اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

موج چهارم کرونا در قزوین چگونه آغاز شد؟/از افزایش دوبرابری بیماران بدحال تا مرگ دورقمی بیماران طی دوهفته

بررسی روند صعودی مبتلایان روزانه، فوتی ها، بیماران بدحال و بستری های کل در فروردین ماه نشان دهنده این است که موچ چهارم کرونا در قزوین از هفته دوم فرودین ماه آغاز شده است که خود می تواند نشانگر نقش سفرها، دید و بازدیدهای نوروزی در این ایام و عدم رعایت کافی پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های منتهی به سال جدید باشد.

موج چهارم کرونا در قزوین چگونه آغاز شد؟/از افزایش دوبرابری بیماران بدحال تا مرگ دورقمی بیماران طی دوهفته

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، موج سوم کرونا در استان قزوین بتدریج از هفته دوم آذرماه فروکش کرد، بطوری که روند نزولی و پایدار مبتلایان روزانه به کرونا، تعداد بستری ها، بیماران بدحال و فوتی ها تا انتهای اسفندماه و اوایل فروردین ماه ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داشت.

با ادامه روند پایداری کرونا در چند ماه آخر سال ۹۹؛ کاهش محدودیت های کرونایی، سهل انگاری مردم و سفرهای های نوروزی آغاز شد هر چند هشدارهایی مبنی بر آغاز موج چهارم کرونا در قزوین به مانند کل کشور از سوی متخصصان و کارشناسان داده شد، به علت عدم توجه به امکان خیز مجدد کرونا از سوی مسوولان و مردم و همچنین ورود گونه جدید انگلیسی موج چهار کرونا در کشور آغاز شد.

بررسی روند صعودی مبتلایان روزانه، فوتی ها، بیماران بدحال و بستری های کل در فروردین ماه نشان دهنده این است که موچ چهارم کرونا در قزوین از هفته دوم فرودین ماه آغاز شده است که خود می تواند نشانگر نقش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی در این ایام و عدم رعایت کافی پروتکل های بهداشتی در هفته های منتهی به سال جدید باشد.

 

 

بررسی روند آمار مبتلایان روزانه در قزوین در فروردین ماه نشان می دهد که افزایش آمار مبتلایان روزانه از هفته دوم شتاب بیشتری را به خود می گیرد بطوری که با ادامه این روند، میزان مبتلایان روزانه در قزوین از ۶۴ مورد در یکم فروردین به ۸۴۸ مورد در سی و یکم فروردین می رسد که رشدی بیش از ۱۳ برابر داشته است.

 

 

به دنبال افزایش تعداد مبتلایان روزانه در قزوین، از هفته دوم فروردین ماه، در همین مدت نیز شاهد افزایش تعداد بستری های روزانه کرونا در بیمارستان های سطح استان هستیم، به طوری که تعداد بستری های روزانه که در ابتدای فروردین ۴۳ نفر بوده است در انتهای ماه به  تعداد ۱۹۲ و ۱۲۹ می رسد که در مقاطعی افزایشی بیش از ۴ برابر و ۳ برابری داشته است.

 

 

روند بیماران کل بستری در بیمارستان ها نیز ارتباط مستقیمی با مبتلایان کل و همچنین بستری های روزانه دارد، به گونه ای که از هفته دوم فروردین ماه بتدریج شاهد سیر صعودی کل بیماران بستری در بیمارستان های استان قزوین هستیم، با افزایش این روند تعداد کل بستری ها از ۲۰۱ بستری در یکم فرودین ماه به ۶۸۱ بستری در سی و یکم فروردین می رسد که افزایش بیش از سه برابری داشته است.

 


از آنجا که افزایش بیماران بدحال چند روز پس از افزایش بستری ها و مبتلایان جدید آغاز می شود، از انتهای هفته دوم فروردین شاهد افزایش تعداد بیماران بدحال متصل به دستگاه های کمک تنفسی هستیم بطوری که در مقایسه با ابتدای فروردین ماه در روزهای پایانی این ماه بیماران بدحال بیش از دو برابر افزایش داشته است.

 

 

از اواخر هفته دوم فروردین و ابتدای هفته سوم این ماه نیز شاهد افزایش تعداد فوتی ها روزانه کرونا در قزوین هستیم که در مقایسه با روزهای ابتدایی ماه که ۱ فوتی گزارش شده است در  هفته ی پایانی فرودین ماه شاهد دو رقمی شدن فوتی ها و افزایش فوتی های روزانه به ۱۰، ۱۱، ۱۳ و ۱۵ نفر در روز هستیم که میزان ۱۵ فوتی در طول شیوع ویروس کرونا بی سابقه بوده است.

با توجه به وقوع چهار موج کرونا در استان قزوین و کشور، به نظر می رسد که روند نزولی و صعودی این بیماری با توجه به اقدامات انجام شده و انجام نگرفته و رعایت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم از قبل، قابل پیش بینی است، لذا در صورتی که در هفته های منتهی به سال جدید و ایام تعطیلات عید نوروز محدودیت های بیشتر و دقیق تر اعمال می شد و همچنین مردم فریب شرایط پایدار کرونایی را نمی خوردند، امروز شاهد وقوع موج چهارم کرونا و تاخت و تاز بی رحمانه آن نبودیم.

 

گزارشگر: حیدر ولی زاده

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول