اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تأیید اولیه صلاحیت «۹۴ درصد» نامزدهای شوراهای شهر کرمانشاه/ ۱۸۰ تیره عشایری صاحب شورا می‌شوند

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: ۹۴ درصد از نامزدهای شوراهای شهر در مرحله نخست از فیلتر هیأت‌های اجرایی گذشته‌اند و هشتم اردیبهشت‌ماه نتیجه نهایی( افراد تأیید صلاحیت شده) اعلام می‌شود.

تأیید اولیه صلاحیت «۹۴ درصد» نامزدهای شوراهای شهر کرمانشاه/ ۱۸۰ تیره عشایری صاحب شورا می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، جلیل بالایی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و آخرین آمار و اطلاعات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستای استان کرمانشاه را اعلام کرد.

بالایی روز ۲۲ فروردین‌ماه را به لحاظ اینکه آخرین روز بررسی صلاحیت نامزدهای شورای اسلامی شهرها توسط هیأت‌های اجرایی و نیز آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای شورای اسلامی روستاها بود را، روز حساسی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست در ۳۴ شهر استان یک‌هزار و ۱۱۰ نفر برای تصاحب ۱۸۲ کرسی شورا ثبت‌نام کرده بودند، افزود: در بررسی‌های ۱۴ روزه هیأت‌های اجرایی ۶۴ نفر از این تعداد رد شدند و ۳۶ نفر انصراف خود را اعلام داشتند و در نهایت یک‌هزار و ۱۰ نفر از نامزدها تأیید شدند و این یعنی ۹۴ درصد از نامزدهای شورای شهر در مرحله نخست از فیلتر هیأت‌های اجرایی گذشته‌اند.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه ادامه داد: صلاحیت این افراد در طی ۱۴ روز توسط هیأت‌های نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هشتم اردیبهشت‌ماه نتیجه نهایی( افراد تأیید صلاحیت شده) اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره علاوه بر انتخابات شورای روستا، انتخابات تیره‌های عشایری را نیز برگزار خواهیم کرد، گفت: در مجموع یک‌هزار و ۷۷۷ روستا یا تیره عشایری واجد شرایط برگزاری انتخابات شورای اسلامی روستاها هستند.

بالایی افزود:  ۱۴ هزار خانوار عشایر در استان داریم که جمعیت آنان به حدود ۸۰ هزار نفر می‌رسد که شامل ۱۸۰ تیره مختلف می‌شوند و دولت تصمیم گرفته برای هر تیره عشایری که به مثابه یک روستای سیار است، شورای اسلامی روستا در نظر گرفته شود.

بالایی بیان کرد: ملاک ثبت نام داوطلبان تیر‌ه‌های عشایری منطقه گرمسیری بود که با توجه به اینکه امسال عشایر کوچ زودهنگام دارند، آنان در هنگام ثبت‌نام در هر منطقه‌ای که مستقر باشند جزو فرمانداری همان حوزه محسوب می‌شوند.

*ثبت‌نام ۸ هزار و ۴۰۷ نفر در شوراهای اسلامی روستاهای کرمانشاه

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: ۸ هزار و ۴۰۷ نفر برای انتخابات شورای روستا ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۹۴ نفر یعنی ۶ درصد( ۲درصد افزایش نسبت به دوره قبل) را بانوان تشکیل می‌دهند و‌ این از اتفاقات مبارک این دوره انتخابات است.

وی اعلام کرد: ۱۹ درصد از شوراهای دور پنجم روستا، برای دور ششم نیز ثبت‌نام کرده‌اند و ۸۱ درصد از نامزدها از نیروهای جوان و تحصیل‌کرده و از افرادی  هستند که سابقه حضور در انتخابات شوراها را ندارند و این نویدبخش گردش نیروی انسانی است.

بالایی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد از نامزدهای شورای روستا زیر ۵۰ سال سن دارند و ۳۴۷ نفر از آنان لیسانس و ۶۱ نفر فوق‌لیسانس دارند، گفت: نسبت به دوره قبل تعداد داوطلبان کاهش نیافته و آنان از نظر سنی جوان‌تر و سطح تحصیلات آنان بالاتر رفته که این امر ارزشمند و حائز اهمیتی است.

* ۲ هزار و ۱۲۸ شعبه در کرمانشاه ‌آرای مردم را جمع‌آوری می‌کنند

وی اظهار داشت: جمع‌بندی‌ها حکایت از آن دارد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ۲ هزار و ۱۲۸ شعبه مسئولیت برگزاری انتخابات و جمع‌آوری آراء مردم استان را دارند که شامل یک‌هزار و ۲۸۰ شعبه ثابت و ۸۵۸ شعبه سیار می‌شود.

بالایی در رابطه با شعب برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: ۲ هزار و ۳۲۶ شعبه، وظیفه برگزاری و جمع‌آوری آراء انتخابات شورا به عهده دارند که از این تعداد یک‌هزار و ۴۵۷ شعبه ثابت و ۸۶۹ شعبه سیار هستند.

وی گفت: هر صندوق‌‌ ریاست جمهوری برای حداقل ۳ روستا و در انتخابات شوراها هر روستا یک صندوق خواهد داشت.

بالایی در پایان اعلام کرد وزارت کشور فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات تمام الکترونیک شورای شهر کرمانشاه را در دستور کار خود قرار داده که این امر زمینه یک انتخابات پرشور و سالم را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول