اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| سعیدیان: ظلم و بردن آبروی دیگران مانع استجابت دعاست

حجت‌الاسلام سعیدیان در بخش نخست ویژه‌برنامه «هلال» به مناسبت ماه رمضان گفت: باید فکر کنیم چه اعمالی موجب شده تا ما تحبس‌الدعا بشویم و بعد تمام تلاشمان را کنیم که بعد از غفران الهی، آن‌ها را برطرف کنیم.

هلال| سعیدیان: ظلم و بردن آبروی دیگران مانع استجابت دعاست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورات روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، سخنران مذهبی در بخش نخست ویژه برنامه «هلال» با موضوع «عوامل حبس دعا» اظهار داشت: یکی از مسائلی که اهل دعا لازم است در ماه رمضان به آن دقت بیش‌تری داشته باشند، مضامین دعا و ادعیه است. ما غالباً دعا را می‌خوانیم وحتی اشکی هم می‌ریزیم، اما به هدف دعا نرسیده‌ایم.

وی افزود: ادعیه به ما ارائه شده است تا زمینه‌ای هم برای عفو و هم برای تربیت اخلاقی ما باشد. دعا نیامده تا از ما یک گریه‌کن صِرف بسازد. دعا آمده است تا از ما گریه‌کنی با هدف‌های عالی بسازد.

سعیدیان با اشاره به اینکه در دعای کمیل می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ» گفت: در این فراز می‌گوییم خدایا! من گناهانی انجام داده‌ام که موجب شده، دعای من حبس شود و اجابت نشود. برای ما همواره سوال است که چرا دعا می‌کنیم، اما مستجاب نمی‌شود، در حالی که خدا می‌فرماید مرا صدا بزنید و بخوانید تا من اجابت کنم.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: باید فکر کنیم چه اعمالی موجب شده ما تحبس الدعا بشویم و بعد تمام تلاشمان را بکنیم که بعد از غفران الهی، آن‌ها را برطرف کنیم. یکی از عوامل حبس دعا براساس روایت پیامبر (ص) وجود ظلم و تاریکی در انسان است.

وی افزود: پیامبر (ص) می‌فرماید: در آخرالزمان امتی می‌آیند که در بُعد ظواهر شریعت بسیار اهل دقت هستند، اما درون آن‌ها پر از ظلمت و تاریکی است. در ادامه این روایت داریم که اگر این افراد به حدی دعا کنند که مغز سرشان هم آب شود، دعایشان مستجاب نخواهد شد؛ زیرا آنان از دین فقط پوسته و ظاهر را دارند.

سعیدیان اضافه کرد: برخی می‌گویند خداراشکر، ما نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، ذکر می‌گوییم و قرآن می‌خوانیم. این‌ها خوب است، اما این‌ها هدف نیست، بلکه وسیله‌اند. دعا آمده وسیله باشد تا انسان به اصلاح باطن و مقاصد عالیه برسد، اما این هدف، با خواندن و رد شدن محقق نمی‌شود.

این سخنران مذهبی گفت: در این ایام دعاهای مختلف کمیل، ابوحمزه ثمالی یا مجیر را که مطالعه می‌کنید، ایرادات خود را که در قالب ادعیه بیان شده است، پیدا کنید. یکی از ایرادات ما این است که از دین، پوسته‌اش را داریم؛ یعنی نماز می‌خوانیم، اما تعلق دنیایی داریم، به دنبال پست و مقام هستیم، یا آبروی دیگران را می‌بریم یا متکبر هستیم، در این صورت دعای ما مستجاب نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق نص ادعیه و کلام پیامبر (ص) باید هم نسبت به ظواهر دین دقت داشته باشیم و هم باید نسبت به باطن دین، تامل و تفکر داشته باشیم تا به زلال درون دست پیدا کنیم.

فیلم بخش نخست این برنامه را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول