اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای یک وظیفه است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای یک وظیفه است، گفت: باید از ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده شود.

ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای یک وظیفه است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که موجب شور اجتماعی می‌شود، انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه هر سال در ایام انتخابات اجتماعات، بیانات و سخنرانی‌هایی با این موضوع برگزار می‌شد که امسال به دلیل ویروس کرونا این امکان وجود ندارد، اضافه کرد: باید زمینه حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری در پای صندوق های رای یک وظیفه است، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده شود.

خاتمی درباره تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز بر ضرورت تشکیل جلسات متعدد و تهیه مسائل اساسی فرهنگی در استان تاکید کرد و گفت: در تهیه این مسائل باید به سند توسعه استان، سند آمایش سرزمین و اسناد بالادستی نیز توجه شود.

امام جمعه زنجان بر ضرورت بهره‌گیری از فیوضات ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: ماه رمضان بهترین ماه در بین دیگر ماه‌های سال است و در این ماه بابرکت، شب‌های قدر به عنوان بهترین شب‌ها عنوان شده است که امیدوارم همگی بتوانیم از رحمت و بخشش الهی در این شب‌ها بهره‌مند شویم.

تهیه دانشنامه زنجان قابل تقدیر است

نماینده ولی فقیه در استان تهیه دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان را اقدام قابل تحسینی عنوان کرد و گفت: در دوره‌ای مقرر شد تا تاریخ شفاهی استان تدوین شود ولی روزمرگی کارها و اولویت‌های دیگر موجب شد تا در مقطعی این کار انجام و پس از آن به فراموشی سپرده شود.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم و وقایع 5 هزار ساله در قالب چهار جلد دانشنانه نمی‌گنجد، گفت: لازم است تا این کار به صورت مفصل شروع شود و نیمه کاره رها نشود.

 وی بر ضرورت فعال شدن دبیرخانه این دائره المعارف در استان تاکید کرد و گفت: لازم است تا از رجال سیاسی، دینی، صاحبنظران و شخصیت‌های اثرگذار زنجانی که در داخل و خارج استان و کشور هستند برای غنی سازی این دانشنامه استفاده شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه در مقطعی مقرر شد تا انجمن بنیاد مفاخر زنجان تشکیل شود، ولی عملی نشد، گفت: اگر این انجمن در استان فعال بود می‌توانستیم از ظرفیت آن در تدوین این دانشنامه بهره‌مند شویم.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نخستین دایره المعارف از زمان بوعلی سینا در ایران تهیه شد، گفت: دایره المعارف‌ها تلخی‌ها و زیبایی‌های خود را دارند که می‌تواند برای نسل‌های بعدی منشا اثر و مرجعی برای کارهای پژوهشی باشد.

استاندار زنجان نیز بیان اینکه پس از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی دوره‌های آموزشی 50 ساعته از سوی وزارتخانه برای کارکنان انجام شد، گفت: باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در این مهندسی، توجه شود.

 فتح‌الله حقیقی درباره مهندسی فرهنگی کشور نیز گفت: موضوعات مربوط به فرهنگ، پروژه‌ای نیست که بتوان با چند مسئله آن را حل کرد، دیدگاه نسبت به مسائل فرهنگی باید دیدگاه استراتژیک بوده تا بتوان با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدت نسبت به حل آن اقدام کرد.

وی به حذف کارهای موازی تاکید کرد و گفت: پنج آسیب اجتماعی در استان از سنوات گذشته مورد توجه قرار گرفت و برای هریک کارگروه‌های متعددی تشکیل شد و خروجی‌هایی هم داشت.

استاندار زنجان به استفاده از ظرفیت روحانیون و اساتید دانشگاهی در تعیین مسائل فرهنگی استان تاکید کرد و گفت: عمق مسائل فرهنگی در جامعه بسیار است از اینرو باید در کنار برنامه‌ریزی بلند مدت، از برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای کنترل وضعیت موجود نیز بهره‌مند شد.

تدوین 15 جشنواره در سطح ملی و استانی

وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند برای کنگره 3535 شهید استان زنجان نیز اثری ماندگار باشد، گفت: به جای نگارش روتین این دانشنامه می‌توان سرفصل‌های جدیدی با درج تمدن غنی استان و آثار مربوط به شهدا ایجاد کرد که یک اثر فاخر از علما، فرهنگ غنی و پایمردی تاریخی دلاورمردان این استان ایجاد و ماندگار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از 25 آبان ماه سال گذشته تاکنون 15 جشنواره در سطح ملی و استانی اجرا شده است و هفت جشنواره نیز در دست انجام است، گفت: نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با عنوان معراج در زنجان اجرایی می‌شود.

محمدربیع احمدخانی با بیان اینکه این جشنواره با همکاری ستاد اقامه نماز در حال اجراست، اضافه کرد: این جشنواره به صورت ملی برگزار می‌شود.

وی همچنین به جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی رمضان اشاره کرد و گفت: این جشنواره نیز برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است و بخش‌های مختلف آن در فضای مجازی در حال انجام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه به نقشه استانی نیز اشاره کرد و گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال 92 و 93 به تصویب رسید و براساس بندهای الف و ج و بخش دوم فصل 7 مقرر شد برای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برش استانی تهیه شود.

احمدخانی با اشاره به تدوین آیین‌نامه اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: پس از دریافت این موضوعات از دستگاه‌های مربوطه و حذف اشتراکات، این مسائل فرهنگی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از  این جشنواره، تولید محتوا پیرامون ماه مبارک رمضان و همچنین برای حمایت از پویش در خانه بمانیم عنوان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: مشارکت جمعی برای فاصله گذاری اجتماعی، ترویج در خانه ماندن، تقدیر از کادر پزشکی درمانی و خدماتی، خاطرات ماه رمضان، رزمایش همدلی مهربانی از موضوعات این جشنواره هنری و مردمی است.

احمدخانی با اشاره به برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب جشنواره رمضان ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم، به همراه سخنرانی، تقدیر از چهره‌های برتر قرآنی استان، اجرای سرود و تواشیح، برگزاری مسابقه علمی و تخصصی، برگزاری جلسات تفسیر و تدبر در قرآن کریم است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول