اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سعدی؛ سمبل هویت بومی یک ملت

شیخ اجل سعدی نمایانگر هویت بومی یک ملت است، ملتی که در دالان زمان، نشانه‌های زبان پارسی را حفظ کرده و بر غنای آن افزوده است.

سعدی؛ سمبل هویت بومی یک ملت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پرسه در دنیای سعدی و شاعرانگی تمام و کمال او، حضور در دنیای بی‌مانند اشعار و حکمت‌ها است.

سعدی تنها شاعر سده هفتم هجری قمری نیست، بلکه گنجینه‌ای از عبارتها، واژگان، اصطلاحات، پندها، حکمتها و اشعار پارسی که در یک کلام دایرةالمعارفی غنی از فرهنگ ادبیات پارسی با پیشینه قرن‌های متمادی است. ادبیاتی که در جهان، با نام سعدی شناخته می‌شود.

کتاب‌های شاخص بوستان و گلستان و مجموعه اشعارش نشان از این دارد که او سمبل ادبیات و زبان غنی پارسی است و غنای زبان سعدی نه فقط در سجع، قافیه و عروض نهفته است بلکه محتوای اشعار، حکمتها و گفتارش، آمیخته با فرهنگ مردم زمانه خود همچنین موثر برای مردم آینده بوده که همچون گنجینه‌ای، سینه به سینه به عصر حاضر و مردم امروز رسیده است.

شیخ اجل سعدی نمایانگر هویت بومی یک ملت است، ملتی که در دالان زمان، نشانه‌های زبان پارسی را حفظ کرده و بر غنای آن افزوده است. پس می‌توان سعدی را هویت زبان و فرهنگ پارسی دانست که از زمان دیرین، انسانهای بسیاری را درس آموخته و شوق بخشیده است.

اشعار و گفتار حکیمانه‌اش، شیراز را ماُمن دلهای بی‌قرار کرده و اعتباری دوچندان به این شهر کهن بخشیده است. سعدی و حافظ دو چهره جهانی و دو وزنه وزین ادبیات پارسی هستند که دنیا به اعتبار نام و کلامشان تمام قد می‌ایستد.

به گزارش فارس، به مناسبت یکم اردیبهشت، یادروز سعدی -شاعر فاخر شیرازی- برنامه‌هایی از سوی سازمان‌های متولی برگزار می‌شود که امسال بنا بر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی فارس، متولی این برنامه‌ها، مرکز سعدی شناسی است.

همچنین مرکز فرهنگی سعدی‌شناسی نیز در این روز، به همت اداره‌کل میراث فرهنگی فارس گشایش می‌یابد.

برنامه‌های یادروز سعدی تحت عنوان هفت شب بر خوان سعدی، از روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین‌ ماه ساعت ۱۸ از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی به نشانی@ sadishenasi و فضاهای مجازی دیگر نهادهای فرهنگی و انجمن‌های ادبی پخش خواهد شد و صدا و سیمای مرکز فارس و کشور نیز برنامه‌های ویژه‌ای پخش خواهند کرد.

در مراسم گشایش، امام جمعه شیراز، استاندار فارس و برخی از مدیران فرهنگی سخن خواهند گفت همچنین کیوان ساکت، با غزل‌نوازی این بزم روحانی را خواهد آراست. به دلیل تقارن یادروز سعدی با ماه مبارک رمضان، با استفاده از مناجات‌خوانی محمد معتمدی براساس اشعار سعدی کلیپ‌های ویژه‌ای ساخته شده که پخش خواهد شد.

سخنرانی‌های علمی یادروز سعدی نیز که از اول تا هفتم اردیبهشت‌ ماه ساعت ۱۸ پخش می‌شود، به این شرح است:

در این شب‌ها، اساتیدی همچون رستگارفسایی پیرامون «نثر مجالس سعدی»، بها الدین خرمشاهی پیرامون «سعدی سردار سخن»، اصغر دادبه پیرامون «زبان سعدی»، کاووس حسن‌لی پیرامون «هنر ترازمندی سعدی در بوستان»، محمود فتوحی پیرامون «شعر تَر سعدی»، محمود عابدی پیرامون «ضرورت تصحیح غزلیات سعدی»، مجدالدین کیوانی پیرامون «زبان و بیان سعدی»، اکبر نحوی پیرامون «شعر و ادب پیش از سعدی در شیراز»، سیدمهدی زرقانی پیرامون «گونه‌شناسی آثار سعدی»، نسرین فقیه مرزبان پیرامون «منظورشناسی سعدی در غزل»، سیدمحمدمهدی جعفری پیرامون «سعدی و نهج‌البلاغه» سخنرانی می‌کنند.

همچنین سیدمهدی ماحوزی پیرامون «زبان غنایی سعدی و جاودانگی زبان و فرهنگ ایرانی»، حسن میرعابدینی پیرامون «جنبه‌های روایی آثار سعدی»، احمد سمیعی پیرامون «هنرآفرینی سعدی در غزل»، حمید امجد پیرامون «سعدی؛ زمان و زبان»، جعفر شجاع کیهانی پیرامون «سعدی و داستانک»، محمدرضا خالصی پیرامون «تأملی بر زبان سعدی در گلستان»، نجمه نظری پیرامون «هنر مناظره در غزل سعدی»، فریده داوودی مقدم پیرامون «معنادرمانی نیایش‌های بوستان»، مرتضی جعفری پیرامون «سعدی و رمضان» و فرح نیازکار پیرامون «زبان عتاب سعدی» مباحثی ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول