اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بازار فرش مشهد رفو می‌شود/ آغاز عملیات بازپیرایی و مرمت بازار تاریخی فرش مشهد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از آغاز عملیات بازپیرایی و مرمت بازار تاریخی فرش مشهد با مشارکت شهرداری، کسبه بازار و میراث فرهنگی خبر داد.

بازار فرش مشهد رفو می‌شود/ آغاز عملیات بازپیرایی و مرمت بازار تاریخی فرش مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‎ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز پنج‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰  درخصوص آغاز عملیات اجرایی بازپیرایی و مرمت بازار فرش مشهد اظهار کرد: بازار تاریخی فرش در دهه‌های گذشته به‌دلیل مداخلات متعدد، تغییرات کالبدی و عمر بالا و فرسودگی دچار آسیب‌های منظری و کالبدی بسیار بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این عملیات بازپیرایی و مرمت بازار فرش با هدف آشکار ساختن ارزش‌های تاریخی‌، فرهنگی و اجتماعی آن که بخش مهمی از حافظه تاریخی شهر مشهد است، با مشارکت شهرداری مشهد و کسبه آغاز شد.

وی اظهار کرد: در ابتدا طرح پروژه مورد نظر توسط دانشگاه خیام مشهد به‌عنوان مشاور تهیه و پس از بررسی و تأیید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهرداری مشهد ابلاغ شد.

مکرمی‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون با تأمین اعتبار لازم، عملیات اجرایی طرح مذکور به کارفرمایی شهرداری مشهد(منطقه ثامن) و قرارداد پیمان با شرکت همیارسازه و با نظارت مشاور دانشگاه خیام و نظارت عالیه این اداره‌کل در دست اقدام است.

طبق گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، با اجرای این پروژه، پوشش و سقف این اثر تاریخی با رعایت پروتکل‌های حفاظتی میراث جهانی، به وضعیت دوره قاجار با پوشش گنبدی (طاق و تویزه) و هم‌چنین کف‌سازی دوره قاجار برخواهد گشت.

مکرمی‌فر افزود: داخل مغازه‌ها نیز با مشارکت‌های فنی و اعتباری این اداره‌کل و شهرداری مشهد از سوی کسبه بازار مرمت و احیاء خواهد شد.

اثر تاریخی بازار فرش مشهد به شماره ۱۳۴۹۹ در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول