اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| بلا برای انسان رحمت است یا نقمت؟

حجت‌الاسلام شهاب گفت: رحمت خدا واسع و ریزان است و رحمت خدا مانند باران، قطع نمی‌شود و اگر شکل آن تغییر می‌کند، فقط برای امتحان بنده و ترفیع درجه آن‌هاست.

هلال| بلا برای انسان رحمت است یا نقمت؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب سخنران مذهبی در فصل دوم این برنامه با موضوع اضطرار و امیدآفرینی به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت ششم این برنامه با طرح این سوال که مضطر شدن انسان‌ها جنبه سختی دارد یا جلوه‌ای از رحمت خداست، اظهار داشت: در روایات داریم که سختی‌ها همواره سبب فرج و گشایش بوده است. در قرآن «إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا» آمده است. یعنی درست است که سختی و گرفتاری، اضطرار روحی و روانی برای انسان ایجاد می‌کند. به طور مثال جامعه ما درگیر بیماری منحوس کرونا شده است و شرایط اقتصادی دچار چالش شده است و مردم با خوف این بیماری دست و پا می‌زنند، اما آیا همه این اضطرارها نعمت است یا نقمت؟

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم ۱۷۰ مرتبه در خصوص باب رحمت خود سخن گفته است، تصریح کرد: این‌ها گاه به صورت اشاره مستقیم است که در رأس سوره‌ها با آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» خود را معرفی کرده است و یا عبارتی مانند «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» یا «إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» که خود را غفور و رحیم معرفی می‌کند. تمام این‌ها نشان می‌دهد که رحمت خدا به غضبش می‌چربد و مهم نوع نگاه ماست.

شهاب با طرح این سوال که اگر اضطرابی حاصل می‌شود، مستقیماً از طرف خداست یا ما هم زمینه‌هایی ایجاد کرده‌ایم، افزود: ما اعتقاد داریم که امام زمان برای تک تک ما و گرفتاری‌های ما دعا می‌کند. باید حواس ما باشد اضطراب و اضطراری که در جامعه اسلامی ایجاد می‌شود، ناشی از رحمت خداست. خدا می‌خواهد اولا از این طریق نشانه‌ای از قدرت خود داشته باشد و دوم انسان‌ها را قدرشناس عافیت کند. اضطرار امروز ناشی از شکر نگزاشتن بر نعمت بوده است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: زمانی که راحت به حرم امام رضا(ع) می‌رفتیم، نمی‌دانستیم از چه نعمتی برخورداریم. شاید رفتارهایی می‌کردیم که مورد رضای خدا و اهل بیت نبود.

وی با بیان اینکه باید طوری نگاه کنیم که رحمت خدا واسع و ریزان است و رحمت خدا مانند باران، قطع نمی‌شود و اگر شکل آن تغییر می‌کند، فقط برای امتحان بنده و ترفیع درجه آن‌هاست، تصریح کرد: این نوع نعمت و رحمت که به صورت اضطرار است، برای ناآگاهان جنبه آگاهی بخشی دارد و برای افرادی هم که در خط بودند و با خدا و رسولش عهد بسته بودند که پای کار دین بایستند، جنبه ترفیع درجه دارد. هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیش‌ترش می‌دهند.

فیلم این قسمت برنامه هلال را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول