اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

تنها کارخانه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد در خواب ۱۵ ساله/ تدابیر مسئولان به کمک شهدنابمی‌آید؟

کارخانه شهدناب یاسوج تنها کارخانه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد که ۱۰ سال بعد از شروع به کار تعطیل شد و پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان تعطیل است.

تنها کارخانه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد در خواب ۱۵ ساله/ تدابیر مسئولان به کمک

خبرگزاری فارس یاسوج، نسیم راوند_یکی از اقدامات خوب و ارزشمندی که در طی سال‌های اخیر هم در سطح کشور و هم استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آن بودیم برگزاری کارگروه‌هایی تحت عنوان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است.

کارگروه‌هایی که با حضور سرمایه‌گذاران، دستگاه‌های متولی، بانک‌ها، مسئولان اقتصادی و در نهایت مسئولان ارشد استانی برگزار و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی که قبلا در جلسات کارشناسی طرح شده بود در کارگروه مجددا مطرح و راهکار ارائه و موانع رفع می‌شد.

سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی و صنعتی به لطف همین کارگروه تسهیل و رفع موانع به چرخه تولید بازگشتند و بالغ بر ۵۰۰ نفر مشغول کار شدند و امسال هم با توجه به شعار سال بازگشت واحدهای راکد و تعطیل در دستور کار است.

اما یکی از واحدهایی که سالیان دور در استان کهگیلویه و بویراحمد حرفی برای گفتن داشت کارخانه شهدناب یاسوج بود. کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای یا گیاهی بدون گاز که سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در روستای مادوان یاسوج آغاز به کار کرد.

تنها واحد صنعتی که مایه دلگرمی و امیدواری باغداران بود ابتدا با شوق و ذوق فراوانی شروع به کار کرد، فراموش نمی‌کنیم کامیون حامل بار میوه که صف به صف ایستاده بودند تا بارشان را در این کارخانه تخلیه کنند و گاهی چند روز طول می‌کشید تا تخلیه شوند.

کارخانه شهدناب آن سال‌ها برای خودش برو بیایی داشت اما کارخانه‌ای که روزی برای بیش از ۸۶ نفر شغل ایجاد کرده بود آرام آرام چرخ‌هایش کُند و کُندتر شد تا اینکه سال ۸۶ به طور کامل تعطیل شد تا تنها کارخانه صنایع تبدیلی استان با گذشت حدود ۱۵ سال در خواب عمیقی فرو رود.

البته دی ماه سال ۹۴ کارخانه شهدناب در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و قرار شد با دریافت تسهیلات بانکی دوباره به چرخه تولید بازگردد اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.

داریوش دیودیده رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت در جلسه دی ماه ۹۴ با اشاره به تولیدات خوب این کارخانه و صادرات به کشورهای خارجی گفت: این شرکت ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از بانک‌های ملی، ملت، کشاورزی و بانک صنعت و معدن وام دریافت کرده و تاکنون پرداخت نکرده است،ضمن اینکه میزان بدهی این شرکت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون است.

اما حسنعلی روغنی که به عنوان مدیرعامل شرکت شهدناب در آن جلسه حضور داشت، عدم همکاری بانک‌ها را موجب راکد شدن کارخانه دانست و اینکه مسئولان تلاش کنند کارخانه که نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد مجددا راه‌اندازی شود.

اما علی‌رغم جلسات هنوز قفل بزرگ تعطیل بر روی درب شهدناب وجود دارد و هنوز اقدام مهم و حرکت مثبتی برای راه‌اندازی تنها کارخانه صنایع تبدیلی که نقش مهمی در رشد صادرات غیرنفتی استان هم داشت صورت نگرفته است.

معاون تعاون روستایی کشور که به یاسوج سفر کرده بود بر راه‌اندازی کارخانه شهدناب تاکید کرد و با بیان اینکه تکنولوژی کارخانه مقداری قدیمی شده افزود: در این کارخانه می‌شود کنسانتره تولید کرد و برای بسته‌بندی به کارخانه‌های دیگر ارسال کرد  و می‌توانیم با بازگشت کارخانه به چرخه تولید به همسایگان شرقی ایران صادرات داشت.

مرتضی معتمدی با بیان اینکه این کارخانه از سایر کارخانه‌ها عقب است، گفت: می‌توانیم این کارخانه را تملک و دوباره آن را راه‌اندازی کنیم این کارخانه می‌تواند توسعه پیدا کند پیشنهاد ما این است که ملکی برای خرید این کارخانه فروخته شود و خود سازمان تعاون روستایی کارخانه را به صورت قسطی خریداری کند اگر با این روش هم مشکل کارخانه حل نشد در شورای مرکزی مطرح و سرمایه‌گذار جدید پیدا می‌کنیم.

وی بیان کرد: اما اولویت این است که  تامین اعتبار از خود استان صورت گیرد چرا که اگر کارخانه در همین نزدیکی فعال نشود برای چند سال آینده به هیچ دردی نخواهد خورد.

سید حشمت‌الله صمیمی‌دوست معاون اقتصادی استاندار  در همین خصوص هم گفت: برای راه‌اندازی کارخانه شهدناب در یک فضای منطقه‌ای پای کار بیاییم و کمک شود تا هر چه سریعتر به نتیجه برسیم و اگر توفیقی حاصل نشد با توجه به اینکه سرمایه‌گذار قوی در استان نیست سازمان تعاون روستایی سرمایه‌گذار معرفی کند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول