اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مشکلات عشایر کوچ‌رو در گذر زمان همچنان باقی است/ تاثیر کاهش ۵۰ درصدی بارندگی بر اقتصاد عشایر فارس

عشایر به‌ عنوان قطب مولد از دیرباز تاکنون با معضلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده اما  برای برون‌رفت از این رنج‌های تاریخی هیچ‌گونه اقدام شایسته‌ای در ادوار گذشته انجام نگرفته و مطالبات به‌حق آنان، همچنان در گذر زمان به قوت خود باقی است.

مشکلات عشایر کوچ‌رو در گذر زمان همچنان باقی است/ تاثیر کاهش ۵۰ درصدی بارندگی بر اقتصاد عشایر فارس

مدیرکل امور عشایر استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: استان فارس با حضور ۳۰ هزار خانوار عشایر کوچنده، در قالب ۱۵۰ هزار نفر جمعیت که به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استان عشایری کشور به امر دامداری، کشاورزی، صنایع‌دستی و زنبورداری مشغول هستند، مطرح می‌باشد.

 روح الله بهرامی بیان کرد: برای ساماندهی عشایر  کوچنده، راهکار و سیاست‌هایی شامل ارائه خدمات پشتیبانی، تأمین ارزاق عمومی، آرد، علوفه دام از طریق  شرکت‌های تعاونی، ساماندهی اسکان، ایجاد اشتغال‌زایی، مرمت راه‌ها، شناسایی ایل راه‌ها، مناطق استقرار و تهیه اطلس عشایری از سوی اداره کل امور عشایر فارس عملیاتی شده است.

وی در مورد تأمین آب شرب مورد نیاز انسان و دام با توجه به خشکسالی‌ چند ساله اخیر اظهار کرد: به دلیل پراکندگی و دوردست بودن مناطق عشایری، خاکی بودن راه‌ها وضعیت نامناسبی را به وجود آورده و برای رفع این معضل، آب‌ مورد نیاز از طریق ۵۰ دستگاه تانکر سیار و آب شرب سالم و بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر فارس بیان داشت: مطالعه و امکان‌یابی مناطق مستعد با کمک عشایر و با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و خدمات رسان از جمله بنیاد مسکن، اداره برق، راه، گاز، سازمان آب، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انجام‌ شده است.

۲۳۰ کانون اسکان عشایر در استان فارس

بهرامی در مورد اسکان عشایر اضافه کرد: بر اساس تقاضای عشایر ۲۳۰ کانون اسکان، شناسایی و مکان‌یابی شده و از این تعداد تاکنون عملیات اجرایی در ۱۳۵ نقطه با حفظ فرهنگ، آداب، رسوم و سنن عشایری و با نظارت بنیاد مسکن به پایان رسیده که از خدمات زیربنایی آب، برق، راه مناسب بهره‌مند شده‌اند.

 این مسئول اظهار داشت: کوچ بهاره و پائیزه عشایر از طریق زمینی، به  دلیل توسعه مراکز شهری، نظامی، صنعتی و کشاورزی، مسدود شدن بخشی از مسیر‌های سنتی، حرکت از حاشیه شهرها، بزرگراه‌ها به‌ ویژه کلان‌شهر شیراز دچار مشکل شده است.

  بهرامی اظهار داشت: عبور کوچ بهاره از حاشیه کمربندی، بلوار‌ها، خیابان‌ها به‌ ویژه در حاشیه کمربندی معالی‌آباد و فرهنگ‌شهر، فضای سبز و مبلمان شهری  را دچار مشکل کرده است.

ایجاد معبر ۲ تا ۵ متری برای عبور امن عشایر کوچرو به نتیجه نرسید

وی با اشاره به اینکه در نشست  شورای عشایری موضوع  مشکلات ایل راه غرب شیراز در مورد ایجاد معبر ۲ تا ۵ متری برای عبور امن عشایر مطرح و راهکارهایی ارائه‌ شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود: مشکلات و معضلات توسعه شهر‌ها، اتراقگاه‌ها و مسیر‌های کوچ عشایر در حوزه کلان‌شهر شیراز و دیگر مسیر‌ها به قوت خود باقی است.

مدیرکل امور عشایر فارس اظهار داشت: پرداخت رایانه‌ای کوچ  ماشینی عشایر، تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه بهداشت و درمان، راه‌اندازی خانه‌های کانکسی بهداشتی سیار با حضور ۳۵ بانوی بهورز از میان جامعه عشایر از دیگر خدمات  ارائه‌ شده است.

بهرامی در مورد مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: حفظ عشایر در مناطق قشلاقی، کوچ   بر اساس تقویم زمان‌بندی‌شده  از ابتدای نیمه دوم فروردین‌ماه و استقرار آنان در میان‌بندها و نیز آغاز کوچ ماشینی از ابتدای اردیبهشت‌ ماه به مناطق ییلاقی استان‌های فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد از جمله برنامه‌های اجرایی است.

اثرات مخرب کاهش ۵۰ درصدی بارندگی بر اقتصاد عشایر فارس

وی  با تأکید بر اثرات مخرب کاهش ۵۰ درصدی میانگین میزان بارندگی سال گذشته نسبت به بلندمدت بر مراتع، دام و اقتصاد جامعه عشایر، افزود: خرید تضمینی دام مازاد عشایر به تعداد ۷۰۰ هزار رأس، پرداخت ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات خشکسالی با سود اندک برای خرید علوفه و نگهداری دام از دیگر خدمات مقابله با پدیده کم‌آبی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: عشایر استان با نگهداری ۳ میلیون رأس دام سبک، با تولید سالانه حدود ۳۰ درصد گوشت قرمز ارگانیک تولید که نقش بسزایی در اقتصاد استان و کشور دارد که فارس، به‌ عنوان قطب عشایری کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، دسترسی نداشتن به درمانگاه و مراکز بهداشتی، ناامنی،  کمبود پاسگاه، تلفات دام و انسان حین کوچ، کمبود علوفه هنگام خشکسالی، زایمان زنان باردار به شیوه سنتی همچنین بارش تگرگ از جمله مشکلاتی است که عشایر ایل خمسه با آن روبه‌رو هستند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول