنوان نماد دولت وقت، محبوب نشریه گل‌آقا بود

طنز صادق

هفته نامه گل‌آقا تا سال ۱۳۸۱ منتشر شد و بخشی از نوستالژی دهه ۷۰ شد؛ دهه شصتی‌ها که در دوره نوجوانی و جوانی بودند، لذتش را بردند و همه مردم ایران هم. اما چگونه بود که طنز گل‌آقا را مردم دوست داشتند و مسئولان هم دوست داشتند و کسی هم ناراحت نمی‌شد؟ طنز صابری پاکیزه و ساده و مستقیم بود؛ مثل درون انسان‌های باصفا. طنزش یک ویژگی خاص هم داشت و رهبر انقلاب همان اوایل انتشار گل‌آقا آن را «طنز شیرین و پُرمغز» نامیدند و فرمودند: «ادعا نمی‌کنم که کار شما کامل و بی‌عیب است؛ اما با ملاحظه‌ اجمالی شماره‌های گل‌آقا امید هرچه بهترشدن و کامل‌ترشدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ نقاط معیوب، به‌خصوص آن‌ها را که کمتر به چشم می‌آیند و آن‌ها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند».

و در یک سخنرانی دیگر نیز با اشاره به گل‌آقای مردم ایران درباره مقام هنر طنز فرمودند: طنز فاخر و برجسته یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی می‌کردم و می‌گفتم «طنازها»! طنازهای واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند.

گل‌آقای مردم ایران در حضور رهبر انقلاب

این هم بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب برای آقا کیومرث «گل» و «آقا» که خسته‌ نباشید است برای زحمت‌هایی که کشید و سختی‌هایی که شاید تحمل کرد برای آن‌که مردم لبخند بزنند: «این ضایعه‌ای در عرصه هنر و غم بزرگی برای دوستان و معاشران او و کسانی است که با سلامت نفس و پاکدامنی سیاسی او آشنا بودند. او یار دیرین شهید رجایی و طرفدار وفادار همیشگی انقلاب و نظام اسلامی بود».

یک طنز گل‌آقایی دیگر با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۱ اردیبهشت مصادف با یکم می میلادی و ۱۸ رمضان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «میرزا عبدالعظیم خان قریب» ادیب و محقق معروف در سال ۱۲۹۶ قمری
ـ رحلت آیت‌الله «سید مصطفی کاشانی» در سال ۱۳۳۷ قمری
ـ وفات «بدریه» ملقب به «ام‌کلثوم» بانوی فاضل و ادیب در سال ۱۰۹۰ قمری
ـ درگذشت «گوترید آخِن‌وال» ریاضی‌دان آلمانی و واضع علم آمار در سال ۱۷۷۱ میلادی
ـ شهادت استاد «مرتضی مطهری» روحانی مبارز و اندیشمند شیعه در سال ۱۳۵۸ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول