اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آغاز واکسیناسیون سالمندان در استان قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: از فردا واکسیناسیون قشر سالمند همزمان با سراسر کشور در استان قزوین آغاز خواهد شد و اطلاعات لازم در این خصوص به‌صورت روزانه توسط مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان به اطلاع هم‌استانی‌های عزیز خواهد رسید.

آغاز واکسیناسیون سالمندان در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در نشست خبری مجازی که ظهر امروز به صورت ویدیوکنفرانس توسط دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد، پیمان نامدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: سخنگوی برنامهٔ ایمن‌سازی و واکسیناسیون عمومی در استان، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان است و ایشان مکلف است روزانه به‌صورت ویدئو کنفرانس یا از طرق دیگر با اصحاب رسانه ارتباط برقرار کند و همه روزه اخبار مربوط به واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی‌های لازم در حوزهٔ رسانه را انجام دهد.

وی افزود: استان قزوین حدود 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت ثبت شده و ثبت نشده دارد، اما آن‌چه در سامانه‌های ما موجود است، 1 میلیون و 200 هزار نفر است؛ عزیزان گروه‌های سنی مختلف که طی 5 سال گذشته در هر یک از مراکز خدمات جامع سلامت تحت هر عنوانی خدمتی دریافت کرده‌اند، در سامانهٔ سیب ثبت‌نام شده‌اند و مدارک آن‌ها موجود است و واکسیناسیون عمومی از طریق روابط‌عمومی دانشگاه به‌صورت پیامکی به آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد، هم‌چنین لینکی از سامانهٔ دانشگاه در اختیار هم‌استانی‌های عزیز قرار خواهد گرفت که عزیزان با وارد کردن کد ملی خود بتوانند متوجه شوند که در سامانه ثبت هستند یا خیر و اگر در سامانه ثبت نیستند با یک برنامهٔ زمان‌دهی شده که توسط روابط‌عمومی هماهنگ خواهد شد، به مرکز جامع خدمات سلامت معرفی شوند و در این سامانه ثبت‌نام کنند.

نامدار خاطرنشان کرد: از فردا واکسیناسیون قشر سالمند همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز آغاز خواهد شد و اطلاعات لازم در این خصوص به‌صورت روزانه توسط مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان به اطلاع هم‌استانی‌های عزیز خواهد رسید.

همهٔ سالمندان تا پایان شهریور 1400 واکسینه می‌شوند

در ادامهٔ این نشست مجازی نیز جلال رحمانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون از مردم عزیز تقاضا داریم صبور باشند و در این خصوص عجله نکنند تا ما بتوانیم طبق سند ملی واکسیناسیون این برنامه را در استان اجرا کنیم.

وی ادامه داد: مرحلهٔ نخست واکسیناسیون در استان قزوین امروز به اتمام خواهد رسید و کادر درمان و بیمارانی که دارای بیماری‌های خاص بوده‌اند واکسینه شده‌اند و از فردا نیز واکسیناسیون گروه سنی بالای 80 سال در استان آغاز خواهد شد.

این مسؤول تصریح کرد: با توجه به این‌که مراکز و پایگاه‌های سلامت ما مکان‌های کافی را در اختیار ندارند، همکاران ما مکان‌های وسیعی مانند مدارس و ورزشگاه‌ها را برای واکسیناسیون مرحلهٔ دوم در نظر گرفته‌اند که آدرس این اماکن از طریق روابط عمومی دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رحمانی عنوان کرد: واکسیناسیون سالمندان بالای 65 سال به این صورت است که نوبت به نوبت و با توجه به سن سالمندان عزیز انجام خواهد شد، به این معنا که ابتدا واکسیناسیون افراد بالای 80 سال انجام خواهد شد، سپس افراد 75 الی 80 سال، سپس عزیزان 70 الی 75 ساله و در ادامه نیز سالمندان 65 الی 70 ساله واکسینه خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور 1400 گروه ذکر شده در استان واکسینه شوند و طبق برنامه‌ای که بنیاد برکت برای تولید واکسن داخلی برنامه‌ریزی کرده است اواسط تابستان سال جاری، ماهیانه 20 میلیون دوز واکسن تولید خواهد شد تا طبق پیش‌بینی‌ها گروه‌های بعدی نیز از پاییز 1400 واکسینه شوند.

خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان در ایام شیوع کرونا

در انتهای این جلسه نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان در دوران شیوع کرونا در استان اظهار کرد: علی‌رغم این‌که کرونا آسیب‌های زیادی به حوزهٔ معیشت و سلامت مردم وارد کرد، اما ما موفق شدیم با توجهات ویژه‌ای که در این دوران به این حوزه شد، علی‌الخصوص با توجه به بیشتر شدن دغدغهٔ خیرین و نگاه ویژهٔ آنان به این حوزه، اتفاقات خوبی را در حوزهٔ بهداشت و درمان در استان رقم بزنیم و دغدغه‌های ما در حوزهٔ تخت‌های بیمارستانی بیش از گذشته به گوش مسؤولین برسد و رخدادهای مثبتی در این حوزه اتفاق بیفتد.

نامدار خاطرنشان کرد: در این ایام در حوزهٔ تأمین تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، در بیمارستان‌های استان بالغ بر 80 میلیارد تومان هزینه شد، روز گذشته نیز یک دستگاه اکسیژن‌ساز 600 لیتری به ارزش 2 میلیارد تومان به بیمارستان بوعلی سینا ملحق شد که بار نگرانی ما را برای کمبود اکسیژن تا حدودی رفع کرد.

این مسؤول بیان کرد: 40 دستگاه ونتیلاتور هر یک به ارزش بالغ بر 500 میلیون تومان به دستگاه‌های ما در استان اضافه شد که این تعداد می‌تواند در حوزهٔ درمان برای آیندهٔ استان بسیار مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا در استان قزوین تاکنون بالغ بر 200 هزار تست کوید 19 در استان انجام شده است که 120 هزار تست آن پی‌سی‌آر بوده است؛ روزانه 1 هزار و 600 تست پی‌سی‌آر در 3 شیفت با 8 دستگاه ویژهٔ تشخیصی برای انجام این تست‌ها در استان فعال است.

نامدار تأکید کرد: هم‌چنین 160 تخت عادی و ویژه به بیمارستان‌های استان در این ایام اضافه شده است که شامل 50 تخت در بیمارستان رحیمیان بوده است، این بیمارستان بیش از 2 ماه است که با تمام توان و با در اختیار داشتن پزشکان متخصص مشغول خدمات‌دهی به بیماران شهرستان البرز است.

وی افزود: بیمارستان شهدای آبیک که سال‌ها در حالت نیمه‌تعطیل و کلینیک بود نیز در حال حاضر به‌عنوان یک بیمارستان کامل در حال خدمات‌دهی به هم‌استانی‌های عزیز است.

نامدار بیان کرد: در این ایام 11 تخت آی‌سی یو به بیمارستان ولایت و بالغ بر 50 تخت آی‌سی‌یو به بیمارستان بوعلی اضافه شده است، پیش از این در بیمارستان‌های دولتی 50 تخت آی‌سی‌یو داشتیم که این آمار اکنون به بالای 110 تخت رسیده است.

این مسؤول عنوان کرد: ما در حال حاضر 2 هزار و 100 تخت بیمارستانی در استان قزوین داریم که 1 هزار و 320 تخت در اختیار دانشگاه است و حدود 400 تخت در بخش خصوصی و بیش از 300 تخت نیز در بخش تأمین اجتماعی فعال است، از این آمار، چیدمانی صورت گرفت که 800 تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طی یک ماه گذشته دو سی‌تی‌اسکن به بیمارستان‌های استان اضافه شده است، سی‌تی‌اسکن بیمارستان بوئین‌زهرا که از جدیدترین و به روزترین دستگاه‌های سی‌تی اسکن کشور است و سی‌تی‌اسکن بیمارستان بوعلی نیز که آمادهٔ فعالیت است.

نامدار اظهار کرد: در این مدت بالغ بر 200 نیروی پرستار جذب شده و به‌صورت شرکتی در اختیار دانشگاه قرار گرفته‌اند، هم‌چنین آزمون جذب را داشتیم که بالغ بر 499 نفر نیرو به‌زودی به چرخهٔ فعالیت بیمارستان‌ها و حوزهٔ بهداشت و درمان ما اضافه خواهند شد.

این مسؤول ادامه داد: هم‌چنین برخی از نیروهای ما از نیروی شرکتی، قراردادی و پیمانی تبدیل وضعیت خواهند شد که این مسئله نیز انگیزهٔ مضاعفی را برای آنان ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: بیمارستان صحرایی نیز در استان با همکاری ارتش در محوطهٔ بیمارستان ارتش افتتاح شده است و بیمارستان ارتش نیز در اختیار دانشگاه قرار گرفته است تا اگر بار اضافه‌ای در بیمارستان ها اتفاق افتاد، قادر به خدمات‌دهی به مردم عزیز در این مکان‌ها باشیم.

نامدار تأکید کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که برای نخستین بار در کشور، در استان قزوین انجام شد، طرح خدمات پرستاری و پزشکی در منزل بود که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت ما موفق شدیم با 12 تیم و 300 پرسنل داوطلب این طرح را در استان آغاز کنیم و تا امروز 15 هزار و 487 تماس با همکاران ما در بخش خدمات پرستاری در منزل از طریق سامانهٔ 115 گرفته شده و نیز 1 هزار و 707 مورد اعزام صورت گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: از تعداد اعزام‌های ذکر شده، بالغ بر 80 درصد تست‌های پی‌سی‌آر و آزمایش‌های تشخیصی این افراد مثبت بوده که این امر کمک شایانی به استان کرده و موجب کاهش بار بیمارستان‌ها شده و در بحث حفظ قرنطینه نیز کمک فراوانی به ما کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول