اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دلیل مخالفت‌های غیرتخصصی با بحث افزایش جمعیت‌ چیست؟ / کاهش تمایل به فرزندآوری از دستاوردهای سبک زندگی مدرن

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا با بیان اینکه کاهش تمایل به فرزندآوری از دستاوردهای سبک زندگی مدرن است، گفت: دلیل مخالفت‌های غیرتخصصی با بحث افزایش جمعیت‌ چیست؟

دلیل مخالفت‌های غیرتخصصی با بحث افزایش جمعیت‌ چیست؟ / کاهش تمایل به فرزندآوری از دستاوردهای سبک زندگی مدرن

مهدیه اسدالهی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره عدم توجه جدی مسئولان به مسئله جمعیت گفت: در شرایطی که مردم بیشتر از هر زمان دیگری، خسته از تدابیر به بن بست خورده دولتمردان و در گیر و دار تأمین معیشت با این بیماری منحوس دست و پنجه نرم می‌کنند. تناقض در مشی و عملکرد بین ارگان های مختلف نیز ضمیمه وعده های عمل نکرده مسئولان شده است.

وی افزود: نزدیک به یک قرن است که سیاست‌های تحدید موالید با حمایت همه جانبه سازمان ملل و قدرت های پشت پرده آن در کشورهای توسعه نیافته اجرایی می‌گردد که از قضا  مهمترین ابزار آن ها در همه جوامع، سازمان سلامت و بهداشت هر کشور بوده است. از طرفی کاهش تمایل به فرزندآوری از مهمترین آورده های سبک زندگی مدرن در تمامی کشورها است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: این دو عامل در کنار هم سبب شده تا نرخ رشد جمعیت در ایران با سرعتی باور نکردنی کاهش پیدا کند. نزدیک به ده سال است که بحران جمعیتی در کشور به پرتکرارترین بیانات رهبری تبدیل شده و پس از خواب چندین ساله مسئولان حکومتی، به همت مجلس شورای اسلامی اقداماتی در جهت بهبود وضع موجود صورت گرفت و در نتیجه کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در مجلس تشکیل شد.

اسدالهی گفت: طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده که توسط این کمیسیون ارائه شد تاکنون با چالش‌های بسیاری روبرو شده است که واکنش وزارت بهداشت به این طرح یکی از  واکنش‌های قابل تامل در این زمینه بود.

وی تصریح کرد: رهبری در این سال‌ها چندین بار به صورت مستقیم از وزیر بهداشت، اقدام در حوزه جمعیت را مطالبه کردند. اما ایشان ضمن بی توجهی به این موضوع، طرح جوانی جمعیت مجلس را غیر علمی و غیر تخصصی خواندند! درحالی که این طرح در کمیسیونی ارائه شده که یک سوم افراد اصلی آن از همکاران ایشان هستند! از جمله دکتر فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین با مدرک دکترای پزشکی و دکتر پروین صالحی متخصص زنان و زایمان، که از اعضای اصلی این کمیسیون شش نفره هستند.

وی تصریح کرد: همچنین دکتر نمکی مدعی شدند آمارهای جمعیتی که در این سالها به سمع و نظر رهبری رسیده کذب بوده است! اما آیا بهتر نیست اظهار نظر در ارتباط با این مسئله را کارشناسان مربوطه انجام دهند و وزارت بهداشت و سلامت در حوزه مربوط به آن‌ها ورود داشته باشند؟ در شرایطی که جمعیت شناسان داخلی و خارجی به این موضوع اذعان دارند. دلیل مخالفت‌های غیرمنطقی و غیر تخصصی‌ چه می تواند باشد؟

اسداللهی گفت: آقای وزیر بهداشت اگر نقدی به بخشی از طرح که مربوط به حوزه تخصصی شماست دارید. به جای مانع تراشی ها در جهت اصلاح  و اعمال آن گام بردارید. تا شاید بتوانید بخشی از خسارات زیانبار نظام بهداشت و سلامت کشور در جهت کاهش موالید را جبران کنید.

وی اظهار داشت: گرچه طرح مذکور دارای ضعف ها  و نقصان‌هایی است. اما این مسئله دلیلی بر رد اصل آن نیست. امید است به جای این گونه سنگ اندازی‌ها، در وهله اول نسبت به وجود این بحران آگاهی یافته و سپس در جهت حل آن توسط تمامی نهادها گامی برداشته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول