اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با فناوری یک شرکت استان فارسی

یک شرکت دانش‌بنیان استان فارسی توانسته با بهره‌گیری از علم روز دنیا، ضمن کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به کیفیت و مدت زمان ماندگاری آن بیفزاید.

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با فناوری یک شرکت استان فارسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به فرمایش مقام معظم رهبری سال جدید به نام « تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» لقب گرفت، سالی که در امتداد چند سال اخیر تاکید ویژه بر تولید داخلی دارد، موضوعی که در صورت تحقق آن می تواند ضمن بهبود اوضاع اقتصادی کشور، معیشت مردم و معضل بیکاری را نیز مرتفع نماید.

در کنار کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، شرکت ها و به طور ویژه شرکت های دانش بنیان نقشی اساسی در تحقق شعار سال دارند. مجموعه هایی که با حرکت بر قله های علم و تکنولوژی روز دنیا می توانند علاوه بر ارز آوری و مانع شدن از خروج ارز از کشور، استقلال و خودکفایی ایران عزیز را از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی رقم بزند. پس توجه ویژه به این شرکت ها و انجام حمایت های لازم از آنها باید مدنظر مسئولان باشد.

سالانه بالغ بر ۳۰ درصد از تولیدات کشاورزی و محصولاتی که با زحمات بسیار قشر آسیب پذیر کشاورز و با صرف حجم عظیمی از ذخایر ارزشمند آبی کشور در این سال های خشک به صورت ضایعات کشاورزی از دست می رود و بخشی از صادرات نیز سالم به مقصد نمی رسد و ضعف در بسته بندی و دانش نگهداری خسارت های جبران ناپذیری به صنعت صادرات وارد می سازد، شرکت فاتح بنیان سپیدار با حضور جمعی از جوانان مستعد و با انگیزه در این حوزه با محصولات دانش بنیان ورود کرده تا بتواند بخشی از مشکلات این قسمت را مرتفع نماید.

مشاور فروش شرکت فاتح بنیان سپیدار مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: شرکت ما به صورت تخصصی در حوزه های مرتبط با کشاورزی ورود کرده تا بتواند نقشی هرچند کوچک در بهبود محصولات کشاورزی داشته باشد.

رضا قدسی در ادامه به معرفی چند محصول دانش بنیان شرکت فاتح بنیان سپیدار پرداخت و گفت: پکتین گارد، جاذب گاز اتیلن حاصل از میوه های رسیده و ساشه های جاذبه رطوبت در بسته بندی مواد خشک شده از کارهای ما می باشد.

وی پیرامون کاربرد این محصول بیان کرد: کاربرد ساشه های جاذب گاز اتیلن در بسته بندی میوه های تازه به منظور حفظ محصول در صادرات کاربرد دارد و باعث می شود ماه ها ماندگاری محصولات در مسیر رسیدن به مقصد و تأخیر در ترخیص گمرکات محصولی تازه به مقصد برسد و ضایعات به حداقل کاهش یابد.

به گفته این فعال حوزه بازار و فروش دستگاه های دانش بنیان فرآوری و خشک کردن محصولات کشاورزی با تکنولوژی و فناوری روز تحت عنوان خشک کن انجمادی و خشک کن مادون قرمز و نیز دستگاه اوزون ژنراتور از دیگر تولیدات شرکت فاتح بنیان سپیدار می باشد.

وی در توضیح بیشتر دستگاه های خشک کن انجمادی بیان کرد: دستگاه های خشک کن انجمادی محصولات خشک شده تولید می کند که ۹۷ درصد ارزش مواد غذایی آن حفظ می شود و آن را تا ۲۵ سال ماندگار می‌کند که این امر در جهت حفظ محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت می باشد.

مشاور فروش شرکت فاتح بنیان سپیدار در خصوص دیگر محصولات اظهار کرد: دستگاه اوزون ژنراتور با تولید گاز ازون O۳ با قدرت اکسید کنندگی بسیار، کلیه میکروارگانیسم های سطح محصولات را اکسید می نماید و سموم تولیدی قارچ ها و باکتری ها نظیر آفلاتوکسین را از بین می برد که این دستاورد باعث سلامت و ماندگاری بیشتر محصول می گردد.

وی در توضیح نحوه کارکرد دستگاه اوزون ژنراتور گفت: اشعه مادون قرمز ساطع شده از لامپ های ‏IR با نفوذ به لایه های زیرین محصولات تاثیر ضدعفونی و استریل کننده محصولات را دارد؛ میوه و سبزی در این تکنولوژی در چند دقیقه خشک و استریل می شود و از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

قدسی در مقایسه محصولات شرکت فاتح بنیان با نمونه های خارجی بیان کرد: همه محصولات نسبت به مشابه خارجی از قیمت نازل تری برخوردار است و صادرات محصول می تواند ارزآوری قابل توجهی در بر داشته باشد.

وی در مورد مهم ترین مشکلاتی از ابتدا با آن دست و پنجه نرم می کردند، بیان کرد: مشکلات اقتصادی در زمینه تحقیق و توسعه، سرمایه کم اولیه جهت ساخت دستگاه های آزمایشی و پایلوت و عدم دریافت وام و تسهیلات از مهمترین مشکلات این شرکت بوده است.

مشاور شرکت فاتح بنیان سپیدار در خصوص چشم انداز و افق دید این مجموعه اظهار داشت: چشم انداز این شرکت این است که هر کشاورز با داشتن یک دستگاه نیمه صنعتی از فساد تولیدات خود جلوگیری کرده و آن را با صنایع تبدیلی و خشک کردن ماندگار سازد و جلوی خسارت های مالی را بگیرد همچنین هر خانواده نیز محصولات مازاد خود را با خشک کردن ماندگار سازد و علاوه برحفظ سلامت محصولات غذایی و مصرفی خود، با به فروش رساندن محصولات تولیدی مازاد برمصرف خود، به اقتصاد خانواده کمک نماید.

وی متذکر شد: درخواست ما از مسئولان شناخت توانمندی ها و دستاوردهای شرکت فاتح بنیان سپیدار و معرفی به کارجویان و مددجویان در مبحث اشتغال و کار آفرینی می باشد.

قدسی خطاب به مردم گفت: خانواده ها با تولید محصولات خشک می‌تواند ضمن حفظ سلامت غذایی خود با فروش محصولات تولیدی مازاد بر مصرف در بهبود اقتصاد خانواده اقدام موثری به عمل آورد و مسئولین با حمایت از این تولید با پرداخت وام اشتغالزایی می‌توانند در این مهم سهیم باشند.

توجه به اقتصاد دانش بنیان در حل بسیاری از معضلات کشور

در برهه کنونی و بنابر توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب بر افزایش شرکت های دانش بنیان و تکیه کشور بر اقتصاد دانش بنیان، همه متولیان و مسئولین مربوطه باید زمینه ظهور و بروز شرکت های نوپایی که دارای ایده و انگیزه بوده که می توانند به فناور و دانش بنیان تبدیل شوند را فراهم نمایند.

اتفاقی که در زمینه های مختلف از محصولات کشاورزی می تواند برای کشور مفید و موثر باشد که از جمله آنها ایجاد استغال پایدار، رفع مشکلات معیشتی جوانان و استقلال کشور در حوزه های گوناگون خواهد بود.

یکی از تهدیدهای بزرگ کشورمان، خام فروشی مواد مختلف می باشد که فعال شدن شرکت های دانش بنیان می تواند این نقیصه را کاهش داده و باعث ارزآوری برای کشور باشد که این مهم خود از مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

توجه به مزیت شبکه شرکت‌ های دانش بنیان برای کاهش وابستگی ها علاوه بر خودباوری، به خودکفایی در کشور نیز کمک می‌ کند و در محیط نوآور و ریسک پذیر، می‌تواند برای اهداف اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول