اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کارکنان شهرداری و فرهنگیان بیشترین شرکت کنندگان شورا

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه نداشتن شائبه تبلیغاتی از سوی شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از انتظارات جدی به شمار می‌رود، گفت: اگر قرار است از هر گونه شائبه دوری کنیم، باید مر قانون را در انتخابات پیش رو همانند گذشته به اجرا بگذاریم

کارکنان شهرداری و فرهنگیان بیشترین شرکت کنندگان شورا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز و به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد.

طبق قانون پس از اتمام ثبت نام داوطلبان، هیأت‌های اجرایی و نظارت کار خود را آغاز می‌کنند و ظرف یک هفته این کار انجام و اسامی داوطلبان دارای صلاحیت به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود، سپس شکایت داوطلبان به هیأت‌های نظارت ارجاع و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت نتایج نهایی به ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود.

تا اواخر فروردین بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در هیأت‌های اجرایی استانی انجام و پس از بررسی‌ها در هیأت‌های اجرایی استانی، داوطلبی شکایت داشته باشد در هیأت مرکزی به آن شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

سپس تا اوایل اردیبهشت ماه بررسی صلاحیت کاندیداها تا اوایل اردیبهشت انجام و در نهایت نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده عضویت در شوراها اسلامی شهر به وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور نیز به خود داوطلبان ابلاغ می‌کند.

طبق اعلام وزارت کشور، ۷۱ درصد ثبت نام‌ها از طریق مراجعه حضوری به بخشداری و فرمانداری‌ها بوده و ۱۷ درصد از طریق پیشخوان‌ها و ۱۴ درصد نیز به صورت غیر حضوری از طریق رایانه‌ها و موبایل بوده است و بیش از ۷۱ درصد از داوطلبان ما زیر ۵۰ سال سن دارند.

در استان زنجان نیز برای ششمین دوره انتخابات شورای روستاها برای رقابت ۲ هزار و ۳۰۸ کرسی، ۴ هزار و ۶۹۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از نظر ترکیب جنسیتی در دوره ششم ۳ درصد را خانم‌ها و ۹۷ درصد آقایان هستند.

همچنین از نظر ترکیب سنی نیز ۴۹.۲ درصد ثبت‌نام کنندگان ۳۰ تا ۴۵ سال و از نظر شغلی نیز ۴۸.۷ درصد کشاورز هستند و از کل ثبت‌نام کنندگان ۷ درصد دارای سابقه ایثارگری بوده و ۲۴ درصد دارای سابقه عضویت در شورای ادوار گذشته هستند.

برای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر نیز ۷۰۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۳ درصد از داوطلبان به صورت مستقیم مراجعه کرده و ۴۷ درصد هم به صورت الکترونیکی  ثبت‌نام کرده‌اند.

از جمع ثبت‌نام کنندگان ۸۸.۷ لیسانس به بالا هستند و ۱۱.۲ فوق دیپلم هستند و ۱۵ درصد از ثبت نام کنندگان هم دارای سابقه عضویت در شوراهای شهر هستند، ۱۴ درصد دارای سابقه ایثارگری و مشاغل آزاد کارمندان فرهنگیان اساتید دانشگاه، روحانیون و وکلا هستند.

بررسی صلاحیت‌ها در مدت مقرر در هیأت اجرایی بررسی شد و ۹۲.۵ درصد یعنی ۶۷۳ نفر تأیید صلاحیت شدند و فقط ۵۵ نفر رد شدند.

کاندیداها در مدار قانون حرکت کنند

استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از رموز موفقیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، دوری از سیاسی‌کاری در فعالیت‌های محوله بوده است، گفت: اگر قرار است این موفقیت در سایه پرهیز از سیاسی‌کاری تداوم داشته باشد، معتقدیم نخبگان نباید در عرصه انتخابات فقط تماشاچی باشند.

فتح الله حقیقی با اشاره به اینکه انتخابات یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که پیش رو داریم و باید در این زمینه هموار بر مدار قانون حرکت کنیم، افزود: انتظار ما از شوراهای اسلامی و شهرداری این است که کار خود را در این مرحله از انتخابات که شاهد ثبت‌نام کاندیداها در استان به صورت هم‌زمان با کشور خواهیم بود، ادامه داده و به جد از سیاسی‌کاری همانند گذشته پرهیز کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه تزلزل در شرایط کنونی از هیچ‌یک از خدمت‌گذاران مردم قابل قبول نبوده و امروز در شرایطی قرار داریم که کارها باید با قدرت و صلابت بیشتری انجام شود، تصریح کرد: بی‌تردید یکی از حساس‌ترین مسئولیت‌ها را ناظران انتخابات در شرایط کنونی بر عهده دارند، به همین خاطر رفتار شهرداران و شوراها نباید به گونه‌ای باشد که در این زمینه مشکل ایجاد کند.

حقیقی با تاکید بر اینکه نداشتن شائبه تبلیغاتی از سوی شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از انتظارات جدی به شمار می‌رود، ادامه داد: اگر قرار است از هر گونه شائبه دوری کنیم، باید مر قانون را در انتخابات پیش رو همانند گذشته به اجرا بگذاریم، به همین خاطر مواردی از قبیل برداشت‌های شخصی، سیاسی‌کاری و … در این شرایط به جد ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان انتخابات در مدار قانون حرکت کرده و امانت‌دار واقعی آرای مردم و انتخابی که می‌کنند، هستند، بیان کرد: بی‌شک ناظران انتخابات هم در انتخابات گذشته و هم در انتخابات پیش رو نسبت به وظایفی که در قبال این صحنه سیاسی دارند، آگاه هستند و مردم نیز با آرامش خاطر و با اطمینان راسخ در پای صندوق‌های رأی حضور خواهند داشت.

معاون استاندار زنجان هم در این مورد گفت:: تعامل بسیار خوبی بین فرمانداران و مسؤولیت اجرایی و هیأت نظارت در ستاد انتخابات وجود داشته و جلسات خوبی نیز در این زمینه برگزار شده است.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه طبق منویات امام راحل، «میزان رای ملت است»، ادامه داد: تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده، این است که باید به عنوان مجریان انتخاباتی در عملیاتی کردن منویات امام راحل تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه، باید نسبت به برگزاری انتخاباتی سالم و قانون‌مند تلاش مجدانه‌ای داشت، افزود: تلاش ما این است که رویکرد رهبر معظم انقلاب را در اجرای انتخاباتی سالم و قانونی تبیین کرده و ثبت‌نام از کاندیداها در یک فضای قانون‌مند و صمیمی انجام شود که خوشبختانه این روند در استان زنجان انجام شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه همه فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداها رصد می‌شود، افزود: با کاندیداهایی که از اموال عمومی برای تبلیغ استفاده کنند برخورد می‌شود.

لیسانسه‌ها در صدر ثبت‌نامی انتخابات

فرماندار زنجان درباره ثبت‌نام کنندگان شورای شهر زنجان گفت: از مجموع ۳۲۴ داوطلب ثبت نام شده، شورای شهرهای شهرستان زنجان ۲۸۳ داوطلب مرد و ۴۱ داوطلب دیگر زن هستند.

رضا عسگری با بیان اینکه از کل ثبت‌نامی‌ها ۲۵ نفر سابقه عضویت ادوار گذشته شورای شهر را در کارنامه خود دارند، گفت: از کل ثبت‌نام کنندگان ۲۶ نفر زیر ۳۰ سال، ۴۹ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۷۸ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۵۵ نفر بین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۵۰ نفر بین ۴۶ تا ۵۰ سال، ۴۰ نفر بین ۵۱ تا ۵۵ سال، ۲۰ نفر بین ۵۶ تا ۶۰ سال بوده و ۶ نفر نیز بالای ۶۰ سال هستند.

وی ادامه داد: از کل ثبت‌نام کنندگان ۱۲ نفر با تحصیلات حوزوی و ۶ نفر دیپلم و دو نفر زیر دیپلم، هشت نفر فوق دیپلم،۱۵۳ نفر لیسانس ۱۳۱ نفر فوق لیسانس و ۱۲ نفر هم دارای مدرک دکتری هستند.

فرماندار زنجان با اشاره تفکیک شغلی کاندیداهای شورای شهر گفت: ۳۰ نفر از ثبت نام شدگان بازنشسته، هشت نفر استاد دانشگاه، ۹۹ نفر کارمند، ۳۱ نفر فرهنگی، ۹۶ نفر شغل آزاد و ۳۶ نفر از سایر مشاغل، ۱۲ نفر بیکار، دو نفر پزشک، پنج نفر روحانی و سه نفر وکیل هستند.

عسگری در رابطه با تایید صلاحیت کاندیداها نیز گفت: پس از بررسی هیأت اجرایی، هیأت نظارت کار بررسی و تایید صلاحیت را به مدت دو هفته انجام می‌دهد و سپس تایید و رد صلاحیت به خود کاندیداها اعلام می‌شود.

اما آنطور که آمارها نشان می‌دهد از بین کاندیداهای شرکت کرده در شورای شهر کارکنان شهرداری و فرهنگیان و در مجموع کارمندان بیشترین آمار ثبت‌نامی را دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در ارتباط با کاندیدا شدن کارکنان شهرداری زنجان در انتخابات گفت: شاید نتوانیم آمار دقیقی از این افراد ارائه دهیم اما قطعا بیش از ۱۵ نفر هستند.

عباس راشاد با اشاره به اینکه یک خلأ قانونی در شرکت افرادی که در شهرداری کارمند هستند وجود دارد، اضافه کرد: آنهم این است که عضو شورا باید در خدمت شورا باشد، اما گاها این موضوع با وظایف شخص در شهرداری تداخل ایجاد کرده است که بخشی از آنهم مربوط به پاداش‌ها و همچنین ساعات حضور در شورا است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویسی در ارتباط با قانون شوراها از سوی نمایندگان در حال آماده‌سازی است، گفت: امیدواریم با این امر آن خلأ قانونی ذکر شده نیز برطرف شود.

شهردار زنجان نیز در پاسخ به اینکه چه تعداد از کارکنان شهرداری کاندیدای شورای شهر شده‌اند، گفت: آمار دقیقی از این افراد نداریم چون اسامی به صورت رسمی اعلام نشده است.

با این حال آنطور که لیست اولیه ثبت‌نامی‌ها نشان می‌دهد، در این دوره از انتخابات از همه سازمان‌های شهرداری از جمله سازمان فرهنگی، سازمان آتش نشانی، عمرانی و شهرداری مرکز و حتی فضای سبزی‌ها نیز برای شرکت در انتخابات کاندیدا شده‌اند.

آمار قابل توجه دیگر مربوط به فرهنگیان است که طبق آمار رسمی فرمانداری زنجان 31 نفر از آموزش و پرورش استان در کارزار انتخاباتی شوراها ثبت‌نام کرده‌اند.

با این شرایط موضوعی که قابل توجه است، این است که آیا شرکت کاندیداها در دو ارگان پرمخاطب شهرداری و آموزش و پرورش روند انتخابات را تغییر نخواهد داد و همین امر فرصتی برای کاندیداها نخواهد شد که از موقعیت فعلی خود برای جمع‌آوری رای استفاده کنند.

هرچند که در قانون به استعفای کارمندان برای شرکت در شورای شهر اشاره نشده و فقط مدیران باید این کار را انجام دهند، اما با این حال هم اکنون فعالیت‌های انتخاباتی، علی الخصوص به صورت مجازی از سوی همه کاندیداها به ویژه این دو قشر در حال انجام است.

گذشته از تبلیغاتی که این کاندیداها انجام می‌دهند، بحث استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات این دو دستگاه از سوی کاندیداهاست که به نظر می‌رسد باید مورد توجه متولیان امر در برگزاری انتخابات قرار گیرد.

چرا که ظرفیت کارگران شهرداری و فرهنگیان و دانش‌آموزان آموزش و پرورش قابل توجه بوده و قطعا مسیر انتخابات را برای یک شخص به خصوص تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول