اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

دولت یازدهم با ادعای ایجاد رونق به همه زیان زد/ دولت بعدی از زمین گیری ناوگان اتوبوسی جلوگیری کند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه قیمت یک دستگاه اتوبوس حدود 5 میلیارد تومان است، گفت: با نرخ های فعلی بلیت هیچ مالکی مایل به ادامه دادن نیست و در حال خروج از این کار هستند، از سوی دیگر متقاضیان این ناوگان قشر ضعیف هستند و قدرت پرداخت کرایه واقعی را ندارند.

دولت یازدهم با ادعای ایجاد رونق به همه زیان زد/ دولت بعدی از زمین گیری ناوگان اتوبوسی جلوگیری کند

احمدرضا عامری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل و نقل عمومی مسافر جاده‌ای به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: هنوز این موضوع رسماً به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور ابلاغ نشده است، این تصمیم‌گیری در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شده است.

وی درباره وضعیت نرخ‌گذاری فعلی بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای اظهار داشت: از زمان گذشته و از دوره وزارت مهندس ترکان در وزارت راه و ترابری سابق، تا زمان ریاست عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، نرخ‌گذاری بلیت اتوبوس بر اساس عرضه و تقاضا بود، نرخ گذاری اتوبوس‌های ویژه از سوی اتحادیه تعاونی مسافربری کشور انجام می شد و نرخ گذاری اتوبوس‌های معمولی در حیطه اختیارات وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: دولت یازدهم که آمد با ادعای رونق اقتصادی کارهایی کرد که به زیان همه تمام شد، حمل و نقل هم در موضوع کالاهای ردیف الف قرار گرفت، اما هیچ حمایتی از این بخش نشد و فقط در حد حرف باقی ماند.

* نرخ های فعلی هزینه سفر با ناوگان جاده ای یک چهارم قیمت تمام شده

عامری ادامه داد:‌ نرخ فعلی سفر با ناوگان عمومی جاده ای یک چهارم هزینه تمام شده است که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ می‌شود، حدود 900 ریال در ازای هر کیلومتر برای اتوبوس‌های جاده‌ای در نظر گرفته شده است در حالی که هزینه‌ تمام شده این بخش 4500 ریال برای هر مسافر در هر کیلومتر است، اما هیچ کس در این حوزه پاسخگو نیست.

* قیمت اتوبوس بین شهری 5 میلیارد تومان، تسهیلات نوسازی صفر

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس بین شهری به 5 میلیارد تومان رسیده است و بابت تهیه آن هم هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. پیش از این زمانی که یک دستگاه اتوبوس 800 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بود، تا 400 میلیون تومان هم تسهیلات نوسازی ناوگان پرداخت می‌شد، اما امروز اگر یک میلیارد تومان هم تسهیلات تأمین ناوگان بدهند، متقاضی قدرت تأمین آن 4 میلیارد تومان بعدی را ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور تصریح کرد: در کشورهای دنیا تا 80 درصد قیمت اتوبوس را به متقاضیان تأمین ناوگان اتوبوسی جاده‌ای، تسهیلات می‌دهند اما در کشور ما این رقم به 20 درصد قیمت اتوبوس هم نمی‌رسد.

 

 

* روزگار اتوبوس داران خراب شده است

عامری در پاسخ به این سوال که ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر با این شرایط هزینه‌های خود را چگونه تأمین می‌کند، گفت: در این شرایط دست و پا شکسته پیش می‌رویم، روزگار تک مالک‌ها خراب شده است، اغلب واگذار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و از این کار خارج می‌شوند چون هزینه زندگی شان هم تأمین نمی‌شود. برای تأمین یک قطعه باید ارقام سنگینی بپردازند، از آن طرف هم نرخ بلیت هم به قیمت واقعی نزدیک نیست و مصوب هم است، بنابراین برای آنها مشکل ساز شده است، البته نرخ مصوب هم معقول و منطقی نیست تا مشوقی برای ماندن صاحبان ناوگان باشد.

* اگر نرخ‌ها واقعی شود تقاضای سفر به شدت کاهش می یابد 

وی در پاسخ به این سوال که با واگذاری نرخ گذاری به اتحادیه‌ها آیا شرایط مناسب‌تر خواهد بود، گفت: نرخ گذاری هم قبلا در اختیار ما بوده است، ولی ما سعی کرده‌ایم نرخ گذاری غیر معقول نداشته باشیم، مشتریان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای اقشار ضعیف جامعه هستند و اگر نرخ بلیت به هزینه‌های واقعی ناوگان نزدیک شود، تقاضای سفر کاهش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اضافه کرد: اگر قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد همان دانشجویی که ماهانه یک بار به خانواده سر می‌زد، هر سه ماه یک بار این کار را انجام خواهد داد، بخش آسیب‌پذیر جامعه مشتریان ما هستند و نمی‌توان قیمت‌ها را  چندان افزایش داد.

عامری افزود: در حمل و نقل هوایی قدرت خرید متقاضیان بالا است و اگر نرخ هم تا اندازه‌ای افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد چون اغلب اقشار متمول  جامعه هستند. با هر دلاری به سفر خارجی می‌روند و گردشگری‌های خود را لغو نمی‌کنند، اما متقاضیان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای کسانی هستند که به اجبار سفر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و بخش ضعیف جامعه هستند، بنابراین ما نخواسته‌ایم نرخ‌ها را آنچنان افزایش دهیم.

وی با بیان این که حمل و نقل از ابتدای انقلاب در کنار نظام و کشور بوده است، گفت: ما هیچ گاه تقاضایی خارج از عرف نداشته‌ایم و امروز هم فقط می گوییم این نرخ ها با این هزینه های سنگین ناوگان و قطعه و دستمزد تعمیر و نگهداری اصلا همخوانی ندارد.

* دولت سیزدهم کاری کند ناوگان عمومی مسافری جاده ای تعطیل نشود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که انتظار شما از دولت بعدی بابت حمایت از صنعت حمل و نقل جاده ای چیست؟ تأکید کرد: حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای ظرفیت بزرگی در کشور است این دولت که هیچ کاری نکرد، امیدواریم دولت بعدی کاری کند که این ظرفیت بزرگ و ارزشمند ناوگان عمومی مسافری جاده ای، بهره‌ور شود و به سمت تعطیل شدن پیش نرود.

عامری درباره تعداد ناوگان فعال در بخش حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای اظهار کرد: در حال حاضر 17 هزار و 500 دستگاه اتوبوس، 26 هزار دستگاه مینی‌بوس و 34 هزار دستگاه سواری کرایه در ناوگان داریم.

به گزارش فارس در نشست ۲۱۷ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد،  دستورالعمل‌ نرخ بلیت حمل و نقل عمومی مسافر جاده‌ای و همچنین دستورالعمل نرخ‌گذاری بلیت‌های شناوری مسافری با این شرط که بند رسیدگی به شکایت‌ها به آن اضافه شود و تعیین نرخ بلیت حتما با هماهنگی و نظارت سازمان راهداری در خصوص نرخ بلیت حمل و نقل عمومی جاده ای و همچنین نظارت سازمان بنادر و دریانوردی برای نرخ گذاری بلیت حمل و نقل شناورهای مسافری انجام شود، موافقت شد و مورد تصویب قرار گرفت.

طبق آنچه که پیش تر به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده بود مقرر شد تا دستورالعمل تعیین نرخ قیمت‌گذاری حمل و نقل مسافری جاده ای و شناورهای دریایی پس از تهیه و تدوین در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان بنادر و دریانوردی در شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور مصوب شود.

در آن جلسه مقرر شد نرخ گذاری‌ها توسط صنف‌های مربوطه و بر اساس ضوابط و مقررات، تعیین و ابلاغ شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول