اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تاخیر در تصویب لایحه بودجه فردیس، شهر را دچار چالش کرد

تاخیر در تصویب و ابلاغ بودجه شهر فردیس راه را برای اجرای کار و جمع آوری دستفروشان مختل کرده است؛ هرگونه اقدام شهرداری نیازمند بودجه است که رفع سد معبر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تاخیر در تصویب لایحه بودجه فردیس، شهر را دچار چالش کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، با اجرای محدودیت‌های شرایط قرمز کرونایی در فردیس و تعطیلی مغازه‌ها، وجود دستفروشان در سطح معابر شهر و عدم اقدام شهرداری برای رفع سد معبر، موجب اعتراض مغازه داران به یک بام و دوهوایی محدودیت‌های قانونی برای کسبه و دستفروشان شد. در حالیکه مهمترین مانع برای جلوگیری از حضور دستفروشان در سطح معابر شهر توسط شهرداری، عدم تصویب و ابلاغ بودجه عنوان می‌شود.

طرح ساماندهی دستفروشان فردیس در سال ۹۷ با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر نهادهای ذیربط با موفقیت اجرا شد که نقطه مثبتی در کارنامه اولین دوره مدیریت شهری است. اما اجرای این طرح با شیوع کرونا در سال ۹۸، بیش از یکسال متوقف شد و دستفروشان دوباره در سطح معابر ظاهر شدند. با اعتراض کسبه، پیگیری اصناف و همکاری مجدد نیروی انتظامی و شهرداری، این طرح مجددا در دوماه پایانی سال به خوبی اجرا شد. علیرغم اعلام همکاری نیروی انتظامی برای قرارداد مجدد با شهرداری در خصوص جمع آوری دستفروشان و رفع سد معبر، شورای اسلامی شهر اعلام کرد که جمع آوری دستفروشان و رفع سد معبر در سال جدید بوسیله شهربان و از طریق برونسپاری انجام می شود که در  بودجه ۱۴۰۰ شهرداری فردیس در نظر گرفته شده است.

حالا  می‌توان گفت؛ تاخیر در تصویب و ابلاغ بودجه راه را برای اجرای کار و جمع آوری دستفروشان  مختل کرده است.

از سویی هرگونه اقدام شهرداری نیازمند بودجه است که رفع سد معبر نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در حالیکه بودجه دو دوازدهم پس از تعطیلات نوروز در شورا مصوب و به فرمانداری ارسال شده که ظاهرا هنوز به شهرداری  ابلاغ نشده است و لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری که باید تا پیش از آغاز سال به تصویب می رسید،  پس از گذشت حدود یک ماه از سال جدید، این روزها در  صحن شورا و در قالب کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.‌

از سوی دیگر تجربه بیش از ۲۰ سال پیگیری و تلاش برای جمع آوری دستفروشان فردیس و موفقیت طرح ساماندهی دستفروشان فردیس در سال ۹۷ نشان داد؛ اگرچه رفع سد معبر وظیفه شهرداری است، اما جمع آوری دستفروشان فردیس به تنهایی  توسط شهرداری ممکن نیست.

میرزاخانی سرپرست سیما منظر و فضای سبز شهرداری فردیس در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.

۳ مورد درگیری نیروهای سد معبر شهرداری فردیس با دستفروشان/سوء استفاده دستفروشان از تعطیلی مغازه‌ها

محمود میرزا خانی، سرپرست سیما منظر و فضای سبز شهرداری فردیس، در خصوص جمع آوری دستفروشان در سطح معابر شهر، گفت: در این راستا قراردادی با بنیاد تعاون ناجا مبنی بر تأمین نظم و امنیت و رفع سد معبر از فلکه اول تا پنجم منعقد شده بود که زمان آن  با تمدید ۵ روز، در تاریخ در ۲۵ اسفندماه ۹۹ به پایان رسید و در روزهای  پایانی سال با توجه به ملاحظات اقتصادی، اقدام خاصی برای رفع سد معبر و جمع آوری دستفروشان صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه قبول دارم وضعیت معابر و وجود دستفروشان  نسبت به شرایط آرام اسفندماه، در روزهای گذشته  کمی  نابسامان شده بود، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان و تاکید مسئولان ذیربط در خصوص لزوم جمع آوری دستفروشان از سطح معابر شهر با توجه به شرایط قرمز کرونایی، طی  دو روز گذشته  فعالیت مجدد همکاران واحد سد معبر شهرداری فردیس برای جمع آوری دستفروشان آغاز شده  و ۳ مورد درگیری این همکاران با ایجاد کنندگان سد معبر  و مزاحمان تردد عموم،  واقع شده  که منجر به  تشکیل پرونده و طی شدن مراحل قانونی و قضائی شده است.
 
میرزاخانی همچنین از پهن کردن بساط و قراردادن رگال لباس توسط کسبه مقابل مغازه ها گلایه کرد و این امر را  از مصادیق سد معبر دانست.

وی با اشاره به اینکه برای جمع آوری دستفروشان، گرفتن احکام قضایی مربوطه و انعقاد قرارداد مجدد با بنیاد تعاون ناجا ضرورت دارد  و باید تامین اعتبار شود؛ در خصوص علت عدم اقدام عوامل شهرداری برای رفع سد معبر از ابتدای سال تا کنون  را بیان کرد:  با توجه به اینکه بودجه شهرداری مصوبه نداشت و تا کنون   هنوز ابلاغی در خصوص بودجه صورت نگرفته است؛  این موضوع مغفول ماند. اگرچه نیروهای شهرداری وظیفه دارند که وجود دستفروشان در معابر را رصد کنند، اما فقط می توانند از پهن کردن بساط و سد معبر  جلوگیری کنند و اقدامات انتظامی به حکم قضایی نیاز دارد که در حال پیگیری است.

میرزاخانی گفت:  طی یکی دو روز آینده موضوع قرارداد با نیروی انتظامی یا حداقل هماهنگی های لازم در این خصوص انجام می شود و امیدواریم بتوانیم اقدامات  موثری در این خصوص انجام دهیم.

آنچه گفته شد نشان می‌دهد که لایحه بودجه شهرداری فردیس که با تغییرات چندباره، بالاخره  در جلسه ۲۳ اسفندماه شورای اسلامی شهر فردیس، دو فوریت آن رای نیاورد و در گیر و دار حواشی مدیریت شهری هنوز  هم به تصویب نرسیده،  یک شهر را  دچار چالش کرده و مثبت ترین عملکرد دوره اول مدیریت شهری را به زیر سوال برده است.

انتهای پیام/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول