اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کار جهادی با چاشنی لبخند بر دیدگان محرومین

گروه جهادی انقلابیون شهرستان رستم، یکی از فعال‌ترین گروه‌های جهادی است که با شعار محرومیت‌زدایی در بسیاری از روستاهای محروم این شهرستان فعالیت دارد.

کار جهادی با چاشنی لبخند بر دیدگان محرومین

به گزارش خبرگزاری فارس از رستم، روایت امروز، فرازی از داستان زیبای جوانی جوانان بسیجی است، جوانانی که لبخند رضایت مردم را به خوشی‌های جوانی ترجیح می‌دهند، جوانانی از جنس تلاش، مقاومت و هوشمندی و بصیرت.

به شهرستان رستم می‌رویم، شهرستانی سرشار از زیبایی‌های طبیعی که با مرکزیت شهر مصیری در شمال غربی استان فارس و در میانه کوه‌های بلند و برف‌گیر(رشته کوه زاگرس) قرار دارد.  همجواری با استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و آب و هوای چندفصل، تنوع گونه‌های گیاهی و حاصل‌خیزی خاک این دیار را چند برابر. کرده‌است.

دو شهر مصیری و کوپن که مراکز بخش‌های مرکزی و سورنای این شهرستان است در بر دارنده آبادی‌های زیادی است که هر یک خاستگاه شهیدانی چون: انصاری، باقری، خسروی، کشاورز، داوودی، بوستانی، سادات، زمانی و گهر و حسینی‌ها و... هستند.

چندین سال از جدا شدن این شهرستان از ممسنی می‌گذرد و جوانه‌های امید از هر طرف در این شهرستان در حال رویش و شکوفا شدن است، جوانه‌هایی از جنس جوانان مؤمن، انقلابی و پای کار این شهرستان.

گروه‌های جهادی و خیریه و فرهنگی‌کاران مختلفی در سطح شهرستان فعالیت دارند، نام گروه‌هایی مثل: فارس الحجاز و کمیل برای خیلی‌ها آشناست و دامنه و دایره فعالیت‌شان خاص و گسترده‌است.

شهرستان رستم، علی‌رغم برخورداری از نعمت آب و حاصل‌خیزی و شهره بودن محصول برنج و محصولات دامی‌اش، از حیث امکانات، از جمله شهرستان‌های کم‌برخوردار استان فارس است اما این کمبودها که در مناطق روستایی به ابتدایی‌ترین نیازها نیز مربوط می‌شود، نتوانسته است انگیزه و ارادت جوانان این دیار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

جوانان این دیار، از کمبودها فرصت ساخته و آستین همت را برای آبادانی این شهرستان از ابتدای کارخانه قند تا انتهای پرین و دوردست‌ترین روستاهای پشتکوه رستم و آستان امیرایوب بالا زده‌اند.

اردوهای جهادی در مناطق مختلف حال و هوای خاص خود را دارد و در منطقه پشتکوه شهرستان رستم که منطقه‌ای کم‌برخوردار است لذت خدمت به شکل دیگری است.

خادمان زیادند اما، نام یک گروه در میان گروه‌های جهادی خاص است، انقلابیون، نامی که زیبائی‌های خاصی را با خود به یدک می‌کشد، با شنیدنش ناخودآگاه یاد رشادت و دلاوری شهدا می‌افتی و حس شیرین خدمت همراه با بصیرت در وجودت تازه می‌شود.

محرومیت‌زدایی به نوعی جهاد در راه پروردگار است

پای صحبت مرتضی انصاری مسئول گروه جهادی انقلابیون رستم نشستیم، جوانی از شهر کوپن که با همراهی دوستانش،۶۰ نوجوان و جوان ۱۳ تا ۳۰ ساله را از نقاط مختلف شهرستان زیر یک پرچم جمع کرده‌ است.

 او با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب(مدظله‌العالی) درباره اردوهای جهادی گفت: محرومیت زدایی به نوعی جهاد در راه پروردگار است و ما نیز به دنبال این هستیم که در این جهاد حضور پیدا کنیم و مشکلی از مطالبات و مشکلات مردم مناطق محروم را برطرف کنیم.

از ابتدای مسیر و نقطه آغاز پرسیدم و با متانت خاص و دور از ریا، از فعالیت در یک هیأت گفت، هیأت میثاق با شهدا.

 اصلا همه فعالیت‌ها را برای تجدید میثاق با شهدا انجام می‌دهد، نه فقط او انگار همه این۶۰ نفر از یک عهد مشترک به هم رسیده‌اند، میثاق با شهدا، در هر برنامه فرهنگی که انجام شده حضور دارند و هر یک به اندازه یک لشکر مفیدند.

دل که به دریا بزنی، شهری یا روستایی بودن مهم نیست، چند ساله و چه کاره بودن مهم نیست، فقیر یا دارا بودن مهم نیست، هدف و زاویه دید و دامنه نگاه مهم است که این گروه دوردست‌های افق را می‌بینند.

جایی که فقیر و غنی یکسان هستند، آنجا که فاصله طبقاتی نیست، فقر فرهنگی مانع رشد و پیشرفت نمی‌شود، همان جا که کمبود امکانات معنا ندارد و اهالی جامعه، مثل اعضای این گروه از کمبودها فرصت می‌سازند.

آری نگاهشان دوردست‌ها را می‌بیند، برخی لباس پاسداری به تن دارند و عده‌ای کوله پشتی و کیف و کلاسور مدرسه و دانشگاه را گوشه‌ای گذاشته‌ و آمده‌اند، بعضی‌ها لباسشان نو است و برخی کفش‌های برادر بزرگتر را به پا دارند، اما در میدان عمل همه یکسان هستند و لبخند وجه مشترک تک تکشان است.

همه این حالات را در عکس‌های ارسالی مرتضی انصاری مسؤول گروه، می‌توان لمس‌ کرد، صداقت، سادگی و تلاش همراه با انگیزه و فکر بلند در بیل زدن‌هایشان آشکار است. بدون هیچ ادعایی با هدف محرومیت زدایی، روستاها را قدم می‌زنند و عرصه مناسب یعنی محرومتر را شناسایی و شروع به فعالیت می‌کنند.

از تل بندو تا پشتکوه رستم، آنها را می‌شناسند، خانه ساخته‌اند، پوشاک و لوازم‌التحریر تهیه کرده‌اند، بسته‌های معیشتی توزیع کرده‌اند و مهمتر از همه این موارد با همان فکر اولیه یعنی میثاق با شهیدان فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی را دنبال می‌کنند و هدف و بستر اصلی فعالیت‌ها، تربیت است.

هر جا ورود می‌کنند، برنامه مشخص‌ است، در هر اردو ۲۰ نفر از اعضا با توجه به فاصله منطقه مسکونی و تخصصشان فراخوان می‌شوند، بسته‌های فرهنگی و ویدئو پروژکتورشان فراموش نمی‌شود.

 اگر روستا مسجد داشته باشد همان جا اطراق می‌کنند و بر اساس برنامه‌ریزی و تقسیم کار قبلی، تیم‌های مختلف عمران، آموزشی و فرهنگی و درمان و‌ پزشکی وارد عرصه و میدان می‌شوند.

برنامه‌های عقیدتی و عبادی و حلقه‌های معرفتی راه‌ می‌افتد و بر اساس نیاز و شرایط اهالی هر روستا برنامه‌ها متفاوت می‌شود، گعده‌های شبانه با رعایت پروتکل‌ها برپا می‌شود و با معجون تلاش، و نشاط و جوانی، حال و هوای روستا زیباتر می‌شود.

هر جا که لازم است خانه‌ای ترمیم یا ساخته شود و یا شبهه‌ای رفع شود و یا لبخندی بر لب یک کودک بنشیند هستند و این برکت حضور، برگرفته از تاثیر نفس شهیدان است، همان‌هایی که علاوه بر همراهی، پیکسل‌ها و نشان‌شان را در هر اردو با خود دارند.

در زلزله سی‌سخت هم بار سفر را بسته و راهی آنجا شدند، از انجام هیچ کاری دریغ نکردند، هم آشپزی کردند و هم آوار برداری، هم به کودکان آموزش و امیدواری دادند و هم بار غم پدران خسته زلزله زده سی‌سخت را کم کردند.

       

حضور جوانان انقلابی؛ نوید همراهی با مردم

در آخرین اردو که چند هفته پیش برگزار شد، سرهنگ زارعی فرمانده سپاه رستم نیز همراهی‌شان کرد و پس از دیدار با خانواده‌های شهدا، در جمع اهالی روستای تنگ چوگ اظهار داشت: حضور جوان مومن انقلابی در یک روستا علاوه بر ایجاد روحیه جهادی و تلاش، این نوید را به مردم روستا می‌دهد که در حل مشکلات‌شان تنها نیستند.

فرمانده رو به جهادگران گفت: اردوی جهادی، محل مناسبی برای بالابردن تقوا و ایمان جهادگرانی است که برای رضای خدا از امکانات بسیاری دست کشیدند و تلاش می‌کنند که مشکلات مردم محروم را در حد توان خود حل کنند.

عظیم گهر جانشین حوزه مقاومت بسیج محمد رسول الله (ص) کوپن که در هماهنگی عرصه و فراهم کردن امکانات همیشه همراه گروه‌است در مورد برگزاری این اردوهای جهادی گفت: این جوانان به منظور خدمت‌رسانی به مناطق محروم، آتش به اختیار وارد عرصه خدمت و عمل شده‌اند و با اهلاص، شادی را مهمان روستاها کرده‌اند.

گهر در مورد آخرین اردو گفت: اردوی جهادی ۴ روزه گروه جهادی انقلابیون حوزه مقاومت بسیج محمد رسول الله (ص) کوپن در روستا‌ی تنگ چوگ که در ۸۰ کیلومتری شهر کوپن مرکز بخش سورنا قرار دارد، برگزار شد.

این جهادگر جوان افزود: در فاز اول این اردو بخشی از فضای یک باب منزل مسکونی ساخته شد و در ادامه نیز به امید خدا و با تلاش جهادگران برای تکمیل راهی آن منطقه می‌شویم.

سوال زیاد است ولی از انصاری مسؤول گروه در مورد چگونگی تأمین هزینه‌ها پرسیدم، شاید برای شما هم جالب باشد که هزینه‌ها از کمک‌های اعضا و افراد بی‌بضاعت و با جمع شدن مقادیر بسیار کم در قالب کمک خیرین، جمع می‌شود و این برگفته از امید و اعتماد به توانمندی و اهلاص این جوانان است چرا که به گفته مرتضی  انصاری معتقدند اگر هدفمند و با خلوص راهی را آغاز کردی درهای امید بیش از پیش گشوده و مسیر روز به‌ روز هموارتر می‌شود و همین نکته رمز موفقیت و بیشتر شدن تلاش این جوانان و نوجوانان در هشت سال فعالیت جهادی است.

حالا این گروه در هر روستا که خدمتی می‌کتد، تعدادی جوان و جهادگر مشتاق به اعضایش اضافه می‌شود و با شعار رفع محرومیت و به خاطر داشتن عهد اولیه یعنی: میثاق با شهدا در ادامه مسیر هستند تا به دوستان شهیدشان ثابت کنند، ما بر آن عهد که بستیم هستیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول