اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

راه‌اندازی مراکز کلان‌داده حوزه حمل‌ونقل وضعیت این صنعت را در کشور بهبود می‌بخشد

یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری در سال جاری، راه‌اندازی مراکز کلان‌داده حمل‌ونقل برای بهبود وضعیت این صنعت در کشور است.

راه‌اندازی مراکز کلان‌داده حوزه حمل‌ونقل وضعیت این صنعت را در کشور بهبود می‌بخشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تربیت مدرس در یک همکاری مشترک بر آن شدند تا مراکز کلان داده‌های حوزه حمل‌ونقل را با هدف تحلیل داده‌ها و کمک به بهبود وضعیت حمل‌ونقلی کشور ایجاد کنند. برای اجرایی شدن آن نیز مطالعات طراحی ساختار و الزامات این کار انجام شده است.

در حال حاضر دستگاه‌های متولی امر حمل و نقل در کشور داده‌های زیادی در اختیار دارند که به صورت پراکنده و به شکلی غیرمتمرکز در اختیار خودشان است که اگر مراکز کلان داده در این زمینه ایجاد شود، همه این اطلاعات در قالب یک پلت فرم و در یک سامانه جمع آوری می شود و در اختیار متقاضیان و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

داده‌هایی که از طریق سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل گردآوری می‌شوند بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند گره‌گشای بسیاری از معضلات و افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌و‌نقلی کشور شوند که در این زمینه دو بحث وجود دارد؛ یکی میزان یکپارچگی داده‌ها و دیگری میزان استفاده از آنها.

در حال حاضر هر یک از نهادهای متولی حمل‌ و نقل قسمتی از داده‌ها را در اختیار دارند و معمولا به سایر داده‌ها دسترسی ندارند. بنابراین بسیاری از تحلیل‌ها، برنامه‌‌ریزی‌ها و تصمیمات مبتنی بر این داده‌‌ها به دلیل عدم یکپارچگی، ابتر یا ناقص خواهد بود. در حال حاضر در کشور یک مرکز داده ملی در این زمینه وجود ندارد و نیاز است که در سیستمی یکپارچه، مرکز ملی داده‌های حمل و نقل هوشمند تعریف شود که این کار به هم‌افزایی اقدامات هم کمک می‌کند.

بر همین اساس نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در تلاش است تا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و شرکت های دانش‌بنیان، این مراکز را در کشور ایجاد کند تا فصلی نو در صنعت حمل و نقل کشور باز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول