اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تداوم جهاد در میدان انقلاب/ بسیجی‌ها ۱۴۰۰ را چطور رقم می‌زنند؟

بسیج در گام دوم انقلاب اسلامی، اولویت‌های متفاوتی را در فهرست برنامه‌های خود قرار داده که برای تحققشان قدم برمی‌دارد؛ اما بسیجی‌ها ۱۴۰۰ را چطور رقم می‌زنند؟

تداوم جهاد در میدان انقلاب/ بسیجی‌ها ۱۴۰۰ را چطور رقم می‌زنند؟

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: بسیج به‌عنوان نیرویی پیشران و همیشه در صحنه در گام دوم انقلاب اسلامی، اولویت‌های متفاوتی را در فهرست برنامه‌های خود قرار داده و بر اساس طرح‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است اقدامات هوشمندانه‌ای را در بخش‌های مختلف صورت دهد.

برخی از فعالیت‌های هدف‌دار بسیج در سال ۱۳۹۹ به‌خوبی اجرایی شد و طرح‌های مختلفی اندیشیده شده که بسیجیان برای تحققشان در سال جدید نیز همچنان قدم برمی‌دارند.

دو رکن اساسی فعالیت بسیج در سال جاری شامل «مسجدمحوری» و «محله‌محوری» است که به گفته مسؤولان سپاه استان سمنان با قوت در سال جدید پیگیری می‌شود.

بسیجیان به میدان می‌آیند تا با هماهنگی مؤثران محله‌ها و هم‌افزایی همه فعالان مساجد، مشکلات ریز و درشت را از پیش پای مردم بردارند.

برنامه‌های مختلفی در استان سمنان هم از سوی مسؤولان سپاه ترتیب داده شده است؛ اما خوب است بدانیم بسیجی‌ها، سال ۱۴۰۰ را در صحنه عمل چطور رقم می‌زنند؟

چرا بسیج؟

بسیاری از کارشناسان علم مدیریت، بسیج عمومی و به عرصه آمدن آحاد مردم را قوه محرکه اصلی کشور در دوران کنونی می‌دانند و معتقد هستند که قدرت مردم می‌تواند ایران اسلامی را از گذرگاه‌های سخت فراروی ما عبور دهد؛ اما به‌واقع چرا بسیج؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن حسینی‌دیباجی، مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان در همین زمینه به فارس می‌گوید: درباره ویژگی‌های بسیج مطالب بسیاری گفته شده؛ اما امام راحل، بسیج را یک عنوان ارزشمند و والا می‌دانند که با دل، ایمان و مغز متفکر در تمام میدان‌ها دارای آمادگی است.

او گفت: بسیج، وظیفه انسانی ما را برای نقش‌آفرینی فرامی‌خواند و بسیجیان همواره عمل کرده و خاشعانه و خاضعانه در مسیر خداوند متعال قدم برمی‌دارند.

دو رکن اساسی فعالیت بسیج در سال جاری شامل «مسجدمحوری» و «محله‌محوری» است

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان بیان کرد: بسیج می‌خواهد صالح و پاک باشد و به دور از رذایل اخلاقی، فعالیت‌هایش را پیش ببرد؛ از این‌رو، بسیجی راه سعادت را در خدمت به مردم طی می‌کند.

حسینی‌دیباجی افزود: هر جا که بسیج وارد میدان شده، کار درست شده و در میدان جنگ تحمیلی هم اگر بسیج را در میدان نداشتیم، کمیتمان لنگ می‌زد و امروز هم همین‌طور است که تمام حرکت‌های سازنده کشور توسط بسیج صورت می‌گیرد.

سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان هم به فارس می‌گوید: بسیج معجزه انقلاب اسلامی بود و در حقیقت، می‌توان آن را معجزه‌ای الهی در دوران انقلاب اسلامی نام نهاد؛ بر قلب عزیز حضرت امام راحل، الهام شده بود که این نهاد را برپا دارند.

او گفت: اعتقاد راسخ حضرت امام خمینی (ره) به نقش بی‌نظیر و اساسی مردم در نظام اسلامی در بسیج نمود پیدا کرد و نشان داد که امام و رهبری به مردم‌سالاری دینی به‌طور واقعی اعتقاد داشته و دارند.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان افزود: نقش مردم در نظام اسلامی در اداره و حرکت جامعه، کشور و نظام به سمت اهداف متعالی، بسیار اساسی است و مثل برخی از کشورهای غربی فقط در شعار نمی‌ماند.

در میدان جنگ تحمیلی اگر بسیج را در میدان نداشتیم، کمیتمان لنگ می‌زد

دامغانی بیان کرد: اهمیت مردم و نقش آنها در اداره کشور، باور و اعتقاد قلبی ماست و تشکیل بسیج این نگاه را نشان می‌دهد.

او افزود: بسیج در ۴۰ سال گذشته، تجربیات مختلفی را در صحنه‌های متنوع کسب و در هر عرصه‌ای که ورود کرده، موفقیت‌های غیرقابل باوری را به دست آورده است.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان ادامه داد: مبنای شکل‌گیری بسیج، اعتقاد میلیون‌ها انسانی است که فرهنگ اسلامی، ارزش‌ها و هدفی مشترک دارند و دور هم جمع شده‌اند تا کشور، نظام و انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برسانند.

پیشینه‌ای سراسر خدمت

پیشینه‌ای بسیج با وجود همه ناجوانمردی‌ها و توطئه‌های غربی‌ها علیه ملت ایران همواره نمایشگر خدمت و تلاش برای رفع خدعه‌های دشمن بوده است؛ اقدامات متعددی که از فرهنگ تا اقتصاد و از یاری‌رسانی عمومی تا تولید پیش رفته، به‌خوبی مبین این امر است.

حسینی‌دیباجی، مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان عقیده دارد: استراتژیست‌های حوزه امنیت ملی در آمریکا مطالب مختلفی را برای مقابله با کشورهای در حال توسعه مطرح می‌کنند و بر اساس سند راهبردی ایالات متحده، اقدامات متعددی برابر ایران طراحی شده است و آنها وارد منطقه شدند تا قدرت ما را کاهش دهند.

حسینی‌دیباجی گفت: غربی‌ها، سیاست‌های متعددی را در منطقه خاورمیانه پیاده‌سازی کردند تا به قول خودشان، نظم نوین جهانی را پیاده سازند و ما را مدیریت کنند؛ اما کوچک شمردن انقلاب اسلامی، بسیج، عمق استراتژیک ایران و رهبری‌های مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که از همان ابتدا، طرح‌هایشان را با شکست مواجه کرد.

او ادامه داد: انقلاب اسلامی به مقابله با طرح‌های استعماری غرب پرداخت و صحنه نبرد را در غرب آسیا به نفع ایران تغییر داد. تمام هزینه‌های هنگفت آمریکایی‌ها در منطقه، آنها را به هدفشان نرساند و ضربه‌های بعدی هم سنگین بود.

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: غربی‌ها، ظرفیت‌های بالای رسانه‌ای را به کار گرفتند تا نارضایتی عمومی و فراگیر در مردم و ناامیدسازی آنها نسبت به مسؤولان و بی‌اعتمادی به مدیران نظام اسلامی را رواج دهند.

انقلاب اسلامی به مقابله با طرح‌های استعماری غرب پرداخت و صحنه نبرد را در غرب آسیا به نفع ایران تغییر داد

حسینی‌دیباجی بیان کرد: غربی‌ها کوشیدند تا با القای وجود فساد سیستمی و غیرقابل کنترل و عصبانی کردن مردم، آنها را به عرصه مخالفت با نظام اسلامی بیاورند؛ اما همه این توطئه‌ها شکست خورده است و بسیج نقش مهمی در این تحولات به نفع مردم داشت.

دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان نیز می‌گوید: دفاع مقدس تصویری روشن و عینی است که از بسیج می‌توان ارائه داد؛ در این تفکر و فرهنگ، انسان یک موجود مادی و منحصر در حواس و محسوسات مادی نیست و موجودی الهی است که تلاش می‌کند به سعادت برسد.

او گفت: بسیج در ۴۰ سال گذشته در صحنه‌های مختلف موفق بوده و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است که بسیج را پیش می‌برد. بسیج با همه ویژگی‌های متعالی‌اش منحصر به نظام اسلامی است و هیچ کشوری از چنین قدرتی برخوردار نیست.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان اضافه کرد: مکتبی و الهی بودن بسیج عامل تقویت اثرگذاری آن است؛ رنگ بسیج، الهی و برگرفته از اعتقاد بسیجیان است. جهادی بودن بسیجیان در هر جایی که موردنیاز انقلاب و نظام اسلامی باشد، دیده می‌شود.

دامغانی ادامه داد: بسیج با روحیه جهادی، ایمان، اعتقاد، اخلاص، تفکر، ابتکار و خلاقیت در میدان ورود می‌کند و فراگیر بودن بسیج شامل همه مردم و همه کسانی می‌شود که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و همه گروه‌ها و اقشار مردم را پوشش می‌دهد.

بن‌بستی نداریم

القای وجود بن‌بست در کشور و عدم امکان تحول و تغییر در مسیر بهبود اوضاع، یکی از سیاست‌های اصلی و البته همیشگی غربی‌ها در مواجهه با نظام اسلامی است؛ گرچه بسیجیان معتقدند که هیچ بن‌بستی برایشان و فراروی کشور وجود ندارد و ایران اسلامی با قدرت در مسیر اهدافش پیش می‌رود.

حسینی‌دیباجی، مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان در این‌باره عقیده دارد: القای بن‌بست در کشور در مردم، یکی از اهداف مهم غربی‌هاست که تا امروز به جایی نرسیده است و رهبری همواره بر او عدم وجود بن‌بست در کشور تأکید فرموده‌اند.

او گفت: هیچ بن‌بستی برای ما وجود ندارد و تنها راه شکست دشمن هم عدم قبول بن‌بست‌های القایی غربی‌هاست.

بسیج نقش مهمی در تحولات مختلف به نفع مردم دارد

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان بیان کرد: هر کدام از رؤسای‌جمهور آمریکا، شیوه‌های مختلفی را برای براندازی نظام اسلامی در دستور کار داشته‌اند؛ اما هیچ کدام از آنها دنبال ابزار مهربانی نسبت به نظام اسلامی نبوده‌اند.

حسینی‌دیباجی بیان کرد: آمریکایی‌ها همواره سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کرده‌اند و کوتاه ننشسته‌اند و در طول سالیان گذشته نیز همواره شاهد رویارویی آنها با ملت ایران بوده‌ایم.

او گفت: بسیج همواره در خط مقدم مقابله با تهاجم دشمن قرار داشته و تلاش کرده است تا با آنها مقابله کند؛ بسیج سعی کرده است تا نفوذ معنوی ایران اسلامی را افزایش دهد.

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: دشمنان امروز قدرت دفاعی ما را هم در امکانات و تجهیزات و هم در اراده اعمال آن و جرأت استفاده مورد هدف قرار داده‌اند؛ اما در ماجرای پایگاه عین‌الاسد شاهد بودیم که چه خساراتی به آنها وارد شد.

حسینی‌دیباجی افزود: با سر کار آمدن دولت جدید آمریکا، جریانی دنبال بزک کردن چهره آمریکاست و پروژه تحریف آغاز شده و دنبال این هستند تا چهره نابه‌کار آمریکا را بزک کنند؛ گرچه آمریکا همیشه آمریکاست و اینکه پوست عوض کرده و چهره‌اش را تغییر داده باشد، تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند.

او ادامه داد: دولت آمریکا همواره علیه ایران اقدام کرده است و آمریکایی‌ها بر لزوم سختگیری هوشمندانه علیه ایران تأکید دارند و می‌گویند باید خانه امن ایرانی‌ها را ناامن کرد؛ اما تا امروز موفق نشده‌اند به این هدف خود دست یابند.

حسینی‌دیباجی افزود: بزک کردن آمریکا از سوی عده‌ای در داخل کشور جای بسی تأسف دارد و آنها باید بدانند که این بزک کردن‌ها هیچ فایده‌ای برای ایران اسلامی نخواهد داشت.

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: عمق نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان هر روز افزایش می‌یابد و این قدرت معنوی است که با مؤلفه‌های ایمانی انقلاب اسلامی در جهان گسترش می‌یابد.

احساس مسؤولیت؛ پایه بسیج

دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان هم اعتقاد دارد: فراگیری بسیج از نقاط مثبت آن بوده که نشان می‌دهد در قالب‌های ساده نمی‌گنجد. بسیج پویایی، رشد، شادابی و انعطاف‌پذیری داشته و به سمت هدف متعالی رشد و نمو دارد.

او تصریح کرد: بسیج به‌عنوان موتور محرکه و پیشران نظام اسلامی و جامعه در صحنه‌های مختلف عمل کرده است و امروز هم در میدان مقابله با جنگ نرم دشمن در میدان است.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان اضافه کرد: بسیج در مقابله با دشمن در جنگ سخت و جنگ نرم و در عرصه‌های رشد، سازندگی و پیشرفت کشور ایفای نقش کرده است.

هیچ بن‌بستی برای ما وجود ندارد و تنها راه شکست دشمن هم عدم قبول بن‌بست‌های القایی غربی‌هاست

دامغانی بیان کرد: احساس مسؤولیت پایه بسیج است؛ هر کس که ایمان و تعهد داشته و نسبت به جان مردم جامعه، نظام، انقلاب و مستضعفین جهان احساس مسؤولیت کند و مسیر را خوب بشناسد و بصیرت داشته باشد، بسیجی است.

او افزود: بسیجی داشته‌های خود را خوب می‌بیند و حرکت می‌کند تا اقداماتی که مدنظر دارد، را پیش ببرد. بسیج قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و فرمول غلبه بر همه مشکلات و دشمنان است.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان گفت: امروز بن‌بستی برای ما وجود ندارد و در هر صحنه‌ای که هر اتفاقی می‌افتد، اگر بسیج حضور داشته باشد، مسائل حل می‌شود. رمز ماندگاری اصلی نظام و انقلاب، مردم و بسیجیانی هستند که ذیل فرامین ولی‌فقیه حرکت می‌کنند.

این جهاد ادامه می‌یابد

سال ۱۴۰۰ برای بسیجیان با تحولات مهمی همراه خواهد بود؛ بسیج وظایف سنگینی امسال در جبهه‌های مختلف، از رونق تولید گرفته تا کرونا و مسائل اجتماعی، بر عهده دارد و باید با مدنظر قرار دادن دو اصل «مسجدمحوری» و «برنامه‌محوری»، این فعالیت‌ها را پیگیری کند.

حسینی‌دیباجی، مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان در این بخش تصریح می‌کند: مردم و بسیج، اقتداربخش نظام اسلامی هستند؛ مردم و ولایت‌فقیه امروز در کنار اسلام قرار دارند، گرچه دشمنان تلاش دارند تا پیوند امامت و ولایت را خدشه‌دار کنند.

او گفت: بسیجیان اگر میدان‌دار اقتصاد بودند، امروز این همه مشکل وجود نداشت. این روزها شاهد هستیم که بسیجیان در کنار پزشکان در بیمارستان‌ها به ایفای نقش در عرصه کرونا می‌پردازند و مشکلات تا حدود زیادی کمرنگ شده است.

مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان ادامه داد: بسیجیان استان سمنان با ۸۰۰ نفر، گروه‌های مختلف جهادی را تشکیل داده‌اند و در قالب قرارگاه امام صادق (ع) به تغسیل و تدفین اموات کرونایی، دوخت ماسک، همراهی با بیماران، خدمت در مراکز درمانی و ... مشغول هستند.

حسینی‌دیباجی ادامه داد: فعالیت‌های مختلفی از برگزاری نشست‌های بصیرتی تا تجلیل از مدافعان سلامت، طلاب جهادی در عرصه کرونا، انتشار سبک زندگی حاج قاسم سلیمانی، سرکشی از شهدای مدافع حرم، خاطره‌گویی و ترویج سبک زندگی بسیجیان در استان سمنان سال گذشته اجرا شد.

او گفت: تلاش‌های مکرری در عرصه‌های مختلف توسط طلاب بسیجی انجام می‌شود و امروز باید میدان بیشتری به بسیجیان داده شود.

بسیجیان استان سمنان با ۸۰۰ نفر، گروه‌های مختلف جهادی را تشکیل داده‌اند

دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان هم می‌گوید:‌ انقلاب اسلامی به چهل‌سالگی خود رسیده است و گام دوم انقلاب، نیازها، ضرورت‌ها و شرایط‌های خاص خود را دارد و باید متناسب با وضعیت جدید ورود و عمل کرد.

او ادامه داد: امروز بر مبنای تجربیات چهل‌ساله و نیازهای مردم و انقلاب، مشخص است که تلاش حداکثری و توطئه‌های دشمنان روزبه‌روز تغییر کرده و آنها برای اثربخشی بیرونی برنامه‌ریزی می‌کنند.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان گفت: امروز در بسیج هم متناسب با این توطئه‌های دشمن، با تغییر رویکردهایی در بخش‌های عمده روبه‌رو هستیم؛ رویکردها متناسب با وضع جدید بسیج پیگیری و انعطاف‌پذیری، رشد، تحول و نوشوندگی بسیج متناسب با شرایط دنبال می‌شود.

دامغانی اضافه کرد: تغییرات اساسی در نظام برنامه‌ریزی بسیج ایجاد شده و نوع و روند برنامه‌ریزی بسیج تغییر کرده است. بسیج در تمام محله‌ها از قوه عاقله مردمی حمایت کرده تا مسائل مربوط به محله‌ها رفع شود.

او افزود: «محله‌محوری»، اولویت اصلی بسیج است و بسیجیان باید در هر محله برای خود در تمام عرصه‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم راهبرد داشته باشند. در حال راه‌اندازی قرارگاه‌های محلی هستیم و با محوریت مسجد عمل خواهد شد.

تغییرات اساسی در نظام برنامه‌ریزی بسیج ایجاد شده است

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان ادامه داد: تحول مهم امروز، عمل قرارگاهی در بسیج است و بنا داریم تا استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها و نهادهای مردمی در کف جامعه انجام شود.

دامغانی بیان کرد: بسیج امروز از همه مجموعه‌های مردمی حمایت و پشتیبانی می‌کند و همه عزم‌ها و اراده‌ها را فعال می‌سازد؛ جهت رویکرد را به این سمت برده‌ایم تا از توان عمومی بیشتر استفاده شود.

او ادامه داد: «مسجدمحوری» اولویت دیگر است. نقش مسجد در هر مرحله باید بازیابی شود و مسجد، مرکز فرماندهی و رفع مشکلات در هر محله باشد. امروز مسجد باید سنگر فرماندهی عملیات نرم و مقابله با جنگ نرم دشمن باشد.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان گفت: ارکان مسجد باید هم‌افزا و در کنار هم این رسالت را پیش ببرند و هماهنگی‌های خوبی در استان سمنان انجام شده؛ سمنان دو سال است که در این مسیر حرکت می‌کند و بستر خوبی در پایگاه‌های بسیج ایجاد شده است.

دامغانی بیان کرد: امروز تمام فعالیت‌های بسیج باید از مسجد آغاز شود. بسیج دیگر صرفاً اینکه فعالیتی خوب است، دنبال اجرایی کردن آن نیست و دنبال اثرگذاری و پیامدهای مؤثر عملکردهاست.

او ادامه داد: امروز بسیج به سمتی می‌رود که دنبال بررسی پیامدهای عمل در حوزه استحفاظی خود است و نگاهمان به اثرگذاری‌ها و پیامدهای عملکردی است.

تولد دوباره

تولد دوباره بسیج در ۴۰ سالگی و مرحله دوم انقلاب تجربه می‌شود و امروز باید درکی از فضای جدید بسیج ایجاد شود.

در طول چندین سال گذشته، سپاه استان سمنان همواره طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته که کشوری شده است و در دو سال اخیر نیز برخی از این طرح‌ها به مدل و دستورالعمل کشوری تبدیل شدند و برخی در حال رایزنی و تکمیل هستند و این امور در بسیج پیگیری می‌شود.

بسیجیان امسال وظایف سنگینی بر دوش دارند و باید بتوانند نقش پیش‌برنده خود را در راستای نیل به اهداف متعالی ترسیم‌شده به‌خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول