اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سازمان پیمان امنیت جمعی: آمریکا سازمان ملل را بدنام کرده است

نشست وزرای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

سازمان پیمان امنیت جمعی: آمریکا سازمان ملل را بدنام کرده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نشست شورای وزیران دفاع کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی به میزبانی «دوشنبه» برگزار شد.

این نشست به ریاست «ژنرال شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان برگزار شد.

وی در این نشست گفت: با توجه به چالش‌ها و تهدیدهای جهان مدرن و وضعیت در مناطق مختلف، فعالیت گروه‌های تروریستی در مجاورت مرزهای ما و تنش در کشورهای همسایه، ضرورت دارد  اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنیم تا آثار و اقدامات این گروه‌ها بر امنیت کشورهای ما به حداقل برسد.

شرکت کنندگان در این نشست درباره امنیت نظامی، مقابله با چالش‌ها و تهدیدها و اقدامات خنثی سازی این چالش‌ها گفت و گو کردند.

در پایان نشست قطع‌نامه‌ای را به امضا رسید که در بخشی از آن آمده است:

در واقع ، ساختار و طراحی امنیت بین الملل که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده در حال لغو است. ما با تأسف اظهار می‌کنیم که ایالات متحده و متحدان او در ناتو در حال دنبال کردن سیاستی مخرب هستند که نقش سازمان ملل را بسیار کمرنگ می‌کند.

آمریکا با اقدامات خود دائماً سازمان ملل را بدنام و سعی می‌کند عناصر ساختاری آن را کنترل کند. پیشنهادهای مختلف برای اصلاح سازمان ملل، در درجه اول از طرف شورای امنیت ارائه و تلاش می‌شود مکانیسم استفاده از حق وتو از اعضای دائمی آن برای تقویت مواضع غرب گرایانه زیر سوال برود.

 ایالات متحده به دلیل منافع ملی خود، قوانین بین المللی را دستکاری می‌کند که پایه‌های ثبات استراتژیک در جهان را از بین می‌برد. اصلاح مجدد سیستم کنترل تسلیحاتی موجود منجر به افزایش شدید تهدیدات نظامی برای امنیت اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی شده است.

افزایش پتانسیل بحران و فعالیت‌های تروریستی در منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه تأثیر بسیار نامطلوبی بر وضعیت منطقه سازمان پیمان دارد.

اوضاع در منطقه امنیت جمعی آسیای مرکزی تا حد زیادی به وضعیت همسایه افغانستان بستگی دارد که فعالیت سازمان‌های تروریستی بین المللی افزایش می‌یابد و توجه طالبان به مناطق شمالی افغانستان در حال افزایش است. در اختیار داشتن این مناطق به آنها این امکان را می‌دهد تا از کانال‌های اصلی تامین مالی افراط گرایان یعنی قاچاق مواد مخدر افزایش یابد.

علاوه بر این، در خاک قرقیزستان، یک تمرین مشترک با عنوان «روبژ 2021»  با واحدهای نیروهای واکنش سریع و نیروهای آسیای مرکزی در سپتامبر سال جاری انجام خواهد شد.

همچنین وزرای دفاع کشورهای عضو یک برنامه عملیاتی به مناسبت  30 سالگی امضای پیمان امنیت جمعی و بیستمین سالگرد پیمان سازمان در 15 مه 2022 تصویب کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول