اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مجموعه خیرساز ماهان؛ گامی در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی

مجموعه فرهنگی ورزشی چندمنظوره خیرساز ماهان، یکی از به روزترین مجموعه‌های ورزشی شیراز است که با مشارکت یک خیر شیرازی ساکن در محله پرآسیب مهدی‌آباد کتس‌بس ساخته شده و علاوه بر خدمات ورزشی به مرکزمهمی برای فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده‌است.

مجموعه خیرساز ماهان؛ گامی در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به محله‌های کم‌برخوردار شیراز که وارد می‌شویم یقین پیدا می‌کنیم که کار خیر تنها تامین مایحتاج، شغل وخانه برای یک خانواده نیست بلکه بخش عمده کار این است که با انجام بعضی امور از آفات اجتماعی پیشگیری کنیم.

محله مهدی آباد(کتس‌بس) یکی از محله‌های قدیمی و فقیرنشین شهر شیراز است که در سال‌های گذشته به دلیل حاشیه‌نشینی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این محله بروز و ظهور داشته‌است.

مردمی که به دلایل مختلف و با فرهنگ های متفاوت مجبور به سکونت در این محله‌ها هستند، با تقدیم شهدای بسیاری در مسیر انقلاب اسلامی و حضور در فعالیت‌های مختلف فرهنگی مذهبی و اجتماعی، ثابت کرده‌اند که استحقاق و شایستگی در اختیار داشتن هر نوع خدمات و امکاناتی را دارند.

مردمی که به دلیل وجود برخی افراد سودجو و بزهکار در این محله تا چند سال پیش از بسیاری از حقوق شهروندی بی نصیب بودند ولی در قالب‌های مختلفی چون گروه‌های جهادی و دسته‌ها و رده‌های بسیج آستین همت و مطالبه‌گری را بالا زده و با مشارکت‌های قابل تقدیر، بدنامی و چهره زشت محله خود را تا حدود زیادی بازسازی نموده‌اند.

در چنین محله‌ای، ساخت چنین مجتمعی، با توجه به تاثیر‌گذاری در مسائل اجتماعی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها بسیار اثرگذار باشد و ارزش آن کمتر از ساخت اماکن فرهنگی و مذهبی نیست.

مجموعه ورزشی ماهان که در وسعتی به میزان ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با صرف ۲۰ میلیارد تومان اعتبار با همت خیر نیک‌اندیش، حسین جوکار که خود از ساکنان محله مهدی آباد در جنوب شیراز بوده، احداث شده است.

این مجموعه خیرساز، دارای زمین چمن مصنوعی فوتبال با شیب و روشنایی استاندارد است و آمادگی برگزاری مسابقات مختلف شهری و کشوری در هنگام شب و بارندگی در این زمین وجود دارد. همچنین زورخانه و زمین والیبال از دیگر امکانات این مجتمع است.

سازنده مجتمع ورزشی ماهان هزینه ایجاد زمین چمن مصنوعی این مجتمع را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: زمین فوتبال ماهان قابلیت برگزاری مسابقات کشوری را دارد.

حسین جوکار  که در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در این مجتمع حضوری پررنگ و موثر دارد می‌گوید: که خدمت به مردم و جامعه به ویژه جوانان از مهمترین اهدافم در اجرای این پروژه بزرگ ورزشی بوده و باید امروز تمام نگاه‌ها و توجه‌ها هم به این سمت و سو باشد.

وی که تغییر و تحول فرهنگی در این محله را یکی از دلایل آرامش خود و ساکنان می‌داند، در ادامه بیان داشت: زمانی نتیجه یک کار خیر شیرین است که ثمره آن ایجاد نشاط و شادابی در بین جوانان باشد و بتوانیم قدمی هر چند کوتاه در راستای خدمت به مردم و جوانان برداریم.

وی به توسعه و احداث ادامه پروژه نیز اشاره کرد و گفت: مجتمع ورزشی ماهان شیراز به یکی از مجهزترین، به روزترین و استانداردترین ورزشگاه‌های استان فارس و کلان‌شهر شیراز تبدیل می‌شود که همانطور که عرض کردم زمین چمن مصنوعی آن با توجه به استانداردسازی لازم، می‌تواند میزبان مسابقات مختلف استانی و ملی باشد.

نائب رئیس مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز نیز در آیین افتتاح مجتمع ورزشی خیرساز ماهان که چندی پیش با حضور مسئولان برگزار شد، گفت: منطقه مهدی آباد از جمله مناطق کمتر برخوردار شیراز است که باید در نقاط مختلف آن مجموعه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی احداث شود.

علی نویدگویی بیان کرد: با کمک خیران و با تلاش‌های انجام شده در ۲ کیلومتر دیگر این مجموعه، عملیات اجرایی ۲ مجموعه ورزشی دیگر اغاز می‌شود که نشان از توجه جدی به اماکن محروم است.

یکی دیگر از نقاط قوت این مجموعه، اداره هیات امنایی آن است که این روش نگهداری از  اماکن مختلف گردشگری، فرهنگ و ورزشی یکی از بهترین روش‌های مدیریت است و اگر مجموعه‌های مختلف به صورت هیئت امنای اداره شوند، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت چرا که حضور مردم دربردارنده دلسوزی و احساس مسئولیت بیشتر است.

از اتفاقات بسیار مهمی که در این مجموعه صورت گرفته است تهیه و توزیع ملزومات بهداشتی و بسته‌های معیشتی و ارسال به نقاط مختلف و حتی شمالی شهر شیراز در ایام کرونا است که در چندین مرحله انجام گرفته است و جوانان بسیجی و جهادگر این محله با حمایت‌های مالی حسین جوکار همچنان در حال انجام این فعالیت ارزنده هستند.

برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، برنامه‌های فرهنگی گوناگون،  تجمع بعد از پیاده روی در روزهای جمعه در صورت متعادل بودن وضعیت کرونا و رزمایش و توانمندسازی بسیجیان، یادواره شهدا، اکران فیلم و شناسایی تمام فقرای محله و محلات همجوار و پرونده سازی و توزیع بسته‌‌های حمایتی به صورت هفتگی و برگزاری مسابقات ورزشی فرهنگی با قرعه‌کشی و اهدای لوازم خانگی به شرکت‌کنندگان به منظور فقرزدایی بخشی از برنامه‌هایی است که در این مجتمع انجام می‌شود.

قرار گرفتن این مجموعه در کنار مسیر عبور رودخانه چنار راهدار و ممانعت از تجمع معتادان و کارتون خواب‌ها در حاشیه این رودخانه گام مثبت دیگری است که پس از احداث این مجموعه صورت گرفته است.

احداث کنار گذر طلائیه و وصل شدن شهرک‌های یکتا و مهدی‌آباد و سامان و میانرود به یکدیگر نیز از دیگر مزایای احداث این مجتمع ورزشی است.

حالا دیگر بسیاری از خانواده‌های ساکن در این محله که همیشه محکوم به فقر و فساد بوده است و با این عناوین معرفی می‌شده است، با خیال راحت فرزندانشان را به زورخانه می‌فرستند تا در کنار ورزش و پرورش جسم، روحشان را نیز با تعالیم مکتب امیرالمومنین(ع) عجین نمایند.

امیدواریم بخش دوم مجموعه ماهان و تبدیل بستر رودخانه چنار راهدار به یک جاذبه گردشگری بزرگ نیز با مشارکت خیرین شهرساز و حمایت مردم و مسؤولان شهرداری همان گونه که به مردم قول داده‌اند و متولیان شهر شیراز ساخته شود تا این محله از بدنامی نجات یابد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول