اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می‌کند

رییس‌جمهور افغانستان تأکید کرد که کابل به تصمیم اخیر رییس‌جمهور آمریکا در مورد خروج نظامیان آن کشور از افغانستان احترام می‌گذارد و در راستای اجرای این روند، همکاری می‌کند.

غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به دنبال اعلام برنامه‌ جو بایدن، مبنی بر خروج تمامی نظامیان آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، اشرف غنی گفت که افغانستان در مرحله‌ سقوط قرار ندارد و نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند.

غنی در نشست مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از چندین سال پیش تاکنون، ۹۴ درصد عملیات‌ها را به‌صورت مستقلانه انجام می‌دهند.

رییس‌جمهور افغانستان یک بار دیگر تأکید کرد که کابل به تصمیم اخیر رییس‌جمهور آمریکا در مورد خروج نظامیان آن کشور از افغانستان احترام می‌گذارد و در راستای اجرای این روند، همکاری می‌کند.

غنی همچنین افزود که این تصمیم آمریکا باعث شد که نگرانی‌های مردم به‌خاطر خروج و عدم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان رفع شود.

به‌گفته او، افغانستان در حال حاضر از یک طرف با روایت جدید روند صلح، اتصال و همکاری‌های منطقه‌ای و از طرف دیگر در برابر شبکه‌های فرامنطقه‌ای تروریستی و شبکه‌های جرمی قرار دارد.

رییس‌جمهور افغانستان همچنین خاطرنشان کرد که برای مدیریت بحران ناشی از تروریسم و شبکه‌های جرمی، همکاری‌ها با افغانستان باید کماکان ادامه یابد.

غنی در بخشی از سخنان خود نیز گفت که طالبان یا صلح را بپذیرند و یا این‌که مبارزه در برابرشان ادامه می‌یابد.

وی در عین حال افغانسان صلح‌آمیز و عاری از خشونت و جنگ را به نفع کشورهای منطقه از جمله پاکستان دانست.

غنی در مورد نقشه‌ی راهی که در مورد صلح افغانستان تهیه کرده، نیز گفت که این نقشه راه بر سه ستون «آتش‌بس»، «تأمین صلح پایدار و عادلانه» و «برگزاری انتخابات» استوار است.

وی تصریح کرد که به‌خاطر رسیدن به صلح حاضر است پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

این درحالی است که چهارشنبه شب گذشته، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا رسما زمان خروج نظامیانش از افغانستان را اعلام کرد. بایدن گفت که تمامی نظامیانش را تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، از افغانستان خارج می‌کند.

همزمان با این، ناتو نیز اعلام کرده است که به‌همراه آمریکا از افغانستان خارج می‌شود.

بایدن در عین حال گفته بود که کمک‌های دیپلماتیک و بشری کشورش با افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی نیز ادامه خواهد داشت.

از سویی دیگر نیز، روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا در جریان سفرش به کابل، در دیدار با اشرف غنی گفت که خروج نیروهای کشورش از افغانستان، به معنای تضعیف مناسبات استراتژیک میان دو کشور نخواهد بود.

با این حال، گروه طالبان از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان استقبال کرده، اما در عین حال آمریکا را به‌خاطر تأخیر در خروج نظامیانش، به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول