اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعتراض شهروندان قرقیزستان به واگذاری اراضی مرزی این کشور به ازبکستان

تعداد زیادی از مهاجرین کاری و شهروندان قرقیزستانی ساکن روسیه در تجمعی با واگذاری اراضی این کشور به ازبکستان مخالفت کردند.

اعتراض شهروندان قرقیزستان به واگذاری اراضی مرزی این کشور به ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، تعداد زیادی از مهاجرین کاری و شهروندان قرقیزی ساکن روسیه در تجمعی با واگذاری اراضی این کشور به ازبکستان مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش، تعدادی زیادی از شهروندان قرقیزستان در مسکو در کمپینی با عنوان «من موافق نیستم»، «من حق دارم»، اعتراض خود را در واگذاری اراضی مرزی این کشور به ازبکستان اعلام کردند.

به گفته معترضین واگذاری اراضی به کشور دیگر باید در چارچوب قانون و با هماهنگی مجلس باشد و هیچ مقام دیگری نمی تواند این اقدام را انجام دهد.

معترضین قرقیزی عنوان کردند: اراضی قرقیزستان مالکیت خصوصی کمیته دولتی امنیت ملی نیست. این بخش حق ندارد بدون رضایت مردم  و پارلمان درباره همه چیز تصمیم بگیرد و به این خاطر «قمچی بیک تاشی اف» رئیس کمیته ایالتی امنیت ملی باید از سمت خود استعفا دهد.

اعتراضات شهروندان قرقیزستان در حالی است که در پایان ماه مارس مقامات این کشور اعلام کردند: تمام اختلافات مرزی بین «بیشکک» و «تاشکند» برطرف شده است.

تاشی اف نیز دراین زمینه عنوان کرد: اکنون هیچ منطقه مورد مناقشه ای بین دو کشور وجود ندارد و قرقیزستان و ازبکستان پروتکل تبادل سرزمین ها را امضا کردند.

با امضای این قرارداد برخی از شهروندان قرقیزستان واگذاری مخزن آبی «اندیجان» به ازبکستان را بزرگترین اشتباه این کشور عنوان کردند و خواستار پاسخگویی مقامات این کشور شدند.

اما رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان گفت که زمان همه چیز را سر جای خود قرار می دهد و روزی مردم توافق در مرز با ازبکستان را یک واقعه تاریخی می‌خوانند.

وی ادامه داد: تمام تصمیمات منحصراً در جهت منافع دولت و به نفع شهروندان ساکن در مناطق مرزی گرفته می‌شود. هر نقطه از پروتکل مورد بحث و جدال فراوان بود و تنها با تلاش فراوان توانستیم از هر متر زمین دولتی دفاع کنیم.

این مقام قرقیز ادامه داد: اکنون بسیاری از مردم بدون داشتن اطلاعات کامل، بدون اینکه حتی موضوع درک کنند از من انتقاد می‌کنند.

تاشی اف گفت: من به عنوان رئیس هیئت دولت مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفتم و مطمئن هستم که زمان همه چیز را سرجای خود قرار خواهد داد و سپس آنها خواهند گفت که این یک واقعه تاریخی بوده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول