اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در خصوص تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره

حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشنهادی را به ریاست پارلمان این کشور در خصوص تشکیل یک گروه دوستی بین ترکیه و مصر ارائه داد.

پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در خصوص تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشنهادی را به ریاست پارلمان این کشور درخصوص تشکیل یک گروه دوستی بین ترکیه و مصر ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه ماه گذشته تاکید کرده بود که پیوندهای بسیار محکمی با مصر و مردم آن وجود دارد که مربوط به یک تاریخ باستان است.

عمر چلیک گفت: بدون مشارکت تاریخی ترکیه با مصر، تاریخ منطقه، آفریقا، خاورمیانه و مدیترانه را نمی توان نوشت.

«ابراهیم کالین»  سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفته بود که می‌تواند صفحه جدیدی در روابط ترکیه با مصر و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای کمک به صلح و ثبات منطقه باز شود.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هم اسفند ماه گذشته تاکید کرد که کشورش از ارزش‌های مشترک تاریخی و فرهنگی با مصربرخوردار است که با فعال شدن این ارزش‌ها احتمالا تحولات مهم و متفاوتی در روزهای آینده رخ دهد.

وزیر دفاع ترکیه در رابطه با احترام مصر به محدوده فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی ترکیه در مدیترانه برای فعالیت‌های اکتشافی هم گفت: «این یک پیشرفت بسیار مهم است، ما انتظار داریم که این‌گونه اقدامات ادامه یابد».

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم همان اسفند ماه به دنبال آن  از آغاز روابط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره به منظور عادی سازی روابط دوجانبه خبر داد.

روابط میان آنکارا و قاهره از سال ۲۰۱۳  و با سرنگونی حکومت محمد مرسی در مصر به دست ارتش این کشور دچار تنش شد و سفیر ترکیه از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

رجب طیب اردوغان حامی مرسی و اخوان المسلمین بود و و روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را یک کودتا خواند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول