اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نقش اثرگذار عناصر فرهنگی در مقابله با کرونا

استراتژی مقابله با کرونا بدون لحاظ عناصر فرهنگی کروناستیز نتیجه و کارایی مطلوب ندارد.

نقش اثرگذار عناصر فرهنگی در مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، دارا کریمی‌نژاد جامعه‌شناس و فرماندار شهرستان طی یادداشتی آورده است:از آنجایی ڪه ڪرونا نه فقط یک امـــــر پزشکی بلکه یک پدیده  اجتماعی هم هست،لذا بدون توجه به وجـــــه غالب  فرهنگی-اجتماعی ،مهار کارآمـــــد آن با مشکل مواجه خواهد شـــــد.

در ادامه این یادداشت آمده است: ڪرونا امروز این فهم و درڪ عمومی را به وجود آورده است که «بیماری»‌و به شکل متقابل  «بهداشت وسلامت» امری اپیدمیک و حتی پاندومیک می‌تواند باشد که به مولفه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی وابسته است.

به نوشته کریمی‌نژاد کنترل این بیماری علاوه بر مدیریت واحد و هماهنگ به
تحقیق، تولیـــــد، خرید واکسن و تکنولوژی‌های ارتباطی و درمانی بستگی دارد.

فرماندار کهگیلویه ادامه داد: در کنار اقـــــدام کنترلی و مدیریتی،فرهنگ و باورهای قومی و منطقه‌ای و دین و معنویت در امر سلامت  دخیل هستند. چون انسان‌ها، چیزی بالاتر از جان خودشان و چیزی گران‌بها تر از سلامت عزیزانشان ندارند. پس چرا با وجود داشتن اطلاعات بسیار، نسبت به این بیماری و عوارض و نحوه شیوع آن باز پا در فضاهای ناامن و پرخطر کرونایی می‌گذارند؟

وی اضافه کرد: در این ١۴ ماه استراتژی وزارت بهداشت و حتی بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، از روز اول تا به امروز ایجاد ترس و تعطیل کردن و تهدید کردن مردم به جای آموزش و ایمن‌سازی فضاهای اجتماعی است. استراتژی‌ای که نشان می‌دهـــــد بدون کار فرهنگی اثر بخش نیست .

این جامعه شناس افزود: وقت آن رسیده است که در کنار مدیریت بهداشت و درمان برای مهـــــار کرونا، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را  بیشتر نماییم.زمان بهره‌گیری از علوم انسانی از جمله جامعه‌شناسی، روانشناسی و...در امـــــر پژوهش‌های اجتماعی و کاربردی کردن آنها در جامعه هستیم.

کریمی‌نژاد عنوان کرد: علاوه بر توجه به تحقیق ،تولید و خرید واکسن ،باید  بودجه‌ خاص به تحقیقات اجتماعی اختصاص داده شود، تا بتوان یک نقشه اجتماعی ســـــبک زندگی مبتنی بر آداب و رسوم، اعتقادات، تصورات و فهم مردم از این پدیده‌ را در اختیار داشته باشیم ،تا علاوه بر برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت سلامت ، بر اساس آنها و بر مبنای داشته‌های فرهنگی و بومی به مردم آموزش دهیم که چگونه رفتار نمایند.

وی در پایان نوشت: کرونا فرصتی است تا  مدیریت و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نه فقط بر تن‌های بی‌جان، بلکه به عناصر فرهنگی کروناستیز هم باید توجه بیشتری نمـود.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول