اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

توزیع ۱۸۰ جعبه تخم نوغان در سمنان/ علاقه‌مندان به جهاد کشاورزی مراجعه کنند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌ریزی برای توزیع ۱۸۰ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان گفت: علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری برای تحویل آن به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

توزیع ۱۸۰ جعبه تخم نوغان در سمنان/ علاقه‌مندان به جهاد کشاورزی مراجعه کنند

مصطفی شاه‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: با توجه به سازگاری اقلیمی و امکان رویش نهال توت و عمل‌آوری پیله تر امسال نیز توزیع تعداد ۱۸۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

وی افزود: با هدف توسعه پرورش کرم ابریشم هم‌زمان با هفته درختکاری اسفندماه ۹۹ تعداد ۱۲ هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده رقم کن موچی به‌صورت رایگان توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: در سال زراعی گذشته تعداد ۱۵۰ جعبه تخم نوغان توزیع و به میزان دو هزار و ۳۴۰ کیلوگرم پیله تر استحصال شد.

شاه‌حسینی ادامه داد: این روند نیز امسال ادامه دارد و ازاین‌رو با توجه به آغاز فصل پرورش کرم ابریشم علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری می‌توانند برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: امسال نیز حداقل ۱۸۰ جعبه تخم نوغان توزیع می‌شود و با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کارشناسان در صورت عدم بروز حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی می‌شود، حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم پیله تر استحصال شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: دوره پرورش کرم ابریشم حدود ۴۵ روز بوده که با آغاز فصل بهار و بیدار شدن درختان آغاز می‌شود و تغذیه آن‌ها از برگ درختان توت است.

شاه‌حسینی گفت: هر جعبه تخم نوغان دارای ۲۲ تا ۲۴ هزار تخم نوغان است که در شرایط معمولی نیاز به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم برگ توت دارند که در صورت تغذیه و پرورش مناسب و صحیح از هر جعبه تخم نوغان حدود ۳۰ کیلوگرم پیله تر حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرورش کرم ابریشم علاوه بر استفاده از تمام نیروهای فعال با کمترین سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات اولیه و موجود امکان به‌کارگیری بخش غیرفعال جامعه مانند زنان، کودکان و سالخوردگان را که توان انجام کارهای سخت کشاورزی را ندارند، فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول